Blogosfera feminina a fost animata in ultima perioada, iar autoarele s-au intrecut pe ele insele in a posta pareri legate de fenomenul revistelor glossy in Romania, pareri care, de cele mai multe ori, nu sunt favorabile acestui model de presa.
Dezbaterea online a fost lansata de catre o publicatie online, hotcity.ro, adresata femeilor, mai ales celor care populeaza web 2.0, ceea ce in termeni teoretici a fost denumit cyberfeminism. Asadar, comunitatea internautelor romane a fost incurjata sa isi exprime ideile legata de mesajul pe care il transmit revistele pentru femei.

O privire sumara asupra comentariilor facute de bloggerite ne duce la concluzii nu prea optimiste cu privire la piata publicatiilor de gen din Romania.

"Revistele pentru femei vor fi mereu la fel: o formula de indobitocire a maselor feminine"
, considera autoarea blogului Leah Lusch.

"Revistele de femei din lume, sunt, in ochii mei, propovaduitoarele non valorii. Sub o pretentie de apartenenta la noutate, impun idei vechi de cand lumea. Exploatand niste instincte gregare si obisnuinte condamnabile ale femeilor, creeaza turme perfect controlabile, reduse la un minim intelectual"
, citim si pe blogul lamiae.ro.

"Era mai mult decat evident ca aceasta revista nu mi se adresa mie, ci era facuta pentru niste femei care oricum n-ar fi avut timp sa o citeasca. Pentru ca femeile alea care ar fi putut sa tina cont de sugestiile de toale, incaltari si accesorii prezentate in minunata revista erau prea ocupate sa faca bani sau sa stea la dispozitia barbatilor care le dadeau banii respectivi", scrie nebuloasa.info.

Cele mai multe dintre comentarii critica intr-un stil dezinvolt, o cultura execsiva a consumului si promovarea unor figuri care apartin spatiului public, de cele mai multe ori, celui monden. Mai multi critici ai comunicarii mediate au semnalat insa cu mai mult timp in urma aceasta cultura a “femeii obiect”. De prea putine ori insa, aceste idei au fost scoase din spatiul academic, iar vocea adevarata a femeilor nu a am auzit-o.

"Revistele pentru femei si fete au un impact pozitiv si in acelasi timp negativ asupra femeilor. Aeste publicatii asigura o forma de comunitate, un loc in care este impartasita o cultura a vizualului, aprecierea modei si un continut care este relevant si folositor pentru femei (n.r. articole care se refera la prevenirea cancerului la sani, articole despre femei din alte tari). Totusi, daca aceste publicatii definesc frumusetea intr-un mod limitat: slaba, bogata, cu sexualitatea exacerbata, revistele de femei sunt cele care fabrica in tinerele fete si in femei, dorinta de a-si construe o alta identitate, si chiar, mai rau, dorinta de a-si pune la indoiala frumusetea uimitoare care le apartine, oricum am fi: negrese, mai sarace sau nu prea slabe", comenteaza Rebbeca Walker, una dintre cele mai celebre teoreticiene ale femininului contemporan.

"Si pentru ca femeile din revistele de femei nu vorbesc, ceea ce este cel mai fubulos in ceea ce le priveste este felul cum arata, nu felul in care acestea simt. Cititoarea incepe atunci sa se priveasca in acel fel sa se concentreze mai mult asupra exteriorului: "Oare arat bine?", decat asupra interiorului: "Sunt bine?". Asa ca, cea mai mare ingrijorare a mea, in ceea ce priveste revistele de femei este obsesia consumerismului pe care acestea il expun”, observa Rebbeca Walker.

Daca citim postarile bloggeritelor romane, observam ca acestea nu se indeparteaza deloc de ideile pe care le exprima si teoreticiana americana, deja celebra pentru numeroasele sale carti publicate cu privire la identiatea femeilor si a barbatilor, in lumea contemporana, prea dependenta de o lume mediata de mass-media.

Puteti comenta pe marginea acestui subiect si pe forumul deschis pe 9am.ro.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.