300 de milioane de dolari vor costa articolele care sa ii prezinte pe americani "in roz", fara a se mentiona ca sursa articolelor este guvernul american. "Razboiul psihologic" se va purta inclusiv in tarile aliate, deci si in Romania.

Pentagonul va lansa un "razboi psihologic" de cinci ani, in valoare de 300 de milioane de dolari, in mass-media din intreaga lume. Planul prevede publicarea de mesaje pro-americane in presa straina, fara a mentiona ca sursa acestor mesaje este chiar guvernul american, a dezvaluit ieri cotidianul american "USA Today". Programul va fi derulat in intreaga lume, inclusiv in tarile aliate (deci si in Romania, poate), pentru a obtine sprijinul popular strain pentru politicile americane si pentru a combate ideologia terorista, a recunoscut Mike Furlong, director adjunct al Elementului de sprijin pentru Operatii Psihologice. "Razboiul" se va purta prin articole in presa scrisa, radio, televiziune si site-uri de Internet, dar si prin tricouri inscriptionate si abtibilduri pentru masini. Programul este condus de experti in razboiul psihologic de la Comandamentul pentru Operatiuni Speciale al SUA.

Scandal in Irak

Trei prestatori de servicii au fost selectionati pentru acest program. Unul dintre acestia, Compania Lincoln Group, este investigata de Pentagon pentru scandalul izbucnit la inceputul lunii, privind publicarea in ziare irakiene de articole pozitive privind prezenta militara americana in Irak, scrise de armata americana. Articolele erau prezentate ca fiind scrise de jurnalisti independenti. "Los Angeles Times" a dezvaluit ca articolele provenite de la armata americana erau plasate de Lincoln Group in media irakiene. Articolele erau plasate de persoane care se prezentau ca jurnalisti independenti si plateau pentru publicarea materialelor.

Acest tip de activitate submineaza principiile democratiei, este de parere John J. Schultz, decan al Colegiului de Comunicatii al Universitatii din Boston si jurnalist cu vechime, citat de "The Washington Post": "Ei dezinformeaza printr-un proces in care deghizeaza sursa informatiei. Nu poti crea un model de democratie in timp ce subminezi unul dintre principiile sale de baza, o presa independenta", a spus el. Consilierul de Securitate Nationala al presedintelui Bush, Stephen Hadley, a declarat ca Bush a fost "foarte tulburat" de activitatile de acest tip din Irak si ca ele ar trebui oprite daca influenteaza negativ eforturile de construire a unei prese independente in Irak.

Informatii false

Armata americana nu va publica informatii false in cadrul acestui program, dar nu va dezvalui intotdeauna implicarea sa in distribuirea de mesaje pro-americane, a insistat Mike Furlong. Cu toate acestea, s-a intimplat deja ca armata sa transmita informatii eronate in cadrul "operatiunilor psihologice". Un astfel de exemplu este modul in care a fost prezentata moartea generalului irakian Abed Hamed Mowhoush, arata "The Washington Post".

Acesta a fost ucis in timpul interogarilor ce au avut loc la granita dintre Irak si Siria. Dupa moartea sa a fost dat publicitatii un comunicat prin care se spunea ca Mowhoush a murit din cauze naturale si ca el cooperase cu armata americana. Comunitatile locale au fost anuntate ca el indicase care sint insurgentii de marca din zona. Aceste informatii furnizate de armata americana erau eronate.

Departamentul de Stat la atac

Condoleezza Rice, secretarul de Stat american, a lansat marti un program prin care jurnalistii straini vor fi invitati in SUA pentru a invata "cum sa spuna povestea democratiei" in tarile lor. Jurnalistii straini vor fi chemati sa participe la seminarii organizate de universitati americane si sa ii observe la lucru pe ziaristii americani.

Programul include universitatile din Oklahoma, Texas, Minnesota, Kentucky, Carolina de Nord si Carolina de Sud. Centrele alese pentru program nu sint "varfuri" ale invatamintului si cercetarii americane, nici ale jurnalismului american. Ele sint insa situate, in majoritate, in zonele in care actuala administratie are o popularitate ridicata.

40 dolari articolul la comanda

"Nu vrem ca cineva sa asculte stirile la TV si sa vada amprenta SUA si sa inchida televizorul", a sintetizat col. James Treadwell esenta operatiunilor de propaganda ale Pentagonului. Peste 1.200 de ofiteri specializati in operatiuni psihologice lucreaza la Centrul din Fort Bragg la imaginea Americii, a dezvaluit cotidianul "The New York Times". Principalele tinte ale mesajelor sint irakienii si afganii.

Multe dintre stiri sint furnizate sub acoperirea unor denumiri pompoase si credibile (ex: Centrul Informational International). Jurnalistii locali sint incurajati sa primeasca "atentii" financiare pentru a scrie versiunea dorita de Pentagon. Radioul talibanilor a fost reconvertit in Radio Pace si se difuzeaza si inregistrat pe ipoduri. O companie care lucreaza ca subcontractor la programul de propaganda al Pentagonului, Lincoln, a platit intre 40 si 2.000 de dolari pe articol in 12-15 ziare irakiene sau arabe, potrivit "The New York Times".

Potrivit col. Summe, specialist in operatiuni psihologice, "nu avem nici o obligatie sa respectam principiile obiectivitatii jurnalistice. Noi spunem varianta americana. Nici un ziar sau radio nu trebuie sa divulge legatura cu SUA", a declarat acesta pentru "New York Times".


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.