Romanii prefera sa dea bani pe "iluzii" decat sa faca donatii sau sa fie voluntari pentru o cauza sociala, arata un sondaj Mercury Research, realizat la comanda Fundatiei pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FSDC) si lansat joi.
Realizatorii studiului au incercat sa evidentieze o incredere scazuta a societatii romanesti in forta si importanta organizatiilor neguvernamentale, care sunt finantate in prezent, in mare parte din fonduri private sau sponsorizari externe, in ciuda cauzelor nobile pe care le slujesc, in majoritatea cazurilor.

Astfel, romanii prefera sa isi investeasca banii in "iluzii", decat sa faca donatii pentru o organizatie. 27% dintre romanii intervievati in cadrul studiului “Societatea civila in vremuri de criza” au jucat in mod repetat la loterie, in timp ce doar 3% dintre romani au spus ca au facut voluntariat pentru un ONG.

Singura insitutie sociala care are notorietate in randul romanilor este Biserica. 33% dintre romani au facut donatii pentru institutii de cult, arata acest studiu. "In randul batranilor de la tara, aproape 100% dintre acestia spun ca au facut o donatie la biserica", a precizat sociologul Mircea Kivu, coordonator al studiului.

In cadrul unei conferinte de presa s-a subliniat o criza la nivelul actiunii sociale filantropice in randul romanilor, studiul reprezentand si o baza solida de documentare pentru viitoare politici publice, care vor putea fi implementate pentru a reduce acest deficit.

Cauzele acestei "amorteli" a majoritatii romanilor in ceea ce priveste participarea la actiuni de voluntariat a fost explicata atat ca o consecinta a crizei financiare actuale, dar si ca o ramasitia a regimului comunist, cand ani de-a randul, activitatea ONG-urilor a fost demonizata.

Romanii care menifesta cel mai inalt grad de incredere in activitatea ONG-urilor sunt insa persoane de varsta medie, care au o mai mare deschidere fata de valori occidentale. Vorbim despre persoane cu varsta cuprinsa intre 30 si 44 de ani, sunt absolventi de invatamant superior, au venituri mari - peste 1960 Ron pe luna si provin din orase de dimensiuni medii. Acestia sunt de altfel si romanii care stiu de "Prevederea 2%" si care directioneaza din impozitul lor, pentro o organizatie neguvernamentala pe care o apreciaza. FDSC incurajeaza de altfel cetatenii romani sa doneze cei 2% din impozitul lor pe venit catre o organizatiei neguvernamentala, printr-o campanie speciala promovata de site-ul Stiriong.ro.

Cercetarea realizata face parte din proiectul „Catalogul Societatii Civile" implementat de FDSC si finantat de Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe si reprezinta un prim pas in realizarea unei studiu de analiza asupra sectorului neguvernamental din Romania.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.