Teatrul Bulandra din Bucuresti a fost saptamana trecuta oaspetele Teatrului National "Habima" din Tel Aviv, ocazie cu care actorii bucuresteni au prezentat doua spectacole cu "O poveste evreiasca" si alte doua cu "Mascariciul".

Vizita n-a fost intamplatoare, ea continua relatiile stabilite in ultimii ani intre cele doua institutii prietene, dar acum a avut o semnificatie deosebita fiindca a marcat intrarea Teatrului National din Tel Avis in "Uniunea Teatrului European", din care face parte Teatrul Bulandra.

Mentionam din capul locului ca "micro-turneul" la care ne referim a reprezentat un succes binemeritat, fost remarcat nu doar de presa de limba romana care apare in Israel ci si de publicatii importante in ivrit. La spectacolele romanesti a fost posibil accesul publicului care nu cunoaste limba din Tara Carpatilor, fiindca s-a asigurat traducerea simultana a textelor in ebraica. 4 spectacole au insemnat 4 sali arhipline cu iubitorii teatrului romanesc, spectatorii venind cu drag fiind siguri ca vor vedea evoluand pe scena actori de valoare, unii dintre ei fiind cunoscuti din aparitiile auterioase pe scenele din Israel.

Ma refer in special al Horatiu Malaele care-i foarte iubit in Tara Sfanta. Dramatizarea "O poveste evreiasca", dupa o schita de I. Singer, a interesat lumea locala intr-o anumita masura si datorita curiozitatii de a afla in ce consta povestea anuntata. Sub aspectul temei si a subiectului - stiu ca parerile publicului sunt impartite - iar personal fac parte dintre cei care considera ca naratiunea respectiva, desi are ca personaje si religiosi evrei nu reprezinta deloc o intamplare evreiasca, ci universala. Dar indiferent de fantezia autorului in privinta tratarii unor relatii barbati - femei prin intermediul demonului si indiferent daca titlul se potriveste sau nu (fiind insa atractiv pentru Israel), dam importanta realizarii artistice a spectacolului, interpretarii si solutiilor regizoriale moderne, poate chiar prea...
curajoase. Ne referim la faptul ca "demonul" a aparut pe scena in costumul lui Adam, provocand socul scontnt de regizor.

Tot in favoarea regiei adaugam ca desi anumite tablouri revin destul de des datorita cerintelor piesei (cum ar fi intoarcerea sotului ca "diavol" de cateva ori) s-au gasit solutii spre a se evita oboseala unor repetari. Foarte bun colectivul de interpreti, adica Ana Ioana Macarie, Radu Amzulescu, Marius Capota si Teodor Danetti. Cel de-al doilea spectacol "Mascariciul" avea un teren castigat la Tel Aviv, fiindca premiera lui israeliana a avut loc anul trecut, cand cei doi interpreti, Horatiu Malaele si Nicolae Urs au incantat publicul. Astfel fiind nu surprinde ca si de aceasta data actorii bucuresteni au avut un mare succes.

Mentionez ca ambii interpreti sunt si autorii scenariului, iar Horatiu Malaele a asigurat regia, dar nu mai intru in alte aspecte despre acest spectacol tragic si comic, sau cu privire la realizatorii..... fiindca dupa turneul de acum un an, au aparut comentariile cuvenite in "Cronica Romana" din 12 mai 2005... Teatrul Bulandra - oaspete in Israel. Prezenta in Tara Sfanta a bucurat si a consemnat un regal al teatrului romanesc pe scenele nationalului din Tel Aviv.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.