Social 20 Iulie 2007 01:24
Ati auzit vreodata de localitatile Slon, Starchiojd sau Curtisoara, de Muntii Tabla Butii sau de Manastirea Crasna? Ei bine, aceste nume care multor romani nu le spun mai nimic reprezinta atractii turistice, incluse in trasele agentiilor straine care organizeaza sejururi in Romania. De fapt, este vorba despre turismul rural si cultural, foarte cautat in ultimii ani in Europa si care presupune vizitarea unor zone mai putin atinse de civilizatie, in care principalele atractii sunt natura, traditiile si modul de viata al oamenilor.

In ciuda faptului ca Romania are foarte multe de oferit din acest punct de vedere, lucru cunoscut de altfel si de specialistii straini in turism, nu poate oferi, in multe cazuri, nici macar conditii minime pentru potentialii turistii: cazare si masa. Mai mult decat atat, nici autoritatile nu promoveaza acest tip de turism care le-ar putea aduce bani frumosi romanilor si prefera sa parieze in continuare pe Bucuresti, Litoral si statiunile clasice montane.

In conditiile in care batalia pe turismul clasic purtata cu tarile europene pare pierduta, autoritatile romane din domeniu s-ar putea reorienta pe promovarea mediului rural.

Daca ne uitam pe ofertele agentiilor de turism straine care vand sejururi in Romania vedem ca mici localitati uitate de lume, munti necunoscuti majoritatii romanilor sau foste conace boieresti sunt prezentate ca destinatii exotice si interesante. Ele sunt preferate in dauna litoralului de la Marea Neagra, a Casei Poporului din Bucuresti sau a statiunilor de pe Valea Prahovei, obiective pe care Autoritatea Nationala pentru Turism se incapataneaza sa le promoveze in zadar. Dupa cum au remarcat si specialistii straini, Romania are multe de oferit in ceea ce priveste turismul cultural si rural, foarte cautat in ultimii ani in Europa. Din pacate, insa, destinatiile de care vorbim duc lipsa de cele mai elementare conditii de cazare.

Ce vor britanicii sa vada in Romania

Cu toate aceste inconveniente, agenti de turism din Marea Britanie vor totusi sa-si convinga clientii sa vina sa vada aceste locuri. De pilda, agentia de turism "Regent Holidays" isi plimba turistii pe la Vulcanii Noroiosi de la Berca Buzaului, Slanic Prahova, comuna Starchiojd si satul Slon si apoi pe Muntii Tabla Butii (judetul Prahova). Aceste excursii nu sunt deloc ieftine, preturile incepand cu 650 de lire sterline (aproximativ 1.000 de euro) excursia de sase zile. Alte agentii de turism britanice prefera satul Miclosoara din judetul Covasna, Valea Jiului sau localitatile Vadu si Corbu din partea de nord a litoralului (www.naturalist.co.uk). De ce prefera strainii zone mai putin dezvoltate turistic decat cele in care autoritatile noastre investesc bani si se straduiesc sa le promoveze? De ce nu merg in statiunea Mamaia sau sa vada Casa Poporului din Bucuresti? O buna explicatie a fost data de expertul german Winfried Hildebrandt, care, in octombrie 2006, la "Forumul bunelor practici in turism", vorbea despre noua tendinta in domeniu, si anume imbinarea dintre turismul rural cu cel cultural. Acest tip de turism s-ar adresa in principal oamenilor de peste 50 de ani, care au calatorit deja in lume si vor sa cunoasca traditii locale, cultura, modul de viata al oamenilor si - daca se poate - sa petreaca cateva zile in case vechi, autentice, intr-un mediu mai putin alterat de civilizatie.

Expertul german spunea ca in Romania ar exista numeroase astfel de locuri, dar acestea, din pacate, nu sunt aproape deloc amenajate si nici promovate. Printre destinatiile cu potential in acest sens, mentionate de Winfried Hildebrandt, se numara localitatile Cernesti din Tara Lapusului (Maramures), Dragomirna (judetul Suceava) sau Curtisoara (langa Targu Jiu), acolo unde exista un fost conac boieresc. Acestea sunt doar cateva exemple de locuri care s-ar putea dezvolta turistic, dar care in acest moment sunt lipsite aproape cu desavarsire de investitii in conditii de cazare si de petrecere a timpului liber.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.