O data cu integrarea in Uniunea Europeana, cel putin 40% din parcul auto din Romania ar putea fi tras pe dreapta. De la 1 ianuarie 2007, toti posesorii romani de autovehicule vor fi obligati sa plateasca o asigurare obligatorie de aproximativ 75 de euro pe an. Adica trei milioane de lei la cursul actual

Integrarea Romaniei in UE va insemna ca, pe langa RCA (asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, pentru daune provocate tertilor prin accidente de autovehicule), din 2007, romanii care au masini vor plati si Cartea Verde intrucat circula intre granitele Uniunii. Chiar daca o vor face doar intre Vaslui si Husi. Asta ar fi o cheltuiala in plus pentru cei care nu parasesc teritoriul Romaniei. Or, 40% din acestia nu au incheiat nici macar o polita RCA pe acest an.In Romania sunt inmatriculate in prezent 4,5 milioane de autovehicule, desi este foarte posibil ca numarul masinilor aflate in circulatie sa fie ceva mai mic, daca luam in considerare "cadavrele" care nu au fost radiate si cu care ne intalnim la tot pasul.

Cine nu plateste...

Prezent la lucrarile Forumului International Asigurari-Reasigurari FIAR 2005, organizat de Media XPRIMM, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Nicolae Crisan, spune ca pentru posesorii de autovehicule cu venituri mici vin vremuri grele: "Asigurarile obligatorii vor tinde sa se alinieze la cele din Uniunea Europeana. Cresterea va fi treptata si va ajunge, in timp, la 400-500 de euro. Asta si din cauza ca despagubirea maxima care va fi acordata pe o polita RCA va creste de la 100.000 de euro, cat este acum, pana la 1.000.000 de euro. Fara a avea intentia sa fiu cinic, trebuie sa spun ca, dupa 2007, va mai putea avea masina doar cine isi permite. A trecut vremea ca fiecare roman sa aiba Dacioara lui".

Pentru a putea identifica proprietarii de autovehicule care nu isi asigura masinile, CSA va intocmi, pana la sfarsitul acestui an, o baza de date cu toti posesorii de polite de asigurare. Aceasta va fi comparata cu baza de date a politiei, care cuprinde toate masinile inmatriculate. Cei care vor fi descoperiti ca nu-si platesc asigurarea vor fi notificati de politie sa predea numerele de inmatriculare. Acestea vor putea fi returnate doar dupa ce se face dovada ca a fost platita polita de asigurare.Cei mai afectati de aceste modificari legislative vor fi romanii cu venituri mici, care poseda masini vechi si ieftine, pentru ca asigurarea obligatorie va ajunge sa fie mai scumpa decat masina asigurata, lucru destul de des intalnit in Occident in cazul masinilor second hand.

Prime intre 250 si 1.000 de euro in UE

In Uniunea Europeana, asigurarea obligatorie merge de la o medie de 250 de euro in Ungaria, care a aderat acum un an, pana la o medie de 1.000 de euro pe an pentru statele din Europa de vest. In asigurarea obligatorie sunt cuprinse si o serie de riscuri care la noi sunt asigurate doar prin CASCO: distrugerea totala prin incendiu, furtul autovehiculului, alte riscuri legate de catastrofe. Pentru celelalte riscuri se incheie suplimentar asigurare CASCO. Prima care se plateste acolo variaza in functie de mai multi factori: daca autovehiculul este proprietate personala sau este al companiei, daca mai este condus de o alta persoana, zona in care circula (in mediu rural sau urban, in oras mare sau mai mic, zone cu potential mai mare de risc - cutremur, inundatii etc.).

Statistici pe 4 roti

- Parcul auto din Romania - 4,5 milioane de autovehicule

- Circa 2,7 milioane au asigurare RCA

- RCA costa, in prezent, intre 1,5 si 3 milioane de lei, in functie de capacitatea motorului autoturismului

- Doar aproximativ 500.000 au asigurare CASCO


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.