Din disputa intre parinti si profesori pentru responsabilitatea de a forma modele, castiga televizorul. Preocupati de „marketingul eului” si de ceea ce ofera televizorul, tinerii se inarmeaza cu modele de carton.

Pentru Alexandra Anghel, o eleva de 16 ani, un model de urmat este mama ei. Adolescenta marturiseste ca o admira pentru ca „a muncit foarte mult sa ajunga sa fie patroana unui magazin”.

Cu toate astea, ea are modele si printre vedete: ii place solista formatiei Pussycat Dolls, Nicole, pentru „cum arata, cum se imbraca, cum canta”, si multe fete de varsta ei au ales-o drept model.

Cu toate ca trecerea de la modelul mamei la cel al solistei poate parea fortata, sociologul Paula Tufis arata ca o asemenea atitudine este des intalnita in randul tinerilor.

„Parintii au un impact direct asupra personalitatii copiilor, mai ales in anii copilariei si ai adolescentei”, explica sociologul. Tufis adauga ca, odata cu intrarea in scoala, influenta in alegerea modelelor se transpune in randul profesorilor si al colegilor.

Esti la televizor, deci existi

„La aceasta varsta, alegerea modelelor e influentata si de expunerea la media si alte activitati extra­scolare, care favorizeaza aparitia unor modele alternative si care, cateodata, intra in competitie cu cele promovate de parinti si profesori”, arata sociologul.

Tendinta tinerilor de a-si alege modelele din randul vedetelor de la televizor reiese si din rezultatele celui mai recent studiu realizat de Asociatia Euro<26, in 2008.

Potrivit acestuia, 57,4% dintre cei 2.454 de repondenti, cu varste de peste 18 ani, au putut da un exemplu de model, iar in topul preferintelor lor s-au situat vedete ca Mihaela Radulescu (7,3 la suta) si Mircea Badea (6,5 la suta), urmate de Traian Basescu (4 la suta) si parinti (3,5 la suta).

Peste 42% dintre cei care au participat la sondaj nu au putut indica un model pe care-l urmeaza.
Fruntasa clasamentului, Mihaela Radulescu, crede ca „menirea unui model nu este decat sa inspire si sa-ti dea energie buna, creatoare si multa emotie”. Vedeta de televiziune spune ca nu o sperie ideea de a fi un model pentru cineva: „E magulitor si indica profunzimea si inteligenta acelei persoane care a reusit sa vada, dincolo de titluri jenante din ziare, la fel, un om cu care seamana in destule privinte si care-l inspira sa devina”.

Imitatorii, un fenomen de masa

Modelele impuse de media au dus la aparitia multor tineri si tinere care imita vedetele, de la tinuta la atitudine, si se mandresc cu asta printre prieteni, chiar si cei virtuali, de pe retelele sociale.

Unul dintre site-urile pe care tinerii isi posteaza fotografii in astfel de ipostaze, hi5.com, este pe locul patru in topul realizat pentru Romania de site-ul Alexa.com, care monitorizeaza numarul de accesari ale paginile de internet din intreaga lume.

Platforma de socializare este detronata numai de motoarele de cautare Google.ro, Yahoo.ro si site-ul Youtube.com.

Importanta pe care a capatat-o televizorul in viata tinerilor are o cauza indelung ignorata.

Aurora Liiceanu explica situatia prin aceea ca „familia cere profesorilor sa fie modele, iar profesorii pretind ca parintii sa fie modele. Din acest conflict castiga televizorul, care ofera informatii atractive, diferite de procesul instructiv de la scoala”.

Constatarea este sustinuta de rezultatele studiului realizat de Fundatia Soros in 2007, care arata ca 40% dintre elevii de clasele V-VIII petrec, zilnic, minimum trei ore in fata televizorului si peste o ora jucandu-se la computer.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.