Social 10 Iunie 2009 15:49
In deschiderea Bienalei de Arta Contemporana de la Venetia, de la finele saptamanii trecute, Daniel Birnbaum, curatorul editiei, a folosit metafora "mama tuturor bienalelor", subliniind inca o data, daca mai era necesar, ca ceea ce se intampla la Venetia de mai bine de un secol, este un punct de referinta pentru lumea artei si a evenimentelor de gen.
Poate ca asa se explica si faptul ca mii de jurnalisti, curatori si critici au trecut pragul locatiilor Bienalei in zilele de preview (4-6 iunie 2009). Este vorba despre un eveniment cu adevarat important, o industrie in sensul real al cuvantului care strange in jurul sau interes si pasiune pentru arta contemporana. Anul acesta s-a vorbit chiar despre un numar record de tari participante (77) si in acelasi timp despre alte zeci de evenimente colaterale Bienalei care vor avea loc timp de sase luni.

Sute de artisti participanti si zeci de expozitii merita sa fie vazute in perioada 7 iunie-22 noiembre 2009. Dintre acestea, Pavilionul Romaniei, "Seductivness of The Interval" ("Seductia intervalului" - curator Alina Serban), a sedus publicul format in mare parte din jurnalisti si specialisti in arta. Nu poti sa nu ai un sentiment de mandrie atunci cand spanioli, germani sau americani fac rabdatori coada “sa vada pavilionul Romaniei”. De mentionat ca, dintre toate tarile participante, de acelasi succes s-au mai bucurat doar cateva pavilione.

Nu ratati galeria foto! O gasiti aici.

Chiar daca anul acesta Marele premiu al Bienalei venetiene a fost atribuit Statelor Unite, un pavilion dedicat artistului Bruce Nauman, despre expozitia romaneasca s-a vorbit in termeni superlativi. Neoficial, s-a afirmat chiar ca pavilionul romanesc s-ar fi aflat printre primele 6 preferinte ale juriului.

Romania a deschis in mod oficial pavilionul de la cea de-a 53-a editie a Bienalei din Laguna (vineri 5 iunie), pe o ploaie ce izbea puternic in plafonul locatiei, ceea ce a grabit intrarea vizitatorilor ce stateau in coada din fata intrarii si care au animat pentru moment, poate prea mult, atmosfera expozitiei.

Fara indoiala insa, pentru digestia proiectului este recomandata o vizionare calma. Ca intr-un labirint - o arhitectura marca Studio Basar - descoperim lucrari semnate de 3 artisti: Stefan Constantinescu, Andrea Faciu si Ciprian Muresan.

Stefan Constantinescu - Troleibuzul 92, 2009

Prima experienta romaneasca este filmul "Troleibuzul 92", o stationare de 8 minute pentru a putea vedea o “felie de viata” romaneasca ce se petrece intr-un mijloc de transport bucurestean. De altfel, autorul filmului, Stefan Constantinescu este foarte angrenat in tematici legate de evenimente socio-politice marcante pentru spatiul romanesc. Artistul ofera, vizual, o posibila exemplificare a interactiunii ce se poate stabili intre straini. Calatorii din Troleibuzul 92 sunt martori, fara voia lor, la o discutie violenta desfasurata la telefon, o drama extrasa din realitate: un barbat isi ameninta iubita sau sotia cu bataia si cu moartea: "Spune-mi, curva nenorocita. Cu cine ai vorbit?". Calatorii sunt fortati astfel, sa ia parte, involuntar la o poveste de viata care nu ii priveste.

Cu siguranta, aceast prim contact cu arta romaneasca este marcant pentru spectatori. In imensa Gradina a Bienalei, surprind un grup de nemtoaice care vorbesc cu mult interes despre “filmul lui Constantinescu, din Pavilionul romanesc”. In “Pasajul”, prezentat in cadrul aceluiasi proiect, Constantinescu este de asemenea interesat de aspecte sociale, micro-evenimente-stari, pe care le putem percepe si ca forma de documentare a realului. "Documentarea este o componenta completa a actului artistic. Pe langa trairile si emotiile pe care le da arta exista si o parte de document. Exista in acelasi timp si o decizie artistica pentru ceea ce filmezi, o estetica care in final apartine tot artei, pentru ca in nici un caz nu vorbim despre un film care ar putea fi prezentat intr-un cinema", explica artistul Stefan Constantinescu.

Andrea Faciu - EXUBERANTIA suspended, 2009

"Andrea Faciu, o romanca stabilita in Germania, aduce o evidenta nota de sensibilitate filosofico-introspectiva, cu ajutorul instalatiei sale Exuberantia Suspended. In aceasta lucrare, artista devine regizoarea unui spectacol unde privitorul evadeaza intr-un spatiu detemporalizat, al reveriei. Andrea Faciu propune o experienta in care instantaneul dintre subiect si lume este dominant”, sustine curatoarea Alina Serban.

Instalatia Andreei Faciu da chiar o nota foarte originala in contextul intregii expozitii internationale, unde am vazut o dominanta a experimentelor de natura video si a jocurilor cu lumina electrica. Andrea se rupe de acest context vizual si combina in mod fericit sonorul si organicul (dintr-un butoi, folosit aici ca obiecct artistic, un sistem de irigatii hraneste o mica gradina cu plante). Sunetele, mirosul plantelor si al lemnului creeaza stari si senzatii rupte de realitatea imediata, optiune care se desprinde ca limbaj de propunerile celorlalti doi artisti romani, dar care in nici un caz nu face nota discordanta. Sa fie oare impresia unei angoase, a unei suferinte de natura socio-politica pe care o simtim in general in operele artistilor romani...

Ciprian Muresan - Auto-da-Fe, 2008

"Totusi, cred ca suntem destul de destepti", spune Ciprian Muresan intr-una din cele 154 de diaproiectii ale compozitiei "Auto-da-Fe". Artistul clujean, care mai prezinta la Venetia si “Dug Luv”, opereaza cu diverse modalitati de transpunere a unor texte literare in imagini. "Tensiunea subtila pe care o da transcrierea subiectiva a textelor ofera spectatorilor proiectia unor fragmente de lume aflata in trasformare, unde aspecte legate de securitate, control si dialectica puterii sunt evidentiate”, explica Alina Serban. O jurnalista italiana si-a exprimat chiar, in mod vadit entuziasmul fata de lucrarile lui Muresan, observand esenta mesajelor pe care le transmite diaproiectia Auto-da-Fe.

"Este o expozitie deosebita. Sunt aratati aici mai multi artisti si fiecare are propria viziune asupra aceleiasi stari. Sensul este construit simplu, clar. Am remarcat puternicul angajament social. Mi-a placut mult”, marturiseste Cristina Natalichio, jurnalista acreditata de publicatia italiana Il Tireno, legat de intreaga experienta din pavilionul romanesc.

Gasiti pavilionul Romaniei de la Venetia, “Seductivness of the Interval”, in Giardini della Biennale, intr-un spatiu atribuit in mod traditional tarii noastre.

Mai multe detalii despre Bienala de Arta de la Venetia gasiti aici.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.