Numarul mare de autovehicule din Romania - peste patru milioane - i-a luat pe nepregatite pe edilii marilor orase, care abia de doi-trei ani au demarat programe de redimensionare a spatiilor pentru parcari
Echivalentul a 12-15 metri patrati de trotuar sau de strada a ajuns sa fie inchiriat si cu peste o suta de lei anual, pentru linistea (aparenta...) a proprietarilor de autoturisme. In unele orase s-a ajuns chiar la organizarea de licitatii pentru aceste suprafete de asfalt, participantii - persoane fizice - oferind sume exagerate, doar pentru a tine masina cat mai aproape de locuinta, peste noapte. Cu doar trei luni in urma, un loc de parcare in Piatra Neamt a fost licitat de doua persoane pana la 2.200 lei!

Cu o medie de peste 35 de autovehicule la suta de locuitori din mediul urban, primarii metropolelor autohtone sunt nevoiti sa renunte la alte proiecte pentru a crea locuri de parcare cat mai multe, pentru linistea alegatorilor posesori de automobile, din ce in ce mai numerosi.
Largirea bulevardelor sau „alveolarea" lor reprezinta solutii temporare, cu costuri scazute, comparativ cu amenajarea de parcaje supra sau subterane. Dar costul acestor solutii „in aer liber" inca le face accesibile pentru beneficiari.
Capitala este, de departe, orasul in care exista cel mai strans raport locuitori-autovehicule. Autoritatile estimeaza ca in parcajele si pe strazile celor doua milioane de bucuresteni innopteaza seara de seara aproximativ un milion de automobile. De aceea, pentru un loc de parcare se dau lupte stranse chiar si intre locatarii aceluiasi bloc. „Din cauza lipsei de spatiu, nu se poate aloca mai mult de un loc liber pentru fiecare apartament, de multe ori nici acela!", precizeaza Gabriel Calinescu, sef serviciu Parcari, din cadrul Primariei Sectorului 3.
Studentii arunca in aer pretul parcarilor
Cu peste 100.000 de autovehicule la 330.000 de locuitori, Iasiul pare deja sufocat.
„S-a ajuns la un pret de inchiriere a spatiilor de parcare de aproximativ 140 lei. Dar solicitarile din ce in ce mai numeroase ne fac sa recurgem, pana la urma, la licitarea dreptului de a-ti lasa masina intr-un loc sigur, cat mai aproape de casa", explica Andrei Trofor, consilier mass-media in primaria metropolei.
„Din octombrie, la populatia ieseana se adauga si cei aproximativ 70.000 de studenti, din care foarte multi sunt detinatori de autoturisme", aminteste oficialul administratiei iesene.
Nici Constanta nu este departe. Capitala litoralului le percepe locuitorilor aproximativ 120 de lei, anual, pentru a le garanta ca au la dispozitie un loc in care sa-si tina masinile.
In Cluj, situatia este ceva mai buna, chiria unui loc de parcare fiind mai scazuta decat in Iasi. Chiar daca pe langa cei 390.000 de clujeni vin aici la fiecare inceput de toamna peste 100.000 de studenti.
„Pentru o persoana fizica, pretul de inchiriere a spatiului de parcare este de 4,36 lei/mp/anual, astfel ca un spatiu de 12 metri patrati ajunge sub 50 de lei, din ianuarie si pana in decembrie. Persoanele juridice ajung sa plateasca si peste 200 lei pentru aceeasi suprafata", ne-a precizat Ionela Onofrei, inspector mass-media in primaria Cluj-Napoca.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.