Cercetatorii americani de la DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), o agentie a Departamentului Apararii al Statelor Unite, vor sa "terraformeze" planeta Marte cu ajutorul unor microorganisme modificate genetic, informeaza dailymail.co.uk.

Terraformarea (termen obtinut prin contopirea cuvintelor "Terra" si "formare") este un concept lansat initial de scriitorii de literatura stiintifico-fantastica, imbratisat ulterior de adeptii ingineriei planetare si ai celei galactice, care presupune modelarea geografica, atmosferica si ecologica a unor planete asemanatoare Pamantului in scopul colonizarii si locuirii acestora de catre oameni, scrie MEDIAFAX.

DARPA a anuntat in aceasta saptamana ca a inceput sa lucreze la o tehnologie de terraformare cu scopul de a recrea pe Marte conditiile esentiale de care au nevoie formele de viata terestre pentru a trai si a se inmulti. Proiectul mizeaza pe introducerea unor microorganisme terestre in mediul inconjurator martian, care vor avea misiunea de a transforma anumite regiuni de pe Marte in zone ce pot fi locuite de oameni.

Alicia Jackson, directorul departamentului de Tehnologii Biologice din cadrul DARPA, a facut cateva dezvaluiri despre aceasta tehnologie revolutionara, la o coferinta stiintifica, organizata la inceputul acestei saptamani.

Pentru prima data, avem la dispozitie un set de instrumente si proceduri tehnologice pentru a transforma nu doar regiuni ostile de pe Pamant, ci instrumente care pot fi folosite si in spatiu, si nu doar pentru o vizita, ci pentru a ramane acolo", a declarat cercetatoarea americana.

Acest "set" de instrumente si proceduri tehnologice implica diverse organisme modificate genetic. Aproximativ 30 de miliarde de microorganisme de baza exista pe Terra.

Pe Pamant, cele mai multe dintre proiectele de biologie sintetica implica doar doua astfel de organisme - e. coli si drojdia. "Vreau sa folosesc cat mai repede orice organism care detine proprietatile pe care le doresc - vreau sa ii secventiez cat mai repede genomul si apoi sa il modific genetic", a adaugat Alicia Jackson.

STUDIU Ghețarii de pe Terra se topesc într-un ritm accelerat
STUDIU Ghețarii de pe Terra...

Un software conceput de curand, DTA GView, supranumit "Google Maps al genomurilor", ii va ajuta pe oamenii de stiinta sa coreleze informatiile genetice pe care le vor extrage de la aceste microorganisme. Scopul final al proiectului consta in alegerea organismelor cu gene specifice, pentru a crea vietuitoare cu anumite caracteristici.

De exemplu, anumiti teoreticieni au spus ca unele dintre microorganismele terestre ar putea fi modificate genetic pentru a extrage anumite gaze din atmosfera planetei Marte - precum dioxid de carbon si metan - si de a produce azot si oxigen. Atat azotul, cat si oxigenul exista din abundenta in atmosfera Terrei, iar oamenii vor avea nevoie de aceste doua gaze pentru a putea sa respire pe Marte in mod liber, in afara unui costum de astronaut.

NASA a abordat si ea aceasta idee in trecut. In 2014, agentia spatiala americana a prezentat conceptul Mars Ecopoiesis Test Bed, care ar putea sa creeze ecosisteme capabile sa intretina viata in domuri ermetic inchise pe Marte. Tehnologia dezvoltata de DARPA va fi insa capabila sa creeze habitaturi locuibile in zone deschise aflate pe suprafata planetei Marte.

Spectacol astronomic rar: 5 planete se vor alinia pe cer luna aceasta
Spectacol astronomic rar: 5...

Tehnologia DARPA ar putea avea si alte intrebuintari. De exemplu, ea ar putea fi folosita pentru a "repara" un habitat de pe Terra care a fost distrus de un dezastru uman sau natural. DARPA este o agentie a Departamentului Apararii al Statelor Unite care are rolul de a dezvolta noi tehnologii pentru fortele armate din aceasta tara.