Cauzele in justitie privind nerespectarea accesului la informatiile de interes public au fost rezolvate in favoarea institutiilor in proportie de 37% in 2009, doar 11% au fost solutionate in favoarea reclamantului, in timp ce majoritatea plangerilor - 52% nu aveau inca o solutie.

Potrivit raportului pe anul 2009 al Directiei pentru Strategii Guvernamentale (DSG) asupra implementari Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, datele referitoare la cauzele din instanta sunt asemanatoare cu cele din 2008. In 2007 insa, 74% din cauze au fost rezolvate in favoarea reclamantului, o crestere apreciabila fata de anii 2006 (cand 20% din cauze au fost rezolvate in favoarea reclamantului) si 2005 (doar 14%), relateaza NewsIn.

Numarul reclamatiilor administrative rezolvate in favoarea reclamantului a fost de aproape 60% in 2009, dupa ce in 2008 acesta a fost de numai 45%. In 2007, 79% din reclamatiile administrative au fost rezolvate in favoarea reclamantului.

In 2009 au fost inregistrate 615.780 de solicitari de informatii, 77% din acestea fiind adresate institutiilor din administratia centrala.

Raportul precizeaza ca numarul solicitarilor de informatii de interes public a crescut in primii trei ani de aplicare a legii 544/2001, pana in 2004, cand au fost peste 815.000 de solicitari, dupa care s-a inregistrat o reducere constanta pana in 2006 (384.000). In 2007 s-a inregistrat un numar aproape dublu de solicitari fata de anul anterior. Numarul acestora a cunoscut in 2008 și 2009 un nou trend descendent, in 2009 inregistrandu-se o scadere cu 9,67% fata de anul precedent.

Principalele institutii vizate de cetateni sunt ministerele si unitatile deconcentrate. Cele mai multe solicitari au vizat continutul actelor normative, iar pe locul al doilea se situeaza cele privind indeplinirea atributiilor institutiei. Solicitarile privind utilizarea banilor publici și activitatea sefilor institutiei au avut o pondere scazuta, arata raportul.

In 2009, la fel ca in anul anterior, persoanele fizice au fost principalii solicitanti de informatii de interes public, respectiv 71% din total. Majoritatea solicitarilor au fost verbale - respectiv 86%.

Evaluarea privind aplicarea Legii 544/2001 in anul 2009 nu cuprinde datele de la ministerele Agriculturii, Justitiei, Comunicatiilor și Afacerilor Externe, care nu au trimis la Departamentul pentru Strategii Guvernamentale informatiile solicitate. De asemenea, nu au predat rapoartele pe anul 2009 catre prefecturi (care centralizeaza datele la nivel judetean, inainte de a le transmite DSG), patru primarii din judetul Covasna.

Afisarea la sediul institutiei ramane in continuare modalitatea predilecta de informare publica din oficiu. Folosirea paginilor proprii de web de catre institutiile centrale depaseste pentru prima data 50%, semnificativ mai mult decat la nivelul administratiei locale, unde atinge valoarea de 33%. Cu toate acestea, chiar si la nivel local se constata o crestere a utilizarii paginilor de internet de la 25% in 2008, la 33% in 2009.
Datele au fost colectate prin chestionare de evaluare distribuite autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.