Fie iarna, fie vara, fie campanie sau nu, institutele de sondare a opiniei publice incearca sa scoata un profit cat mai mare. Institutele de sondare a opiniei publice au reprezentat, ani de-a randul, un instrument prin care clasa politica a vizat, fatis, fara scrupule, manipularea alegatorului.

Cand TVR a luat decizia ca pe perioada campaniilor electorale, sondajele sa fie cu desavarsire interzise, directorii institutelor au sarit ca arsi. “Atentat la democratie!”, au “tunat“ acestia. Scena politica a ramas in stand-by, cu o singura exceptie: Traian Basescu. Deranjat de faptul ca electoratul va fi vaduvit de avalansa de sondaje, sondaje care, in marea majoritate, il propulseaza in fruntea tuturor, presedintele-jucator a trimis o scrisoare in care si-a permis de la inaltimea echidistantei sale prezidentiale sa urecheze din nou... incomodul Parlament.

Basescu se facea ca nu intelege care este legatura dintre sondaje si... campania electorala si ca atare considera nedemocratica decizia interzicerii sondajelor de opinie pe perioada “razboiului” electoral. Cum miza oricarei campanii electorale, fie ea pentru Parlamentul European, locale, parlamentare sau prezidentiale, este una uriasa, sumele aruncate in acest joc sunt fabuiloase, iar,
“arma” manipularii prin sondaje devine extrem de eficienta. Metoda este simpla: comanzi mai multe sondaje, apeland la majoritatea institutelor sociologice... Apoi, gasesti o fundatie non-profit care in disperarea obtinerii unor fonduri accepta sa comande sondaje, cu banii unor partide puternice, care prefera sa nu iasa la... suprafata mai mult decat este necesar. Normal ca cine comanda asteapta rezultate favorabile si, ca atare, institutele mai umbla pe ici, pe colo, mai mult decat ar crede unii, pentru a-l multumi pe cel care a comandat si care... trebuie sa ia in calcul alte viitoare comenzi. Zecile de mii de euro, cat costa un sondaj, nu pot fi aruncate pe apa sambetei. Daca tu, ca director de institut, vrei sa iti satisfaci clientul, canti cum iti dirijeaza el. Este simplu. In caz contrar, din lipsa de comenzi, dispari de pe piata. Toti actorii politici au vorbit despre necesitatea unei campanii bazate pe argumente, pe dezbateri de idei, pe programe viabile... Realitatea este, insa, diferita. Niciodata, daca luam in calcul zbuciumata perioada post-decembrista, partidele nu au avut un alt obiectiv decat castigarea competitiei. Indiferent de mijloace, indiferent de pret. Au contat prea putin notiunile de deontologie sau de respect politic. A contat doar... Puterea. De la promisiuni peste promisiuni, pana la atat de uzitatul “calcat pe cadavre”, nimic nu a fost prea mult pentru atingerea telului suprem. Este incredibil cum, intr-o Romanie care se viseaza europeana, aceste institute de sondare a opiniei publice continua sa calce totul in picioare.

Profesionalismul, decenta, respectul fata de cetatean, dar si fata de... fenomenul sociologic. Mai mult, au devenit de notorietate cazurile in care liderii politici accepta doar unele rezultate. Bineinteles, cele care le sunt favorabile. Alegatorii sunt dezorientati. “Daca PD are peste 40 la suta , iar Basescu va iesi din nou presedinte, eu de ce sa mai ma duc la vot? Ca tot ai lor castiga...”, mai auzi, pe strada, cum unii oameni vorbesc. Desi ne aflam in plina campanie electorala, IMAS, ATLE si alte institute prezinta sondaje peste sondaje. Basescu este lider, PD asemenea. Ce conteaza ca Romania a fost pustiita in urma unor “razboaie” fara jena, duse de decidentii politici, exclusiv, in slujba propriilor interese si orgolii. Basescu, Stolojan, Boc si Tariceanu, sunt, potrivit, acestor sondaje cei mai credibili oameni politici din Romania.Tupeul atinge limite greu de admis. Intoxicarea prin sondaje devine astfel evidenta. Scopul “suprem”, insa, castigarea alegerilor, nu lasa loc la jumatati de masura. Din pacate, deviza “Totul sau nimic!” continua sa guverneze societatea romaneasca. Intrebarea este: pana cand?


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.