La Stockholm, prin afisarea soldurilor, comerciantii incearca sa-si atraga cumparatori cu mult timp inainte de sarbatorile de iarna, fara a mai spera ca boom-ul consumist de Craciun va umple casele de marcat.

Potrivit cotidianului rus Novaie Izvestia, acest lucru le reuseste doar comerciantilor de produse alimentare, carti ieftine, DVD-uri si bilete de film. Suedezii au inceput sa faca economii la tot cu exceptia mancarii, inclusiv celei destul de scumpe. La tejghelele magazinelor de delicatese inghesuiala e la fel de mare ca in ajun de sarbatori.

Primul lucru pe care l-a remarcat reporterul ziarului rus la Stockholm este acela ca suedezele au trecut la tinute mai sobre, in culori inchise, care le ajuta sa faca economii la curatatul hainelor. In opinia jurnalistului rus, trecerea de la culori deschide la negru oglindeste o tendinta comuna in societatea suedeza: "In perioade de declin economic moda devine mai trista", explica Lotta Ahlvar, de la Svenska Moderadet, companie producatoare de imbracaminte si incaltaminte. "Pe de o parte, cumparatorul este mai inclinat spre conservatorism, pe de alta parte - marile retele de magazine se tem de 'experiente colorate', mizand pe tinute in tonuri sobre".

Cu mari probleme se confrunta comerciantii de tehnica electronica. Anul trecut, cel mai popular cadou de Craciun a fost televizorul plasma. Anul acesta, suedezii vor uita de acest cadou costisitor, optand pentru daruri mai ieftine. De asemenea, putini suedezi vor mai gasi 'sub pom' bilete pentru statiuni exotice. Deja la aceasta ora, vanzarile agentiilor de turism au scazut cu peste 10%, cea mai mare parte din populatia Suediei - chiar si persoanele cu bani - intentionand sa-si petreaca sarbatorile acasa.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.