Politicienii romani sufera de o boala cronica, una care nu are leac - indiferent ce functie detin, majoritatea deciziilor administrative tot la partid se iau. Criteriile pe care se aloca fonduri sunt pe baza de lista intocmita la partid, iar beneficiarii, ati ghicit!, sunt tot membrii de partid

Spre exemplu, pentru fondurile din infrastructura s-au intocmit liste prin care primarii de la PD isi trimit doleantele pentru fondurile acordate prin OG 7/2006 la sefii de partid, si nu la prefecturi. Asta pentru ca sistemul paralel, creat in sistemul politic, functioneaza mai bine decat cel institutional, aprobat prin legi. Principalii beneficiari ai banilor sunt in continuare primarii PSD, urmati la mica distanta de cei ai PD si PNL. Iar modul in care s-au distribuit fondurile guvernamentale ne face sa tragem un semn de alarma privind alegerea proiectelor care vor fi sustinute din banii contribuabililor europeni. Aceasta se va face tot pe baza de lista de partid sau, asa cum ar fi normal, pe criterii de necesitate?

Imboldul

Obicei consacrat pe vremea PSD-ului, acordarea de bani prioritar catre primarii agreati este o traditie politica. "Programul de dezvoltare a infrastructurii din spatiul rural" nu putea face exceptie de la regula. Pentru acest program au fost depuse 1.836 de cereri de finantare din partea primariilor. Dar unde au fost depuse? La partid! Cum nu toate proiectele puteau fi eligibile, sefii politici au vrut sa fie siguri ca vor ajunge la timp, pentru a fi retusate.

Astfel, Partidul Democrat a discutat, in sedinta Biroului Permanent National din 16 ianuarie 2006, subiectul proiectelor care vor primi bani publici pentru infrastructura. Imediat a luat nastere Decizia nr. 2/2006 a BPN al PD, care zice ca "Biroul Permanent National al Partidului Democrat, in conformitate cu atributiile sale prevazute in articolul 111 din Statut, pentru corelarea demersurilor de la nivel ministerial cu cele de la nivel local, privitoare la finantarea si realizarea unor proiecte de interes local ale primarilor Partidului Democrat decide... Articol unic: Pana la 23 ianuarie 2006, Presedintele Biroului Permanent Judetean va transmite la Cancelaria Partidului Democrat o lista a proiectelor primarilor PD, precum si stadiul in care se afla implementarea acestor proiecte". Zis si facut.

Primarii s-au conformat si au trimis fiecare dupa pricepere proiectele de rigoare. Asta inaintea tuturor, mai ales ca Ordonanta 7/2006 a aparut pe 19 ianuarie! Reprezentantii PD spun ca a fost doar o coincidenta si ca nu este vorba despre nicio implicare politica in alocarea discretionara a fondurilor publice. Pana la inchiderea editiei, presedintele PD Emil Boc nu a oferit nicio explicatie oficiala cu privire la subiectul alocarii acestor fonduri, cu toate ca a fost contactat insistent de redactorii SFin pentru lamuriri in aceasta problema.

Culmea, beneficiarul principal este tot PSD

Practic, actuala putere nu a reusit sa influenteze foarte mult alocarea fondurilor, iar tot ce a putut face a fost sa promoveze cu prioritate fondurile catre primarii alesi pe listele PD sau PNL. Procentual vorbind, la alegerile din 2004, PSD a castigat mai bine de jumatate din primariile Romaniei, iar fondurile trebuiau impartite cumva. Catre primarii PSD s-au dus aproape jumatate din banii pentru dezvoltarea infrastructurii, circa 85 de milioane de lei noi, dintr-un total de 173 de milioane. Bineinteles, nici alesii PD-ului nu au fost prea discriminati....

Chiar daca o parte din primarii alesi pe listele PSD au trecut la PD sau la PNL, statistica nu poate suferi modificari esentiale. In mare parte, sumele alocate arata ca principalii beneficiari sunt tot primariile care apartin de PSD. Numai daca luam in calcul media sumelor primite de fiecare localitate, PD si PNL trec in prim-plan in ceea ce priveste alocarea fondurilor pentru infrastructura.

N-ar fi mare branza ca actuala putere are sau nu o buna reprezentare la capitolul fonduri. Daca este sa extindem aceasta metoda de impartire a fondurilor, ingrijorator ar fi ca localitatile bine aliniate politic vor avea prioritate si la fondurile structurale europene, care se vor repartiza incepand de anul viitor. In dauna celor care au cu adevarat nevoie de ele. Si, in plus, multe proiecte de infrastructura finantate acum sunt cu o perioada de executare de cel putin doi ani.

Moldova-i fruncea

Dincolo de modul in care s-au promovat proiectele, respectiv pe criterii politice, mai exista un factor vizibil privind tendinta de alocare a banilor - ei se dau cu precadere catre regiunea istorica a Moldovei si catre zona Olteniei. Un lucru acceptat de toata lumea este ca aceste doua regiuni sunt mai putin dezvoltate, iar bugetele locale ar face fata cu greu sa sustina asemenea proiecte in infrastructura.

