Social 10 Iulie 2007 01:43
Vinerea aceasta debuteaza Colectia Simfonica. Cotidianul se va distribui impreuna cu un CD care contine „Corala“ lui Beethoven si cu brosura „Simfonia geniului“.
Primul titlu din Colectia Simfonica, pe care Cotidianul le-o aduce cititorilor incepind de vineri, 13 iulie, la doar 7,9 lei, este „Corala“ lui Beethoven, acompaniata de o brosura despre viata si opera acestuia. Simfonia in cauza a influentat numerosi compozitori datorita celor doua inovatii revolutionare pe care compozitorul le-a incorporat in ea.

Schitata intre anii 1815 si 1818 si finalizata intre anii 1822 si 1824, „Simfonia a IX-a“ este, probabil, incununarea unor incercari prealabile ale lui Beethoven. Noutatea acestei partituri consta in prezenta corului in cadrul unei lucrari simfonice, procedeu folosit pentru prima oara de Beethoven inca din anul 1808, in „Fantezia pentru pian, cor si orchestra“, op. 80. De altfel, aceasta lucrare este in mod evident un „laborator de incercare“ pentru a patra miscare a „Simfoniei a IX-a“, „Oda bucuriei“, acest fapt rezultind din mai multe similitudini intre cele doua piese: intrarea tardiva a corului, analogia frapanta dintre tema principala a „Fanteziei“ si cea a „Odei bucuriei“ sau folosirea temei cu variatiuni in ambele cazuri. Beethoven imbogateste partitura vocala a ultimei miscari din „Simfonia a IX-a“ prin introducerea celor patru voci soliste: sopran, alto, tenor si bariton. O alta noutate propusa de Beethoven este folosirea partii a treia ca miscare lenta, „Simfonia a IX-a“ fiind prima capodopera simfonica din istoria muzicii in care intilnim acest procedeu. Aceasta „inovatie“ a fost incercata de Beethoven inca din anul 1800, primele lucrari majore in care miscarea lenta este cea de-a treia fiind „Cvartetul de coarde“ op. 18 nr. 5 in la major si „Sonata pentru pian“ nr. 12 op. 26 in la bemol major. Ulterior, Beethoven va folosi din ce in ce mai des aceasta structura formala in muzica sa instrumentala, exemple concludente in acest sens fiind sonatele pentru pian nr. 28 op. 101 in la major (1816), nr. 29 op. 106, „Hammerklavier“ in si bemol major (1817-1818), precum si piese din creatia sa camerala precum „Trio pentru pian, vioara si violoncel“ op. 95, „Arhiducele“ in si bemol major sau „Cvartetele“.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.