Astronomii au descoperit o planeta telurica uriasa, de 17 ori mai mare decat Terra, pe care au denumit-o ca pe unul dintre monstrii celebri din cinematografie, "Godzilla", si care ar putea schimba perceptia oamenilor de stiinta despre originile Universului.

Aceasta planeta telurica, aflata la o distanta de 560 de ani-lumina de Terra, a fost descoperita de misiunea Kepler, lansata de Agentia spatiala americana (NASA), au anuntat, luni, oamenii de stiinta prezenti la o conferinta organizata, in orasul Boston, de American Astronomical Society.

Aceasta mega-planeta, denumita Kepler-10c, are un diametru de 29.000 de kilometri, adica de 2,3 ori mai mare decat cel al Terrei.

"Surpriza a fost totala atunci cand am inteles ceea ce gasisem", a declarat astronomul Xavier Dumusque, de la Centrul de astrofizica Harvard-Smithsonian.

Pana in prezent, astronomii nu credeau in existenta unui astfel de "monstru teluric", deoarece, cu cat planeta este mai mare, cu atat forta ei de atractie gravitationala o face sa adune in jurul ei nu doar materiale solide, ci mai ales cantitati mari de hidrogen, transformand-o astfel intr-o planeta uriasa gazoasa, precum Jupiter.

"Este Godzila planetelor de tipul Terrei!", a declarat Dimitar Sasselov, directorul proiectului despre originile vietii lansat de Universitatea Harvard (Harvard Origins of Life Initiative). "Dar, spre deosebire de monstrul din film, Kepler-10c are implicatii pozitive asupra vietii", a adaugat el.

Misiunea Kepler lansata de NASA poate doar sa repereze planete, dar nu poate sa precizeze daca acestea sunt gazoase sau telurice. Dimensiunea impozanta a "Godzillei" sugereaza mai degraba o planeta de tip "mini-Neptun", mai mare decat Terra, inconjurata de un strat gros de hidrogen si heliu.

Un telescop amplasat pe Insulele Canare a putut sa determine ca aceasta mega-planeta are o masa de 17 ori ori mai mare decat cea a Terrei, depasind asteptarile astrofizicienilor.

"Kepler-10c si-a conservat atmosfera pe parcursul existentei sale, intrucat planeta este suficient de mare pentru ca atmosfera sa nu ii scape", a declarat Xavier Dumusque.

STUDIU Ghețarii de pe Terra se topesc într-un ritm accelerat
STUDIU Ghețarii de pe Terra...

Kepler-10c, care orbiteaza in jurul unei stele ce seamana foarte mult cu Soarele, intr-un interval de 45 de zile, pare sa fie insa prea fierbinte pentru a intretine viata.

Insa aceasta mega-planeta demonstreaza ca Universul a fost capabil sa creeze planete telurice uriase, chiar intr-o epoca in care elementele grele necesare, precum siliciul si fierul, erau rare (Universul primitiv continea doar hidrogen si heliu).