5 August 2016 , 12:30 in Business
Facebook face inca un pas inainte in razboiul sau impotriva ”clickbait”-ului.

Facebook a facut inca un pas inainte in razboiul sau impotriva ”clickbait”-ului, prin introducerea unui nou algoritm ce vizeaza acele titluri afisate in Newsfeed (”Noutati”) care ascund sau exagereaza informatiile reale, informeaza The Wall Street Journal.

”Clickbait” este un termen peiorativ ce scrie un anumit tip de continut web, creat pentru a atrage un numar mare de internauti, cu scopul de a obtine venituri cat mai mari din publicitatea online, in detrimentul calitatii si al acuratetei jurnalistice. ”Clickbait”-ul se bazeaza pe titluri senzationaliste, elemente emotionale si fotografii socante. Scopul unui ”clickbait” este de a-i face pe internauti sa dea click pe acel titlu si de a incuraja transferul unui continut web pe retelele de socializare. ”Clickbait”-ul exploateaza faptul ca oamenii sunt curiosi din fire. Un ”clickbait” furnizeaza suficient de multa informatie pentru a trezi curiozitatea oamenilor, dar nu indeajuns pentru a satisface acea curiozitate daca internautii nu dau clic pe link-ul asociat, potrivit News.ro.

Facebook a declansat un adevarat razboi impotriva titlurilor din categoria ”clickbait”.

Incepand de joi, aceasta retea de socializare si-a modificat algoritmul de afisare a fluxului de noutati (Newsfeed), pentru a-i pedepsi pe acei editori care publica titluri inselatoare, concepute pentru a-i ademeni pe utilizatori sa dea clic pe ele.

Cu ajutorul noii formule, titlurile ce provin de la publisheri care se bazeaza considerabil pe ceea ce Facebook considera ca ar fi ”clickbait” vor fi plasate in mai putine stiri din Newsfeed si vor aparea mai jos in fluxul de noutati afisate.

Cel mai recent reglaj facut de Facebook in algoritmul sau de Newsfeed vizeaza doua categorii de titluri - cele care ”ascund” informatia si cele care ”exagereaza sau ii induc in eroare” pe utilizatori -, a explicat intr-un interviu Adam Mosseri, product manager al departamentului Newsfeed din compania Facebook.

El a oferit un exemplu pentru prima categorie: ”Un barbat a sarit intr-o piscina cu un aligator - nu iti vine sa crezi ce s-a intamplat apoi”. Titlurile din a doua categorie pot face trimitere, de exemplu, la o tinuta vestimentara purtata de cantareata Selena Gomez la gala Primetime Emmy Awards, ”dar, atunci cand dai clic (pe acel titlu, n.r.), remarci ca textul spune ca ea nu a mers la acea gala”, a explicat Adam Mosseri.

Modificarea de algoritm se aplica la stirile ce contin link-uri catre alte articole, nu insa si in cazul fisierelor video.

Conform unor studii realizate de Facebook, utilizatorii se plang de continuturile cu titluri ademenitoare dar care ii dezamagesc pe utilizatori. Insa multi dintre cei 1,7 miliarde de utilizatori ai acestei retele de socializare nu se pot abtine si dau totusi clic pe astfel de titluri.

In ultimii doi ani si jumatate, Facebook a incercat sa reduca ”clickbait”-ul, impingandu-l cat mai jos in Newsfeed, promovand in acelasi tip continuturile pe care le considera ”de calitate inalta”.

”Ideea generala este de a incerca sa dezvoltam stimulente pentru publisheri, ca ei sa creeze titluri pe care oamenii vor sa le citeasca”, a adaugat Adam Mosseri.

In decembrie 2013, Facebook a anuntat ca va prioritiza link-urile ce trimit la articole despre evenimentele actuale, in defavoarea ”celor mai recente meme-uri”. In 2014, Facebook a inceput sa tina cont de comportamentul utilizatorului, catalogand un articol ca fiind probabil un clickbait, daca multi utilizatori consulta o postare doar pentru o secunda sau doua si apoi revin pe Facebook sau daca utilizatorii dau ”Like” unui titlu, dar apoi, foarte repede, ii dau ”Unlike”.

Acele modificari au redus traficul pe Facebook al unora dintre publisheri. Un exemplu concludent este cel al publisherului Upworthy, centrat pe retele de socializare, care avea 88 de milioane de vizitatori unici in noiembrie 2013, gratie unor titluri precum ”Acest pusti extraordinar s-a bucurat de 19 ani minunati pe aceasta planeta. Ce a lasat in urma este «wondtacular»” - termen inventat, obtinut prin juxtapunerea cuvintelor ”wonderful” (”minunat”) si ”spectacular” (”spectaculos”).

Traficul Upworthy a scazut dramatic si, din acest motiv, publisherii sai si-au schimbat abordarea, concentrandu-se pe articole high-quality. Luna trecuta, numarul de vizitatori unici de pe Upworthy era de aproximativ 8 milioane, potrivit datelor furnizate de Quantcast.

Pentru a-si perfectiona noul algoritm, Facebook a creat un ghid care defineste ceea ce este un ”clickbait” si, apoi, i-a rugat pe angajatii companiei sa clasifice zeci de mii de titluri in categoriile ”clickbait” si ”non-clickbait”. Facebook a utilizat aceste date pentru a dezvolta un software care citeste fiecare titlu si ii atribuie un scor, in functie de cat de mult seamana titlul in cauza cu un ”clickbait”.

Paginile si site-urile care publica multe titluri ”clickbait” vor fi cele mai afectate, spune Adam Mosseri. ”Cu cat este mai mare procentul de titluri dintr-un domeniu sau de pe o pagina web care sunt clickbait, cu atat aceasta schimbare de algoritm ii va afecta mai mult”, a adaugat Adam Mosseri.



Te-ar putea interesa si:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Twitter

Aboneaza-te la 9AM sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului SOC! N-ai sa mai vezi "clickbait"-uri pe Facebook.


Ultima ora din Business pe 9AM