Social 10 Iunie 2009 14:06
O expozitie consacrata lui Napoleon si Principatelor Romane, organizata la muzeul din Compiegne, explica atasamentul Romaniei fata de Franta prin prisma rolului jucat de francezi in unirea Moldovei cu Tara Romaneasca, sub sceptrul domnitorului Alexandru Ioan Cuza

Expozitia, deschisa pana pe 29 iunie, reconstruieste decorul in care Napoleon al III-lea il primeste pe Cuza la castelul din Compi?gne, dar si momentul participarii Romaniei la Expozitia universala din 1867 din Paris, unde au fost expuse lucrari ale pictorilor romani Theodor Aman si Nicolae Grigorescu, informeaza NewsIn.

Evenimentul evoca, astfel, calatoriile occidentalilor in Moldova si Valahia, in secolele XVIII-XIX, si mobilizarea intelectualilor francezi pentru a sprijini unirea celor doua principate, ai caror reprezentanti traiau in exil, la Paris, dupa esecul momentului 1848. Ipoteza mai putin comentata de istorici este aceea a implicarii personale a imparatului Napoleon III in unirea celor doua provincii romanesti, prin tratatul de la Paris din 1856. Napoleon al III-lea a contribuit la dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza, dar artizanul adevarat al nasterii regatului romanesc este considerat a fi Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, adus la putere in 1866, prezent in expozitie prin reconstituirea a doua piese din apartamentul lui.

Expozitia universala din 1867 de la Paris a constituit o etapa decisiva in recunoasterea Unirii Principatelor pe scena internationala. Au fost prezentate, atunci, opere emblematice printre care Comoara de la Pietroasa si o macheta a manastirii de la Curtea de Arges. Comisarul general al Principatelor Romane pentru Expozitia universala de la Paris 1867 a fost Alexandru Odobescu, care a incredintat constructia Pavilionului Romaniei arhitectului francez Ambroise Baudry. Edificiul a avut drept model principal Biserica Episcopala de la Curtea de Arges.

Expozitia de la castelul din Compi?gne evoca si raporturile artistice dintre Romania si Franta, in timpul celui de-al doilea imperiu. De la mijlocul secolului al XIX-lea, pictorii romani au frecventat atelierele lui Picot, Drolling si Cornu, unii dintre ei expunandu-si lucrarile in saloanele pariziene.
In 1881, Carol I a fondat regatul Romaniei, act descris in prezentarea expozitiei ca fiind "puternic sprijinit de imparatul francez".


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.