Social 6 Martie 2008 02:33
Producatorii si sindicalistii din industria alimentara acuza marile lanturi de magazine de „abuzuri“care determina la cresterea preturilor pentru consumatori
Reprezentantii producatorilor agricoli si din industria alimentara sustin ca supermarketurile fac abuz de putere, impunindu-le unele conditii contractuale care conduc atit la reducerea profiturilor lor, cit si la scumpirea produselor oferite clientilor finali. Potrivit companiilor din industria alimentara, printre aceste conditii se numara practicarea unor „taxe ascunse“ sau obligativitatea de a nu mai comercializa produsele respective la preturi mai reduse in alte magazine.

„Din cauza acestor conditii, producatorii din Romania ajung sa lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, rata de profit a producatorilor fiind una extrem de mica. Pe fondul lipsei de crestere semnificativa a profitului producatorilor, corelativ nu exista un orizont de crestere semnificativa a salariatilor din agricultura si din industria alimentara“, se arata intr-un comunicat al patronatelor si sindicatelor din industria alimentara.

Totodata, conform acestora, „taxele ascunse“ practicate de supermarketuri urca artificial pretul alimentelor. „Lipsa de transparenta a constituirii pretului de raft creeaza confuzie in rindul consumatorilor in ceea ce priveste adaosul comercial real. Prin folosirea «taxelor ascunse» se ajunge la o crestere artificiala a preturilor de vinzare, iar profitabilitatea supermarketurilor ajunge sa se situeze intre 30 pina la 60%, iar producatorii si consumatorii inregistreaza pierderi“, se spune in comunicat.

„Nu dorim ca in pretul produselor (pentru consumatorii finali - n.r.) sa fie mutate costurile supermarketurilor. De asemenea, dorim ca toate taxele percepute de magazine sa se treaca pe factura“, ne-a declarat Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii.

In aceste conditii, companiile si sindicatele din industria alimentara vor sa propuna realizarea unui Cod de Bune Practici Comerciale pentru supermarketuri, care sa impiedice „abuzurile“ magazinelor.

„Un cod de bune practici comerciale presupune o transparenta a contractelor“, mai spune Minea. „Propunem incheierea unui acord intre reprezentantii industriei alimentare din Romania si cei ai supermarketurilor privind practicile comerciale si elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale pentru supermarketuri, avizat de Consiliul Concurentei, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Ministerul Economiei si Finantelor. Avind ca punct de pornire Rezolutia Parlamentului European vom solicita autoritatilor competente reglementarea legislativa in domeniul practicilor comerciale si extinderii supermarketurilor. Am agreat o intilnire la Bruxelles cu europarlamentarii romani si D.G. Competition (Directia Generala pentru Concurenta din cadrul Comisiei Europene - n.r.) pe acest subiect“, se mentioneaza in comunicat.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.