Bilantul unui an politic poate fi inselator daca nu este comparat cu alt an politic. De aceasta data, vom pune in oglinda primele 12 luni de viata ale Executivului condus de Calin Popescu-Tariceanu cu primul an in care Romania a fost condusa de Guvernul Adrian Nastase.

Pentru multi romani, 2005 va ramane in memorie ca anul conflictelor, certurilor si scandalurilor din interiorul coalitiei de guvernare. Pe langa cei doi poli principali ai contradictiilor, reprezentati de presedintele Traian Basescu (secondat de unii lideri ai PD) si premierul Tariceanu (sprijinit de unii colegi din PNL), au existat si alte surse de disensiune: Partidul Conservator (PC), UDMR, taberele adverse din cadrul PNL.

Printre cele mai importante tensiuni se numara, intr-o ordine absolut intamplatoare, cele legate de alegerile anticipate si de demisia retrasa a Cabinetului, de grupurile de interese care ar influenta activitatea premierului, de activitatea consilierei prezidentiale Elena Udrea, de "solutia imorala" (PC), de casa din strada Mihaileanu cumparata de presedinte, de ostaticii din Irak, de reforma sistemului de sanatate, de grevele din invatamant ori din transporturi sau de incercarile de a-i revoca din functie pe presedintii celor doua camere.

Nici 2001 nu a fost, insa, lipsit de momentele lui de tensiune. De aceasta data, insa, a fost vorba mai ales de conflicte intre putere (PDSR, mai tarziu transformat in PSD) si opozitie si societatea civila. A fost cazul disensiunilor dintre primarul general al Bucurestiului, Traian Basescu, si Consiliul General dominat de social-democrati, al celor create de respingerea rapoartelor de activitate ale SRTV si SRR, urmate de inlocuirea consiliilor de administratie ale televiziunii si radioului publice, al celor produse de ridicarea imunitatii parlamentare a lui Corneliu Vadim Tudor sau al celor provocate de descoperirea unui plan secret de intoxicare a opiniei publice realizat pe bani publici de un grup condus de Vasile Dancu.

Cel mai notabil conflict interior a fost cel provocat de refuzul senatorului social-democrat Antonie Iorgovan de a mai reprezenta in justitie persoane acuzate de coruptie. Nici raportul de monitorizare redactat de expertii de la Uniunea Europeana nu le-a fost prea confortabil guvernantilor de atunci. Documentul sublinia mai ales problemele din justitie, traficul de fiinte umane, situatia copiilor institutionalizati, a coruptiei si a minoritatilor sexuale.

Dar nici 2005 si nici 2001 nu au fost marcati numai de scandaluri. In primul an al guvernarii portocalii s-a reusit, conform celor mai numeroase indicii, ca data aderarii la UE, care parea in urma cu un an definitiv stabilita la 1 ianuarie 2008, sa fie devansata cu 12 luni. De asemenea, crede analistul politic Cristian Parvulescu, "in 2005 s-au pus bazele unei politici fiscale absolut diferite, care ar putea avea efecte pozitive pe termen lung".

Tot in acest an, a avut loc cea mai mare privatizare din istoria Romaniei (aproape 62% din actiunile BCR vandute pentru peste 3,7 miliarde de euro), tranzactiile corporatiste au atins recorduri ca numar si valoare, incasarile bugetare au crescut, chiar si in conditiile reducerii taxelor cu circa 20%, si, pentru prima data in ultimii 15 ani, rata de schimb a monedei nationale s-a apreciat semnificativ.

In ceea ce priveste anul 2001, a fost cel in care s-a decis eliminarea vizelor Schengen pentru romani, in care Regele Mihai s-a reconciliat cu presedintele Iliescu, in care articolul 200 al Codului penal, care incrimina relatiile homosexuale, a fost abrogat, si in care ne-am alaturat Statelor Unite in razboiul anti-terorist declansat dupa atacurile din 11 septembrie (fapt care a cantarit si el in acceptarea Romaniei ca membru NATO, un an mai tarziu).

Acestea sunt faptele, prezentate cat mai sec cu putinta. Cand, insa, vine vorba sa-i lasam pe experti sa judece lucrurile, viziunile difera, uneori semnificativ. Analistul economic Ilie serbanescu, de pilda, spune ca intre cei doi ani exista foarte multe asemanari. "Au fost dominati de politici populiste, aplicate pe cai diferite, dar care au avut cam aceleasi efecte asupra cresterii economice, ratei inflatiei si deficitelor de cont curent".

In opinia fostului ministru al Finantelor, Mihai Tanasescu, "2001 a fost anul in care a pornit agresiv cresterea economica si lupta impotriva inflatiei, in timp ce in 2005 inflatia va ramane la fel ca in urma cu un an, iar cresterea economica incetineste". Tanasescu mai spune ca, daca 2001 venea dupa patru ani de "guvernare de dreapta cu efecte dezastruoase", 2005 vine dupa un mandat de stanga, "de crestere si consolidare economica".

Pentru deputatul PNL Mircea Cosea, lucrurile stau altfel. "Asemanarile principale sunt ca ambele guverne au pus in prim-plan obiectivele externe (NATO si UE, respectiv UE) fata de cele interne si ca au pornit de la incercarea de a gasi vicii esentiale in guvernarea anterioara (incompetenta si coruptie in 2001, coruptie in 2005)", explica el. Cosea spune ca principalele deosebiri sunt ca Executivul condus de Nastase a vrut sa faca mai bine ce facuse guvernul precedent, in timp ce Cabinetul Tariceanu a vrut sa faca altfel decat predecesorul sau.

"Pe plan politic, acum avem de-a face cu un echilibru, in timp ce in 2001 exista un dezechilibru clar intre o putere monolit si o opozitie divizata, accentuat de complicitatile PSD-PRM. Iar asta a facut sa avem un an foarte politizat. In ceea ce priveste partidele, acestea sunt mult mai stabile acum decat in urma cu patru ani", considera analistul Cristian Parvulescu. El spune ca o alta mare diferenta este ca presa este acum mult mai divizata si mai atasata de grupurile de interese, ceea ce face ca Guvernul Tariceanu sa se confrunte cu o opozitie si un control mult mai mare din partea mass-media decat in cazul Cabinetului Nastase.

"Dar ceea ce e cu adevarat important este ca, daca 2001 a fost un an de consolidare pentru un PSD care castigase deja puterea locala, 2005 a fost un an de tranzitie incompleta de la PSD catre actuala coalitie guvernamentala", afirma Parvulescu.

"Daca 2001 a fost un an de consolidare pentru un PSD care castigase deja puterea locala, 2005 a fost un an de tranzitie incompleta de la PSD catre actuala coalitie guvernamentala."
Cristian Parvulescu, analist politic


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.