De la 1 ianuarie 2007, garantiile televizoarelor, frigiderelor sau calculatoarelor vor putea fi negociate intre vinzator si cumparator.

La cerintele Uniunii Europene, in loc de certificate de garantie pentru produsele de folosinta indelungata vinzatorii vor incheia contracte de conformitate cu consumatorii. Adica romanii vor avea posibilitatea sa negocieze cu vinzatorul garantia produsului cumparat. Legea nr. 449/2003 privind vinzarea produselor si garantiile asociate acestora va intra in vigoare la 1 ianuarie 2007. "Legea a fost aprobata in 2003, insa, fiind vorba despre schimbari majore in cadrul legislatiei, este nevoie de timp ca agentii economici sa se obisnuiasca cu modificarile", declara Laura Pascu, purtator de cuvint al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC).

Contract de conformitate

Drepturile cumparatorilor, in cazul in care produsele prezinta defecte, vor fi mai bine protejate de contractele de conformitate. "Orice tranzactie se va baza pe un contract de vinzare-cumparare, in cazul contractelor de conformitate. Inainte nu se foloseau decit bonurile fiscale si certificatele de garantie, care de multe ori erau ambigue", declara Chita Prelipcean, de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

Produsele uzate, garantate un an

Noua lege permite vinzatorului sa stabileasca termenul de garantie pentru produsele de folosinta indelungata, insa si consumatorul are la rindul sau posibilitatea de a negocia cu vinzatorul termenul si clauzele garantiei. Totodata, legea specifica faptul ca raspunderea vinzatorului este pe o perioada de doi ani de la cumpararea produsului, chiar daca acesta stabileste garantia pe un an si jumatate. "Agentul economic poate stabili orice termen de garantie pentru un produs, inclusiv sub doi ani. Dar legea il obliga sa raspunda pentru produsul vindut timp de doi ani de la vinzarea produsului", spune Chita Prelipcean. Ea adauga ca, daca in contractul de conformitate garantia produsului este stabilita sub doi ani, potrivit clauzelor din contract negociate de vinzator si consumator, acesta din urma poate fi nevoit sa plateasca anumite servicii.

Daca pentru un calculator, de exemplu, vinzatorul a negociat perioada de garantie la un an si jumatate, iar dupa aceasta perioada produsul se defecteaza, agentul comercial are obligatia sa repare calculatorul pina la trecerea celor doi ani prevazuti de lege. Pentru aceasta reparatie clientul trebuie sa plateasca sau nu, in functie de felul in care a negociat contractul de conformitate pentru calculator - in intregime sau numai pentru anumite componente. "Daca vinzatorul ofera pentru un produs o garantie de cinci ani, consumatorul beneficiaza gratuit de eventuale reparatii sau i se poate inlocui produsul timp de doi ani. In restul de trei ani, repararea sau inlocuirea produsului se face doar pe baza clauzelor din contract", explica Laura Pascu. Pentru produsele uzate, raspunderea vinzatorului este angajata cel putin un an.

Frigider nou la pret de second-hand

Spre deosebire de actuala lege, care prevede ca in cazul unui produs defect, inca in garantie, vinzatorul este obligat in primul rind sa-i repare produsul, apoi sa-l inlocuiasca si in ultimul rind sa-i restituie banii, noua legislatie ofera posibilitatea romanilor de a alege intre a le fi reparat sau a le fi schimbat produsul cu unul similar. "Oamenii pot chiar negocia pretul unui produs, in situatia in care, de exemplu, vor sa cumpere un frigider care a stat in vitrina mai multe luni. Desi produsul este nou, el poate fi considerat uzat si se poate achizitiona la un pret negociabil", adauga Pascu.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.