De cum a dat soarele, s-a instituit printre bucuresteni, mai mult decat oricand, dorinta de a merge cu bicicleta pentru a inlocui automobilele care polueaza, sau doar ca simplu mod de a face miscare in aer liber. Totusi, “mersul pe bicicleta”, ceea ce in alte tari nu este, nici mai mult nici mai putin decat un mod de viata, in parcurile din Romania ar putea sa aduca amenzi intre 60 si 80 de lei.
Codul Rutier, respectiv regulamentul de aplicare a acestuia (Ordonanta 195/2000), interzice, la articolul 195, litera j, accesul cu bicicletele pe aleile parcurilor, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor. Amenda e cuprinsa intre 60 si 80 de lei, informeaza cotidianul Evenimentul Zilei, care incrimineaza intr-un articol publicat vineri, legislatia absurda, cu privire la mersul pe bicicleta in parcuri.

“In Bucuresti, calcatul pe iarba a ramas una dintre putinele interdictii comuniste neabolite de democratie, iar mersul pe bicicleta prin parcuri e incriminat si de Codul Rutier, si de cateva hotarari locale. Cu un zel demn de cauze mai bune, politistii comunitari care pazesc aleile interzic, mai nou, si accesul pe role in anumite parcuri bucurestene. Vanate si decimate de dezvoltatorii imobiliari, interzise rollerilor, biciclistilor si <amatorilor de iarba>, spatiile verzi ale Capitalei s-au transformat in muzee costisitoare, pentru care municipalitatea cheltuieste cateva zeci de milioane de euro anual, dar care nu mai ajung sa satisfaca nevoile publicului”, noteaza jurnalistii EVZ. Mai aflam ca totusi, in unele parcuri, cum sunt Parcul Tineretului si Parcul Herastrau, aceste sanctiuni nu sunt aplicate.

Atitudinea edililor si a institutiilor legiuitoare pare sa contrazica chiar valori promovate de Primaria Capitalei, care de curand a derulat campania “Capitala creste verde”, ce incurajeaza, printre altele, grija fata de mediu si prin inlocuirea masinii cu bicicleta.

Decizia de a aplica codul rutier cu privire la interzicerea mersului cu bicicleta sau cu rolele in parc, este argumentata prin faptul ca exista pistele special amenajate.

Ce parere au insa biciclistii despre aceste piste si depre profesionalismul cu care au fost ele amenajate? "Spre exemplu, pista de pe Regina Elisabeta e impracticabila din cauza pietonilor, masinilor parcate si chioscurilor de ziare aplasate exact pe ea. Pista de pe Splai iarasi e amplasata nasol ca pierzi timp, stand la semafoare mai mult. Asa ca, tot pe strada pe dreapta, pe linga masini merg. Pe cursiera nu pot sa merg pe nicio pista pentru ca sunt foarte denivelate si simt zguduieli", marturiseste un biciclist pasionat, care locuieste in Bucuresti.

In acest caz, cand toate fortele converg in directia interzicerii manifestarii unor activitati, de altfel normale in alte societati, nu ne ramane decat sa sprijinim eforturile unor ONG-uri si grupuri de sustinere a mersului pe bicicleta.

“Vrei un oras mai curat, mai linistit, mai sigur? Te rugam sa iti acorzi cateva minute si sa completezi chestionarul nostru legat de parerea ta despre folosirea bicicletei. O vom transmite mai departe, celor interesati sa rezolve problemele tale”, incurajeaza organizatia “Bate saua sa priceapa iapa!”.

ONG-ul “MaiMultVerde”, care sustine de asemenea mersul pe bicicleta, cu ajutorul centrului de inchiriat vehicule pe doua roti, Cicloteque, se lauda cu 2.000 de utilizatori in doar un an de functionare si 1.800 de utilizatori “de agrement”.

Si intr-adevar, in ultimele weekend-uri, la Cicloteque se fac cozi de cateva ore pentru a putea inchira o bicicleta, pentru ca intr-adevar, bucurestenii vad in acesta un mod de a se simti bine.

Poate, cu cat sunt mai multi biciclisti, cu atat mai mult municipalitatea va constientiza gravitatea interzicerii unuia dintre cele mai placute moduri de a interactiona cu mediul inconjurator. Pentru cei care nu si-au achizitionat inca o bicicleta, cele pe care le reconditioneaza Andrei, se dovedesc a fi o idee foarte tentanta.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.