Social 13 Mai 2009 12:10
Producatorul Vlad Paunescu este de parere ca iesirea din criza a cinematografiei europene va fi mult mai lenta decat cea a americanilor, iar anii 2009 si 2010 vor fi, si pentru studiourile sale, mai slabi decat 2008, insa nu "catastrofali"

Pornit acum mai bine de 35 de ani sa lucreze in cinematografie, Vlad Paunescu a intemeiat, in 1992, studiourile Castel Film - destinatie frecventa pentru multi producatori europeni si americani. Si-a legat astfel numele de pelicule printre care "Cold Mountain", "Highlander: End Game", "Les Rois Maudits" si "Nunta muta", iar experienta il recomanda drept voce avizata sa vorbeasca despre prezentul si viitorul filmului romanesc, din perspectiva crizei, si nu numai, potrivit unui interviu acordat NewsIn.

Reporter: De ce credeti ca aleg strainii sa filmeze in Romania si de ce in colaborare cu Castel Film?
Vlad Paunescu: In Romania, pentru ca este o tara frumoasa. In ceea ce priveste colaborarea cu noi, aceasta se intampla datorita faptului ca, in timp, dupa 17 ani de activitate si 150 de filme realizate, Castel a devenit un nume in randul marilor studiouri europene, care asigura, pe langa calitate, o siguranta pentru filmari.

R.: Este si infrastructura hotaratoare?
V. P.: Infrastructura apartine Castel-ului. O parte din tehnicieni sunt angajatii nostri, iar cu altii lucram pe proiecte. La proiectele straine, aproximativ 95% din personal este din Romania.

R.: Cum vedeti activitatea Castel Film in 2009, comparand-o cu cea din anii trecuti?
V. P.: Anul 2009 va fi, probabil, un an putin mai slab decat 2008, avand in vedere ca in SUA s-a stins abia in urma cu o saptamana greva actorilor, care a durat mai bine de un an de zile. Asta dupa o alta greva, a producatorilor, lucru care, cu siguranta, a afectat industria marilor studiouri de la Los Angeles, dar speram ca in ultima parte a anului sa apara mai multe productii decat am avut pana acum. Anul trecut, grosul productiilor a fost din Europa. Anul acesta, am inceput cu doua filme americane si vom continua cu un serial tot american, pentru piata americana, si cu un alt serial, pentru piata europeana.

R.: Acestea sunt singurele proiecte pentru 2009?
V.P.: Nu. Suntem in discutii pentru mult mai multe proiecte dar, probabil, mai mult de alte patru-cinci proiecte, in plus fata de cele care sunt in filmare in prezent, nu cred ca se vor mai face pana la sfarsitul anului. Va fi un an mediu. Nu un an catastrofal, dar unul mai slab decat cel care a trecut.

R.: Anticipati ca in 2010 se va inregistra o crestere?
V. P.: Nu. Anul 2010 va fi marcat de aceeasi stagnare, ca anul acesta. Iesirea din criza pentru noi si pentru Europa va fi mult mai lenta decat iesirea din criza a americanilor. Dar asta nu inseamna ca ne vom sufoca. Sper sa depasim momentul asta.

R.: Exista actori romani care prefera sa lucreze in afara tarii pentru ca, spun ei, unul dintre atuurile strainilor este o organizare mai buna. Cum comentati aceasta afirmatie?
V. P.: Este o miniciuna. Este o greseala. Romania deja are o scoala de film foarte puternica, scoala care a inceput sa se dezvolte prin anii '50 si, odata cu artistii din lumea filmului, s-au dezvoltat si tehnicienii. Nu poate sa afirme cineva ca tehnicienii romani sunt mai slab pregatiti decat cei din alte tari europene. Din contra, ei sunt oameni muncitori si buni, iar experienta ne face sa spunem ca putem acoperi absolut orice nevoie in zona filmului, adica suntem pregatiti sa organizam atat filme foarte mari, cat si filme mici sau medii, la nivelul organizarii din oricare alta tara europeana. Este o afirmatie falsa, neintemeiata.

