Social 15 Mai 2009 13:44
MApN a respins cele sapte transportoare PIRANHA din lotul al doilea pe care firma elvetiana MOWAG trebuia sa le livreze inca din octombrie 2008 si a introdus un act aditional in contract care sa garanteze repararea tuturor defectiunilor tehnice ale blindatelor de catre producator.
Potrivit unui document intern al MApN, obtinut de NewsIn, firma MOWAG a incalcat in repetate randuri contractul pe care il incheiase cu Ministerul Apararii, prin care se angaja ca va livra 31 de transportoare blindate pentru trupe 8x8 Piranha III, in schimbul a 58.859.410 euro, fara TVA.

Dupa atribuirea contractului, Ministerul Apararii a solicitat companiei elvetiene sa certifice faptul ca produsul livrat Romaniei este omologat cu armatele altor tari membre NATO si UE si ca se afla in inzestrarea a cel putin unei armate din cadrul NATO. Prevederea era mentionata explicit in caietul de sarcini, la capitolul „Cerinte obligatorii”. „Desi MApN a solicitat, in mod repetat, furnizarea de catre MOWAG de dovezi obiective din care sa reiasa indeplinirea cerintei anterior mentionate, acestea nu au fost obtinute”, conform documentului MApN.

Pentru primul lot de blindate, livrat in Romania in perioada 23-25 aprilie 2008, Comisia MApN a constatat existenta a 21 de neconformitati tehnice grave si 36 de acte de reclamatie, care au facut imposibila continuarea sau indeplinirea misiunilor. „Sistemele si subsistemele la care au aparut defectiuni de nivel I sunt: mitraliera calibrul 12.7 mm, ghidajul de alimentare cu munitie, software-ul sistemului de armament, monitorul de la mecanicul conductor, motoarele de actionare a sistemului de armament, releul regulator de tensiune din compunerea instalatiei electrice a transportorului, alternatorul din compunerea instalatiei electrice si mecanismul de actionare a franei”, se arata in documentul MApN.

Cu toate ca firma MOWAG a desfasurat lucrari de remediere a acestor defectiuni, din luna iulie pana in decembrie 2008, iar o parte dintre blindate fusesera deja trimise in Afganistan, totusi, nu au fost rezolvate decat jumatate dintre problemele semnalate.
Totodata, MApN precizeaza ca MOWAG a dat dispozitie firmei MFA Mizil, unde fusesera livrate cele 10 transportoare din lotul I, sa le trimita la Craiova, fara ca MApN, prin Comisia de acceptanta, sa aprobe semnarea de catre Romtehnica a documentelor de acceptanta contractuale.

„Ulterior, dupa ajungerea transportoarelor la Craiova s-au derulat fazele din procedura de acceptanta restante si au fost semnate documentele contractuale de acceptanta”, mentioneaza documentul MApN.

Lotul al doilea de transportoare PIRANHA a fost livrat de producatorul elvetian catre MApN avand o serie de modificari fata de configuratia tehnica a produselor livrate in primul lot, atat asupra subsistemelor mecanice, cat si asupra software-ului sistemului de armament. De asemenea, Comisia MApN a sesizat ca sunt situatii in care tragatorul de pe transportor trebuie sa utilizeze mansa de actionare cu ambele maini, fapt ce ar impiedica si actionarea simultana a diferitelor butoane de comanda, dar aflate pe monitorul acestuia. „In situatia in care tragatorul ar lua mana de pe mansa de actionare, nu ar mai exista posibilitatea actionarii acesteia”, afirma specialistii MApN. Totodata, au fost semnalate situatii in care mecanicul conductor nu avea vizibilitate in mers, intucat o parte a campului sau vizual era obturata cu diferite piese metalice montate pe transportor.

MApN respinge blindatele PIRANHA si introduce noi amendamente in contract


Avand in vedere ca transportoarele din lotul al doilea nu corespundeau cerintelor, Comisia MApN a considerat ca nu sunt indeplinite sarcinile contractuale referitoare la semnarea Certificatului de Acceptanta („Factory Acceptance Certificate”) pentru cele sapte blindate. In consecinta, Comisia a propus Romtehnica sa nu fie mandata sa semneze „Factory Acceptance Certificate” pana la remedierea neconformitatilor constatate.

Totodata, in documentul MApN, se stipuleaza faptul ca din cauza „faptului ca neconformitatile semnalate la sistemul de armament al primului lot de transportoare se repeta si la cel de-al doilea lot sa se revizuiasca procedura de acceptanta prin introducerea unor teste suplimentare pentru acceptanta loturilor 2, 3 si 4 de transportoare, prin care sa se dovedeasca functionarea sigura fara incidente, precum si cu rezultate repetabile, a sistemului de armament pe timpul tragerilor”.

