Tenorul si compozitorul Ion Falculete, un artist despre care aproape nimeni nu stie nimic in Romania

Exista, si dupa 1989, cazuri ale unor mari artisti care sunt marginalizati. Compozitorul si tenorul Ion Falculete - cenzurat de comunisti si constrans la o simpla cariera de profesor de canto inainte de '89, dupa un debut fulminant de tenor la Opera - este in continuare aruncat intr-un con de umbra in Romania si dupa decembrie '89.

Muzician polivalent, diplomat in arta, interpret de opera, lied, canzonete si muzica sacra (religioasa) - profesor de canto, dirijor, compozitor - tenorul Ion Falculete a fost considerat de presa drept "una dintre marile voci ale generatiei sale", dar si un "glas al demnitatii", care s-a impotrivit muzicii de tip comunist, binecunoscute.

Dupa ce a interpretat rolurile principale in "Traviata", "Trubadurul", "Boema", "Carmen", "Rigoletto" sau "Madame Butterfly" - tenorul a fost aruncat in "labirintul necunoasterii din bezna comunista", pentru a ramane definitiv un tenor fara trecut, fara prezent si fara viitor. Si aceasta pentru ca s-a impotrivit muzicii socialiste, de "curte", de tip "Cantarea Romaniei". Constrans sa devina profesor de canto, tenorul si compozitorul Ion Falculete nu a dezarmat insa nici un moment. A organizat coruri ale elevilor de la liceele in care a predat muzica - "Spiru Haret", "Dimitrie Cantemir", "Zoia Kosmodemianskaia", "George Enescu" - incercand sa deschida adolescentilor o fereastra catre arta muzicala, catre lumina si adevar.

Ion Falculete a inlocuit muzica "cravatelor rosii si utecista" din licee cu muzica si cultura preclasica, clasica si romantica. In acei ani, a fost primul si singurul care a avut curajul sa introduca muzica sacra, religioasa, in repertoriul corurilor de elevi. Alaturi de partituri de Bach, Beethoven, Mozart, Verdi, Donizzeti, Weber etc., interpretand impreuna cu Orchestra "Napolitana" - formata in 1971, din profesori care predau muzica in liceele bucurestene.

Marginalizat si dupa '89

Paradoxal. Dupa decembrie '89, apreciatului tenor si compozitor i-a fost interzisa orice aparitie la radio si tv. Cea mai elocventa dovada este blocarea celor 150 de inregistrari din fonoteca radio - realizate in conditii de colaborator -, frustrand astfel marele public de dreptul la cultura, iar pe tenor la dreptul legitim de manifestare publica.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.