R.: Din 1990 incoace, scena politica romaneasca a fost in fierbere aproape permanent. Exista vreun subiect care, in opinia dumneavoastra, pare ofertant daca ar fi sa realizati un film pe aceasta tema?
V.P.: Eu cred ca scandalurile din Romania sunt scandaluri de suprafata. Nu sunt scandaluri de esenta. Televiziunile, presa in general, se axeaza pe micile incidente, lucruri minore si fara niciun fel de esenta. Cred ca adevaratele momente importante sunt undeva in trecut pentru Romania si in niciun caz in prezent. Eu as lasa clasa politica sa se dezvolte de sine statatoare si sa ajunga la o anumita maturitate, pentru a gasi niste subiecte interesante cu privire la ce se intampla in jurul nostru din punct de vedere politic.

R.: Si tot legat de politica, se apropie alegerile europarlamentare. Ati facut sau urmeaza sa faceti spoturi electorale pentru vreun partid sau pentru vreun candidat anume?
V.P.: Nu, pentru cineva anume nu. Am fost solicitat si voi face spoturi electorale pentru absolut oricine. Nu sunt atasat de niciun partid anume. In plan politic, am simpatiile mele, dar asta nu inseamna ca privesc cu ura catre vreun partid. Nu pot spune ca afinitatile mele ar fi numai de dreapta sau numai de stanga.

R.: Se fac deseori comparatii intre generatia noua de actori romani si cea veche, consacrata in ultimii 20-30 de ani, iar multe voci sustin ca nu se vor mai naste actori de valoarea celor de dinainte de '89. Dumneavoastra ce credeti?
V. P.: Cei de atunci, parte din ei au disparut, parte din ei, care erau tineri, au inceput sa se maturizeze si sa albeasca la tample, dar asta nu inseamna ca am pierdut o generatie de actori si nu avem cu cine sa o inlocuim. Din contra, scoala de actorie din Romania este suficient de puternica si, daca o sa mergeti in teatrele din Bucuresti sau de oriunde din tara, veti vedea ca exista actori de prima mana. Ceea ce se spune despre o generatie de actori ca a disparut, acest lucru se intampla nu numai cu actorii, ci cu toata lumea, pentru ca acesta este cursul firesc al vietii. Asta nu inseamna ca nu avem cu cine sa-i inlocuim. Este o falsa idee ca n-am avea o noua generatie valoroasa de actori.

R.: E valabila teoria si in cazul regizorilor?
V. P.: Trebuie sa acceptam ideea ca regizorii reprezinta o noua generatie prin Mungiu si prin alti tineri care incearca sa se impuna, asa cum anii '70 au impus generatia de mijloc, din care fac parte regizori ca Dan Pita, Mircea Veroiu, Mircea Daneliuc si Nicolae Margineanu. Noua generatie incepe sa se impuna intr-un alt stil si cu un alt profil de exprimare, ceea ce este firesc si normal. Dar maturizarea acestei generatii ramane sa o decida timpul si, probabil, peste vreo cinci sau zece ani, vom putea vorbi despre o generatie care a reusit, sau nu, sa inlocuiasca o generatie veche, cea despre care am amintit.

R.: Care este pozitia dumneavoastra in "scandalul CNC"?
V. P.: Nu este niciun scandal. Exista doar o polemica. Este o normalitate sa apara voci care sa reclame buna functionare a Centrului National al Cinematografiei, dar asta nu inseamna ca se va ajunge la o ruptura sau o distrugere a CNC. Eu cred ca discutiile astea sunt constructive si nu distructive. Este un "dat" al progresului sa se reclame ceva care nu functioneaza bine, pentru a se indrepta. O noua lege a cinematografiei, cu siguranta, ar trebui sa apara, pentru ca cinematografia se zbate, in general, in criza aceasta politica si din cauza lipsei banilor. Fara o sustinere guvernamentala serioasa, e posibil ca tristetea cauzata de reducerea dramatica a numarului de filme sa afecteze o imagine care deja se crease despre aceasta industrie in tara noastra. Regulamentul si regulile de concurs la CNC vor fi, probabil, rediscutate, negociate, vor fi refacute punctajele, cum se acorda o suma de bani sau alta. Intotdeauna este loc de mai bine. Peste cinci ani, vor reveni discutiile pe aceasta tema, pentru ca se vor gasi noi lucruri de modificat. Fiecare generatie isi are nemultumirile ei, deci sa ii lasam sa se exprime, pentru ca, probabil, vin cu idei bune.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.