Incredibil 7 Mai 2015 16:59
Cercetatorii au descoperit "o veriga lipsa" dintre principalele doua forme de viata de pe Terra, procariote si eucariote, care ar putea ajuta la explicarea evolutiei organismelor cu celule complexe, precum animalele, inclusiv oamenii, informeaza independent.co.uk.

Pana in prezent, diferenta dintre celulele simple, precum cele ale microbilor si bacteriilor, si cele mai complicate, cum sunt celulele plantelor si animalelor, a fost considerata atat de mare si clara incat era dificil de inteles cum unele au putut evolua din celelalte. Totusi, cercetatorii au descoperit o noua specie microbiana, care se situeaza intre cele doua ramuri ale vietii si care pare sa fie un descendent al ultimului stramos comun al ambelor forme de viata, cele simple, microbiene, si cele mai complexe, precum plantele si animalele. "Am identificat un organism care pare sa reprezinte un var foarte, foarte indepartat al nostru, iar acest lucru ne poate oferi informatii despre trecutul nostru extrem de indepartat", a declarat Thijs Ettema, de la Universitatea Uppsala din Suedia, care a condus cercetarea.

• Aceasta descoperire pune in lumina noua originea vietii complexe
"Cercetam originea vietii complexe care a aparut la putin timp dupa aparitia vietii. Aceasta descoperire pune in lumina noua originea vietii complexe", a mai spus Ettema, pentru The Independent. Lumea stiintifica crede ca viata a aparut pe Terra in urma cu peste 3,5 miliarde de ani, iar, in urma cu doua miliarde de ani, a inceput sa evolueze in doua ramuri largi - procariote, precum celulele simple ale bacteriilor, si eucariote, cu celule complexe, care contin nuclee si structuri interne complicate, scrie MEDIAFAX. Potrivit studiului publicat in revista Nature, cercetatorii au descoperit un nou organism care are genele ambelor grupe. Organismul a fost descoperit in mostre de sedimente colectate de pe fundul marii, la circa 10 kilometri distanta de craterul vulcanic subacvatic activ cunoscut drept Loki's Castle, situat in Oceanul Atlantic, intre Norvegia si Groenlanda, la o adancime de 2.352 de metri.

Noul microb apartine subgrupului de organisme procariote numit Archaea, dar, in mod unic, poseda si circa 100 de gene care, pana in prezent, au fost vazute doar la organismele eucariote. Aceste gene sunt cunoscute ca avand un rol in formarea membranelor si a structurilor complexe din interiorul celulelor, potrivit lui Ettema. "Initial, am crezut ca este foarte ciudat, ca trebuie sa fi avut loc o contaminare a mostrelor. Stiam ca nu trebuie sa fie niciun fel de celule eucariote in aceste mostre, dar am descoperit aceste gene si ne-am dat seama ca ori avem de-a face cu o contaminare ori cu ceva extrem de interesant", a mai spus cercetatorul suedez.

• Organismul Loki
Genomul complet al organismului, numit formal Lokiarchaeota, dar cunoscut sub numele simplu de "Loki", a fost secventiat, permitandu-le cercetatorilor sa identifice organismul ca apartinand unei noi specii. Totusi, savantii nu au reusit inca sa cultive acest microb in laborator, in parte din cauza ca aceste forme de viata care traiesc la mare adancime in mediul subacvatic cresc foarte greu, celulele divizandu-se o data la zece ani, potrivit cercetatorului Thijs Ettema. "Puzzle-ul originii celulei eucariote este unul extrem de complicat, iar multe piese inca lipsesc. Am sperat ca Loki va aduce la lumina cateva dintre aceste piese ale puzzle-ului, dar, cand am obtinut primele rezultate, nu ne-a venit sa credem. Datele erau de-a dreptul spectaculoase", a explicat Ettema.
STUDIU Ghețarii de pe Terra se topesc într-un ritm accelerat
STUDIU Ghețarii de pe Terra...

"Studiind genomul acestui microb, am descoperit ca Loki reprezinta o forma intermediara, pozitionata undeva intre celulele simple ale microbilor si cele complexe ale eucariotelor. Este foarte interesant. Aceste gene nu au fost niciodata vazute in afara organismelor eucariote", a continuat cercetatorul. Intrebat daca cumva Loki reprezinta o veriga simpla dintre cele doua mari ramuri ale vietii, Ettema a spus: "Intr-un tip de discurs de popularizare a stiintei, am putea spune asta. Daca analizam termenul «veriga simpla», atunci Loki este ceva ce traieste de foarte mult timp si este ultimul stramos comun al organismelor procariote si eucariote". Loki este numit dupa vulcanul subacvatic Castelul lui Loki, care, la randul sau, este numit dupa zeitatea nordica inselatoare Loki.