Astfel, la reuniunea cu partenerii elvetieni, din ianuarie 2009, MApN a solicitat aplicarea unui pachet de masuri corective, care sa fie acceptat si de catre minister pentru lotul al doilea de transportoare. De asemenea, reprezentantii Armatei au cerut modificarea procedurii de acceptanta prin introducerea unor teste si criterii suplimentare pentru acceptanta loturilor II, III si IV. „Continutul procedurii de acceptanta modificata va fi aprobat si de catre MApN si se va concretiza printr-un act aditional”, se mentioneaza in documentul intern al ministerului.
La intalnire, oficialii MApN le-au cerut explicit producatorilor elvetieni ca testele suplimentare sa se efectueze „obligatoriu” inainte de livrarea celui de-al doilea lot de transportoare catre Statul Major al Fortelor Terestre.

Totusi, firma MOWAG a refuzat propunerea MApN de modificare a procedurii de acceptanta, precizand ca este dispusa sa discute asupra unui pachet de masuri corective, dar numai dupa semnarea „Factory Acceptance Certificate” de catre Romtehnica. Ca urmare a pozitiei elvetienilor, MApN a decis sa respinga in totalitate cele sapte transportoare PIRANHA din lotul al doilea si a transmis catre MOWAG sa isi insuseasca modificarile aparute in contract.

Totodata, MApN a sistat si livrarea pieselor de schimb pentru transportoarele PIRANHA, intrucat a constatat numeroase neconcordante cantitative si valorice intre prevederile listei de piese de schimb prevazute in contract si ce a fost livrat efectiv de catre elvetieni.

MOWAG da inapoi si se angajeaza sa repare transportoarele PIRANHA

Pe 31 martie 2009, a avut loc o noua reuniune la nivel de specialisti intre MApN si firma MOWAG pentru deblocarea contractului si reluarea livrarii celor sapte transportoare din lotul al doilea. Astfel, elvetienii au acceptat o procedura revizuita care va trebui sa dovedeasca, conform documentului MApN, „functionarea sigura, fara incidente, precum si cu rezultate repetabile a transportoarelor, inclusiv sistemul de armament, pe timpul tragerilor”.

Conform planului de masuri tehnice, propus de firma MOWAG, data estimata pentru reluarea acceptantei lotului II a fost 12 mai 2009, iar pentru finalizarea acesteia este preconizata la data de 22 iunie 2009.

MApN nu mai are bani pentru lotul trei de transportoare PIRANHA


Potrivit documentului intern al Armatei, MApN a angajat legal, pana la 31 decembrie 2008, suma de 266.504.181 de lei. Angajamentele reprezinta valoarea contractului pentru achizitionarea celor 31 de transportoare amfibii PIRANHA, suportul logistic initial, valoarea contractelor de cumparare a completelor de comunicatie in configuratie redusa precum si valoarea TVA, aferent produselor livrate. Din aceasta suma, MApN a platit, efectiv, firmei MOWAG, pana la 31 decembrie 2008, suma de 151.150.358 de lei.

La acest contract, au mai fost negociate si semnate alte trei acte aditionale, unul in anul 2007 si doua in 2008. Primul dintre acestea avea o valoare de 4.996.357 de lei, bani care au fost cheltuiti pentru cumpararea a zece complete de comunicatii in configuratie redusa destinate echiparii primului lot de transportoare. Al doilea act aditional se ridica la 3.659.642 de lei si urma sa serveasca achizitionarii a sapte complete de comunicatii pentru cel de-al doilea lot de transportoare. Printre firmele care au colaboarat in aceasta faza a contractului se afla si Prooptica, care a furnizat sistemul de avertizare la iluminare laser, periscoape si luneta periscopica binoculara.

Pentru anul 2009 si anii viitori, Ministerul Apararii avea in plan plata unei noi transe din contract, in valoare de 163.317.917 de lei. Resursele planificate erau destinate achizitionarii de complete de configuratie redusa si 31 de kit-uri de protectie balistica antimina, precum si achitarii obligatiilor scadente din anii anteriori.

Totusi, obligatia financiara de plata necesara lotului III de blindate - in numar de sapte, care ar fi trebuit sa ajunga in Romania conform graficului de livrari in octombrie 2009 - in valoare de 69.850.080 de lei, nu a mai fost onorata, din cauza rectificarii bugetare.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.