Legalitatea Ordonantei privind amanarea alegerilor pentru Parlamentul European este discutabila, conform opiniei exprimate de mai multi juristi, care sunt de parere ca actul normativ referitor la amanarea alegerilor poate fi contestat deoarece a fost insusit si semnat de Autoritatea Electorala Permanenta.

"Ordonanta ar putea fi atacata pe exceptia de neconstitutionalitate privind incompatibilitatea de forma cu textul Constitutiei, cu legea de organizare si functionare a guvernului, dar poate fi atacata si prin contencios administrativ, sunt mai multe cai", ne-a declarat expertul in drept constitutional, Ioan Stanomir.

Legalitatea Ordonantei privind amanarea alegerilor pentru Parlamentul European este discutabila. Asa reiese din declaratiile mai multor juristi, care sunt de parere ca actul normativ referitor la amanarea alegerilor poate fi contestat deoarece a fost insusit si semnat de Autoritatea Electorala Permanenta.

Coalitia, impartita

Presedintele Comisiei Juridice din Senat, senatorul UDMR Peter Ekstein Kovacs si senatorul PNL, membru in comisia juridica din Senat, Norica Nicolai, sustin ca Ordonanta este perfect valabila. "Ceea ce ar duce, din punct de vedere legal, la nulitate, ar fi daca ar lipsi semnatura primului ministru", a spus Ekstein Kovacs. "Constitutia este clara. Premierul semneaza. Ministrii care au obligatia sa o puna in aplicare si o contrasemneaza se pun in afara guvernului. Ordonanta este valabila", a declarat Norica Nicolai. Ekstein Kovacs a adaugat ca Ordonanta poate fi atacta la initiativa unui numar de parlamentari (50, n.r), dupa ce Ordonanta devine lege si inca o cale, daca se invoca exceptia de neconstitutionalitate in timpul unui proces aflat pe rol in Romania". De cealalta parte, deputatul-jurist PD, Augustin Zegrean a spus ca Ordonanta nu poate avea efecte legale. "Sigur ca trebuia semnata de ministrul de interne, sigur ca are probleme ordonanta si sigur ca nu este in regula", a declarat Zegrean.

MJ arunca actul in ilegalitate

Ministerul Justitiei a spus ca nu a avizat proiectul deoarece acesta nu indeplineste cerintele legale. Purtatorul de cuvant al ministerului, Marilena Constantinescu a aratat ca ordonanta, in primul rand, nu are semnatura ministrului administratiei si internelor, pe urma trebuia sa existe aprobarea Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul si "erau apoi chestiuni legate de faptul ca aceasta ordonanta de urgenta avea legatura cu o alta ordonanta de urgenta, Ordonanta 9/2007, iar odata aparute modificari in legatura cu procesul electoral, ar fi trebuit sa fie modificata si acea ordonanta".

Ioan Stanomir: MAI in locul AEP

Expertul in Drept Constitutional, profesor la Facultatea de stiinte Politice a Universitatii Bucuresti, Ioan Stanomir este de alta parere: "in mod normal trebuia sa fie semnatura premierului si a ministrului de resort (ministrul administratiei si internelor, Vasile Blaga, n.r.). Ordonanta ar putea fi atacata pe exceptia de neconstitutionalitate privind incompatibilitatea de forma cu textul Constitutiei, cu legea de organizare si functionare a guvernului, dar poate fi atacata si prin contencios administrativ, sunt mai multe cai", a declarat Stanomir.

Ce zice Constitutia

Potrivit articolului 108, alineatul 4 din Constitutie, "Hotararile si ordonantele adoptate de guvern se semneaza de primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor in executare si se publica in al Romaniei. Nepublicarea atrage inexistenta hotararii sau a ordonantei."


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.