De unde provine o mare parte din banii alocati de guvern pentru dezvoltare? Din sumele defalcate din TVA, virate de fiecare judet la bugetul de stat. Se observa si aici mari discrepante in privinta a cati bani "produc" si cati "primesc" unele judete. Sa luam judetul Vaslui. A primit intr-o prima transa 1,54 milioane RON, iar in a doua transa - 6,06 milioane RON. Raportat la aceste sume, contributia pe primele 10 luni ale anului arata ca Vasluiul a virat la buget o suma relativ mica, de 335,32 milioane RON. Ceea ce inseamna foarte putin comparativ cu alte judete cum ar fi Constanta - care a virat 3.803 milioane la bugetul de stat in primele 10 luni si a primit in schimb doar... 2,6 milioane RON pentru proiectele din infrastructura alocate pe baza Ordonantei 7/2006.

UDMR se plange degeaba

Reprezentantul UDMR, ministrul delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului, Laszlo Borbely, s-a remarcat pentru ca a declarat public ca este impotriva alocarii de fonduri pentru zonele mentionate mai sus, mai mult decat in Transilvania. Dar, potrivit cifrelor, UDMR nu este deloc o "victima", asa cum se considera. In prima transa, judetele Harghita si Mures, unde UDMR are o buna reprezentare la nivelul primarilor, au primit cele mai multe fonduri. Statisticile oficiale arata ca primarii UDMR au primit, in total, 10,97 milioane RON pentru infrastructura, mai mult decat primarii PRM si PC la un loc. Deci teoria ministrului Borbely, prin care Transilvania ar putea fi considerata defavorizata, nu prea sta in picioare.

Miza dezvoltarii infrastructurii... politice

Sumele totale pentru programul de dezvoltare a infrastructurii rurale au fost, initial, de un miliard RON. Apoi au fost suplimentate la trei miliarde. Banii trebuie cheltuiti in acest an fiscal, altfel primariile vor fi nevoite sa-i returneze. Comisia privind determinarea oportunitatii proiectelor a adoptat hotararea privind finantarea proiectelor eligibile in doua etape. Prima a fost pentru finantarea cheltuielilor de proiectare conform capitolului III din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 1179/2002 privind aprobarea Structurii devizului general si a Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii, cu modificarile ulterioare, pentru toate proiectele declarate eligibile.

In etapa a doua s-a trecut la aprobarea cererilor de finantare pentru executia lucrarilor de investitii, in ordinea descrescatoare a punctajului obtinut de catre acestea. "La propunerea Comisiei privind determinarea oportunitatii proiectelor, Guvernul Romaniei a aprobat repartizarea sumei de 174 milioane RON pe proiecte din sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru finantarea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spatiul rural pe anul 2006. Suma mentionata reprezinta prima si a doua transa de cereri de finantare din etapa I, selectate in conditiile legii, in baza criteriilor stabilite in Ghidul de eligibilitate, si se utilizeaza pentru finantarea cheltuielilor necesare pentru proiectare...", arata reprezentantii Cancelariei primului-ministru.

Recent, Guvernul a hotarat ca va continua alocarea de bani pentru infrastructura locala si in 2007. Iar suma anuntata a incins deja spiritele in teritoriu - un miliard de dolari.

La pomul laudat

In ceea ce priveste banii europeni, potrivit Eu-Ro Newsletter, peste 17 miliarde euro din cele 30 de miliarde pe care Romania le va primi de la Uniunea Europeana in perioada 2007-2013 sunt destinate politicii de coeziune. Aceste fonduri - denumite Fonduri Structurale si de Coeziune - reprezinta una dintre cele mai mari oportunitati de dezvoltare pentru urmatorii ani. Ele sunt un instrument extrem de eficient pentru a recupera decalajele care ne despart de celelalte state europene. Exista cateva directii prioritare in care vor fi folosite fondurile structurale si de coeziune in perioada 2007-2013, astfel incat finantarile sa genereze dezvoltare economica si sociala: infrastructura, competitivitatea economica, dezvoltarea capitalului uman, administratia publica, dezvoltarea teritoriala.

A treia transa

Guvernul a aprobat la mijlocul lunii noiembrie si a treia transa pentru fondurile de dezvoltare a infrastructurii in valoare de 23,488 milioane lei pentru proiectele finantate in cadrul programului de dezvoltare a infrastructurii din mediul rural.

De la lansarea programului, peste 2.000 de localitati au depus proiecte de dezvoltare a infrastructurii la comisia de evaluare. Valoarea totala a cererilor declarate eligibile este 4,51 miliarde lei, dar cum nu sunt suficienti bani s-au finantat in limitele financiare existente. Programul este derulat pe o perioada de patru ani, pana in 2009.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.