Social 6 Mai 2009 15:16
Politia a retras avizul de functionare a radarelor fixe amplasate in tara, in urma unor contracte incheiate de primarii cu societati particulare, singurul sistem de depistare a vitezei care ramane in functiune fiind cel de pe DN1, care apartine in totalitate Politiei.
UPDATE [1]: Politia a retras avizul de functionare pentru 77 de radare fixe, amplasate in 18 judete in urma unor contracte incheiate de primarii cu societati particulare, au declarat pentru NewsIn surse din cadrul Directiei Politiei Rutiere. Potrivit surselor, radarele fixe ale caror avize au fost retrase au fost montate de trei societati comerciale in judetele Arad, Bacau, Bihor, Braila, Cluj, Giurgiu, Ialomita, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Valcea si Vrancea.

UPDATE [2]: O parte dintre radarele fixe suspendate de politie vor fi inlocuite cu radare mobile. Tronsoanele de drum cu risc ridicat de accidente rutiere pe fondul nerespectarii limitei legale de viteza sau a comiterii altor contraventii vor fi supravegheate prin intermediul radarelor mobile de pe masinile de politie si se va actiona cu oprirea in trafic si sanctionarea imediata, anunta IGPR.

Suspendarea aparatelor radar fixe amplasate de autoritatile locale a fost ceruta de seful Politiei Romane, chestorul Petre Toba, incepand cu data de 24 aprilie, iar motivul, potrivit unor surse, ar fi lipsa cadrului legal general de functionare pentru aceste sisteme.

Seful Directiei de Politie Rutiera din IGPR, Lucian Dinita, a confirmat suspendarea activitatii radarelor. "Am retras avizul de functionare pana la reglementarea situatiei", a declarat acesta pentru NewsIn, fara sa ofere amanunte.

Singura atributie a Politiei privind aceste radare se refera la identificarea autoturismului si emiterea procesului verbal de contraventie.

Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) va cere in justitie anularea unor contracte privind amplasarea radarelor fixe care nu respecta legislatia de atribuire a contractelor de achizitie publica, a anuntat institutia pe 30 aprilie.

ANRMAP efectueaza controale in toata tara privind amplasarea radarelor fixe si respectarea contractelor de achizitie publica, in urma unor sesizari venite din partea Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR), se arata intr-un comunicat al institutiei.

In urma controlelor efectuate in judetele Cluj, Mures si Brasov, echipele de control au aplicat amenzi totale de 140.000 de lei pentru doua primarii care nu au respectat procedurile privind contractele de achizitie publica, consiliile locale urmand a revoca hotararile de incheiere a contractelor.

"ANRMAP va solicita instantelor de judecata anularea acelor contracte privind amplasarea radarelor fixe care nu respecta procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica prevazute de OUG 34/2006'', a declarat presedintele ANRMAP, Cristina Traila.


Punerea in functiune a radarelor fixe din Brasov a fost amanata

Radarele fixe din Brasov nu vor fi operationalizate pana la lamurirea situatiei acestor radare la nivel national, cele sapte radare amplasate pe drumurile din judet aflandu-se in probe, transmite NewsIn. Suspendarea activitatii acestor radare, amplasate in urma unor contracte incheiate de autoritatile locale cu societati particulare, a fost decisa deoarece nu exista un cadru legal pentru aceste sisteme de urmarire a vitezei in trafic. Singurul astfel de sistem care ramane functional este cel amplasat pe DN1, care apartine Politiei.

La nivelul judetului Brasov, fusesera amplasate sapte astfel de radare fixe, patru dintre acestea in municipiul Brasov, iar restul de trei in comunele Bran, Harman si intre orasele Ghimbav si Codlea. In municipiul Brasov, cele patru radare fixe au fost instalate in urma incheierii unui protocol intre Primaria Brasov, Politia Rutiera si un agent economic privat.

"La Brasov nu a fost aplicata nici o amenda datorita activitatii acestor radare fixe, deci nu avem ce anula. Am primit la Primarie o serie de precizari legate de situatia acestor radare fixe, care contin pasii necesari autorizarii acestora. Vom respecta acesti pasi pentru ca aceste sisteme de urmarire a vitezei sa poata functiona legal", a declarat Sorin Toarcea, purtatorul de cuvant al Primariei Brasov.

Situatia radarelor fixe din Brasov este clara si din punctul de vedere al Politiei, comisarul sef Liviu Naghi, purtatorul de cuvant al IPJ Brasov, declarand ca radarele din Brasov se aflau in probe la data luarii deciziei de a stopa activitatea lor. "Radarele statice nu sunt inca operationale. Ele sunt in probe. Radarele statice au fost montate de catre primarii in baza unor contracte cu anumite firme si a unor protocoale cu Politia Rutiera. Aceste radare nu pot deveni operationale pana cand nu se va realiza un dispecerat si o baza de date, pana nu se va reglementa situatia. Nu pot fi date amenzi pentru ca doar un agent de politie poate constata daca s-au incalcat regulile", a explicat Naghi.

Cele sapte radare fixe care au fost montate au fost achizitionate de la firma Codec SPAT, firma banuita ca a pus la cale o mega-escrocherie, datorita faptului ca o parte a amenzilor primite de soferii vitezomani urmau sa intre in conturile firmei, cotele fiind stabilite in contractele cu fiecare administratie locala in parte. Pe de alta parte, Primariile nu au respectat nici Legea achizitiilor publice, cumparand aceste sisteme de urmarire a traficului fara a mai organiza licitatiile prevazute de lege.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.