Prin comparatie, in statele europene dezvoltate, aceast tip de consum este la finele clasamentului

Banii pentru cumpararea tigarilor sunt mai multi decat cei pentru medicamente. Iar facturile platite pentru serviciile de telefonie sunt mai mari decat cele pentru energia electrica. Sunt numai cateva dintre caracteristicile de consum ale populatiei din tara noastra.

O familie medie din Romania este formata din trei persoane, cu un venit mediu aferent trimestrului trei din anul trecut de aproximativ 1.370 de lei. Iar cea mai mare parte din venituri provine din salarii, urmate de pensii. Pe de alta parte, cei mai multi bani sunt alocati pentru cumpararea de produse alimentare si pentru intretinerea locuintei. Spre exemplu, peste 40% din cheltuielile de consum s-au indreptat spre produse agroalimentare, iar circa 20% pentru locuinta si utilitati. In schimb, la nivel european, situatia este total diferita. Astfel, datele publicate de Eurostat arata ca, la nivelul Uniunii Europene inainte de aderarea Romaniei si a Bulgariei, cele mai mari cheltuieli erau destinate pentru plata utilitatilor.

Totodata, o alta diferenta in tara noastra si UE-25 consta in sumele alocate pentru bauturi alcoolice si tutun. In timp ce in Romania, aproximativ 6% din cheltuieli sunt alocate acestei categorii, media Uniunii Europene indica un nivel de circa 4%.

Mai mult, datele publicate de Institutul National de Statistica arata faptul ca, in trimestrul trei al anului trecut, romanii au cheltuit pentru tigari si tutun aproape 38 de lei pe luna. Iar pentru cumpararea de bauturi alcoolice sunt cheltuiti circa patru lei/luna, fata de numai 3,8 lei/luna destinati pentru achizitionarea de ape minerale si bauturi nealcoolice. Astfel, suma alocata pentru tigari si bauturi alcoolice este aproape jumatate din cea destinata pentru cumpararea de produse alimentare. Totodata, valoarea este aproape de doua ori mai mare decat cea achitata pentru medicamente. In plus, trebuie tinut cont si de faptul ca, in structura cheltuielilor pentru bauturi alcoolice nu sunt incluse si cele obtinute in propria gospodarie, in special in mediul rural, ceea ce inseamna ca influenta cea mai mare a raportului este generata de mediul urban.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.