O exoplaneta de culoarea albastru cobalt, o nuanta care aminteste de cea a Terrei vazuta din spatiu, a fost descoperita in premiera de astronomi, care, folosind telescopul spatial Hubble, au reusit sa determine culoarea exacta a acelui corp ceresc.

Asemanarile cu Terra se opresc insa aici: situata la o distanta de 63 de ani-lumina de planeta noastra (600.000 de miliarde de kilometri), in constelatia Vulpea (Vulpita/ Vulpecula), aceasta exoplaneta, denumita HD 189733b, este o uriasa gazoasa, neospitaliera pentru viata terestra, aflata pe o orbita foarte apropiata de steaua ei.

Atmosfera ei schimbatoare este torida, cu temperaturi de peste 1.000 de grade Celsius. Planeta este "maturata" de vanturi care sufla cu viteze de peste 7.000 de kilometri pe ora, potrivit unui comunicat al Agentiei Spatiale Europene (ESA). HD 189733b este una dintre exoplanetele cele mai apropiate de Terra, care pot fi observate atunci cand trece prin fata stelei sale: in timpul acestui tranzit, planetele isi imprima semnatura pe lumina emisa de stelele lor, care este analizata cu ajutorul spectrografului, scrie MEDIAFAX.

HD 189733b a fost deja studiata in amanunt de Hubble si de alte telescoape. Insa, pentru prima data, gratie telescopului Hubble, astronomii coordonati de Frédéric Pont de la Universitatea Exeter din Marea Britanie au putut sa determine culoarea unei planete din afara Sistemului Solar.

Pentru a-i determina culoarea, cercetatorii au masurat cantitatea de lumina reflectata de suprafata HD 189733b, o proprietate denumita "albedo".

Masurarea culorii "reprezinta o veritabila premiera", a subliniat Frédéric Pont, citat in comunicatul emis de ESA. "Astfel, putem sa ne imaginam cu ce ar putea sa semene aceasta planeta, daca am fi in masura sa o privim direct".