Cercetatorii din Marea Britanie au alcatuit prima harta din lume a proceselor mutationale care declanseaza dezvoltarea tumorilor - o performanta care ar putea duce in viitor la punerea la punct a unor metode mai bune de tratare si de prevenire a multor tipuri de cancer, relateaza Reuters.

Intr-un studiu publicat miercuri in revista Nature, cercetatorii care au analizat peste 7.000 de genomuri (coduri genetice) ale unor forme comune de cancer au descoperit 21 de "semnaturi" ale proceselor care afecteaza ADN-ul uman.

"Acesta este un pas important pentru descoperirea proceselor care declanseaza formarea cancerului", a declarat Serena Nik-Zainal, de la Institutul Wellcome Trust Sanger, participanta la acest studiu.

"Prin analize detaliate, vom putea incepe sa folosim de acum inainte in folosul nostru cantitatea uluitor de mare de informatii ingropate adanc in AND-ul cancerelor, intelegand cum si de ce se declanseaza acele forme de cancer", a adaugat ea, potrivit MEDIAFAX.

Toate cancerele sunt cauzate de mutatii ale ADN-ului care apar in celulele corpului pe parcursul vietii unei persoane.

Oamenii de stiinta sunt siguri deja de anumite lucruri, precum faptul ca substantele chimice din tigarete cauzeaza mutatii in celulele pulmonare, iar acestea declanseaza cancerul pulmonar, si faptul ca razele ultraviolete declanseaza mutatii in celulele tegumentare, iar acestea duc la cancerul de piele.

Insa cercetatorii nu descifrasera inca procesele biologice care cauzau acele mutatii, aflate in spatele celor mai multe tipuri de cancere comune.

"Am inceput sa aflam destul de multe lucruri despre consecintele pe care le au aceste mutatii. Insa, de fapt, detinem un nivel rudimentar de intelegere a faptului care cauzeaza acele mutatii, in primul rand", a spus Mike Stratton, directorul Institutului Wellcome Trust Sanger, coordonatorul studiului.

"In definitiv, acele lucruri care cauzeaza mutatiile reprezinta cauzele cancerelor", a adaugat el.

Marea Britanie ar putea deveni mai săracă decât România. Analiza...
Marea Britanie ar putea...

Cercetatorii au analizat codurile genetice de la 7.042 de cancere provenind de la pacienti din lumea intreaga, acoperind o gama de 30 de tipuri diferite de cancer, pentru a vedea daca gasesc un anumit tipar sau anumite "semnaturi" ale proceselor mutationale.

Ei au descoperit ca toate tipurile de cancere contineau doua sau mai multe semnaturi - o descoperire care evidentiaza varietatea proceselor care opereaza impreuna atunci cand cancerul se dezvolta.

Cercetatorii au descoperit totodata faptul ca tipurile de cancer prezinta un numar diferit de procese mutationale. In timp ce doua procese mutationale caracterizeaza dezvoltarea cancerului ovarian, in cazul cancerului hepatic exista sase astfel de procese.

Anumite semnaturi au fost gasite in mai multe tipuri de cancer, iar altele au fost gasite doar la un singur tip. Din cele 30 de tipuri studiate, 25 prezentau semnaturile unor procese mutationale asociate cu fenomenul de imbatranire.

Prințul Harry și Meghan Markle după ce au aflat că prințesa de...
Prințul Harry și Meghan...

Cercetatorii au descoperit si ca o anumita familie de enzime, denumite APOBEC, despre care se stie ca afecteaza ADN-ul, este asociata cu mai mult de jumatate din totalul tipurilor de cancer studiate.

Enzimele APOBEC pot fi activate atunci cand organismul reactioneaza la o infectie virala. Savantii cred ca "semnaturile" care rezulta din acest proces sunt "victime colaterale" ale genomului uman, care apar atunci cand enzimele actioneaza pentru a proteja celulele de actiunea virusurilor.