Strategia de dezvoltare a statelor membre ale UE in intervalul 2007-2013 prevede cresterea drepturilor consumatorilor, prin marirea gradului de protectie de care acestia se bucura pe teritoriul Uniunii. Prin aceste doua obiective propuse se doreste dezvoltarea pietei unice europene.

Comisarul Meglena Kuneva a prezentat mai mult de 20 de initiative legislative menite sa relanseze afacerile derulate de retailerii de pe piata unica europeana pana in 2013. Masurile tin de modificarea conditiilor privind achizitia produselor intr-un stat european in care cumparatorul nu e rezident, fiind avute in vedere evaluarea in detaliu a posibilitatilor de redresare a consumului general, de completare a drepturilor privind turismul intraeuropean, precum si de relaxare a conditiilor de creditare.

Piata unica

Strategia europeana privind protectia consumatorilor 2007-2013 trebuie sa creasca increderea populatiei in piata comuna, astfel incat fiecare cetatean al Uniunii sa poata iesi la cumparaturi in orice stat membru, indiferent de forma de comert, si sa beneficieze de cele mai bune preturi aplicate unor produse de calitate, care sa ii satisfaca cerintele. Astfel, piata unica europeana va deveni cea mai importanta la nivel mondial. Cheltuielile de consum reprezinta 58% din produsul intern brut realizat la nivel european, fapt care demonstreaza ca atat consumatorii cat si cei care dezvolta afaceri nu profita de toate facilitatile oferite de piata comunitara, mai ales de cele legate de cumparaturile online.

Conform cu contractul

Daca veti cumpara un produs dintr-un alt stat membru al UE, iar acesta nu va corespunde datelor tehnice mentionate de producator, situatia trebuie raportata biroului din Romania al Centrului European pentru Protectia Consumatorului (ECC). Institutia va verifica detaliile cazului si poate oferi asistenta specializata pentru rezolvarea lui, inclusiv recuperarea despagubirilor, in cazul in care produsul nu poate fi reparat sau cumparatorul nu doreste inlocuirea lui. Regulile sunt valabile timp de doi ani de la data la care produsul a fost livrat clientului.

Fara surprize in vacanta

Cele 10 principii fundamentale cuprinse in Comunicarea realizata de comisarul Meglena Kuneva privesc modul in care UE te protejeaza in calitate de consumator, indiferent unde locuiesti in Uniune. Reclama falsa, inducerea in eroare a clientilor prin omiterea unor informatii vor fi sanctionate de acum incolo. Sa spunem ca un operator de turism ofera un sejur intr-un alt stat membru la un pret fix, dand posibilitatea clientilor de a opta pentru alte obiective contra unui cost suplimentar. in timpul vacantei, turistii pot avea neplacuta surpriza sa descopere ca, daca nu vor merge in aceste deplasari optionale, nu mai au la dispozitie, asa cum stipuleaza contractul, autocarele operatorului. Se pot trezi blocati intr-un hotel, departe de orice obiectiv turistic pe care ar vrea sa-l viziteze. in acest caz, clientul va sesiza institutiile de profil din statul de resedinta, care vor trimite o adresa catre autoritatile din tara de destinatie. Acestea vor controla modul in care si-a facut treaba operatorul, existand posibilitatea ca acesta sa returneze integral clientului contravaloarea sejururului, chiar daca in contract a fost inclusa si o clauza care exclude orice tip de rambursare. in conditiile noilor legi, astfel de clauze sunt considerate ca nedrepte, iar compania care le utilizeaza poate fi trasa la raspundere si in afara statului rezident. Normele se aplica si in cazul biletelor la spectacole de muzica si divertisment.

Lantul alimentar

Standardele de calitate din spatiul european referitoare la siguranta alimentelor sunt cele mai ridicate la nivel mondial, privind intreg procesul de producere ca un ansamblu. Evaluarea "lantului alimentar" incepe de la tipul de pesticide si fertilizatori pe care le utilizeaza fermierii pentru a obtine furaje destinate animalelor din exploatatiile industriale sau ferme. De asemenea, sunt atent monitorizate si procesarea alimentelor, tipurile de coloranti si aditivi care pot fi utilizati, precum si cum sunt vandute alimentele. Majoritatea acestor aspecte sunt reglementate in Romania de ordinele Autoritatii Nationale Sanitar-Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, alaturi de legislatia in vigoare.

Etichetele trebuie sa contina detalii complete ale ingredientelor utilizate pentru fabricarea unui produs alimentar, informatii privind colorantii, conservantii, indulcitorii sau orice alt aditiv alimentar care a fost introdus in aliment. Daca un ingredient utilizat este unul la care anumiti consumatori sunt alergici - de exemplu, nuci - acesta trebuie marcat pe eticheta, chiar daca sunt utilizate cantitati foarte mici.

Legile Kuneva au in vedere si protejarea produselor traditionale, precum si a denumirilor de origine.

in ceea ce priveste produsele nonalimentare, producatorul are obligatia de a informa autoritatile din tara in care isi vinde marfa daca aceasta nu este considerata ca sigura. Daca produsul prezinta un pericol semnificativ, compania trebuie sa-l retraga de pe piata si de la consumatori.

Practici ilegale

Daca sesizezi ECC in termen de sase luni de la livrare, vanzatorul este obligat sa probeze conformitatea produsului cu standardele de calitate specificate in contract. in cazul in care descoperi ca produsul livrat acasa nu este cel comandat, il poti returna fara probleme.

Legislatia europeana interzice clauzele care prevad obligativitatea consumatorului de a respecta anumite conditii chiar daca cealalta parte semnatara nu s-a achitat de sarcinile asumate. Daca vrei sa renunti la un contract si ti se spune ca trebuie sa platesti pentru asta, sa stii ca astfel de practice sunt ilegale.

Regim special

Comertul electronic pare cel mai avantajat de noile norme, alaturi de cel realizat prin comanda telefonica sau postala. insa, daca vrei sa vezi ce marfa are vecinul din Bulgaria sau Ungaria, poti sa vi acasa cu cate produse vrei, fara sa mai platesti taxe vamale sau TVA in plus. Aceste reguli se aplica indiferent daca te deplasezi personal in cealalta tara la cumparaturi sau comanzi bunuri pe Internet, prin posta sau prin telefon. Autoritatile din statul de resedinta pot totusi limita introducerea unor anumite categorii de produse, considerate din grupa celor periculoase, chiar daca acestea au fost achizitionate legal. Astfel, armele de foc sau articolele ofensatoare din punct de vedere moral se supun unor regimuri vamale speciale.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.