Actele de piraterie din Golful Aden au costat armatorii intre 18 si 30 de milioane de dolari doar anul acesta, sub forma de rascumparari pentru eliberarea vaselor capturate, informeaza un raport al grupului de reflectie britanic Chatham House publicat joi.

Piratii au capturat anul acesta peste 30 de vase in largul Somaliei, ceea ce a facut din coasta somaleza cu o lungime de 3.300 de kilometri una dintre cele mai periculoase din lume si ameninta o importanta artera maritima intre Europa si Asia, transmite NewsIn, citand Reuters. In ultimul incident de acest gen, piratii somalezi au capturat o nava ucraineana care transporta 33 de tancuri si au cerut o rascumparare de 20 de milioane de dolari.

"Suma totala a rascumpararilor platite in 2008 se situeaza probabil intre 18 si 30 de milioane de dolari. Este o afacere din ce in ce mai rentabila pentru pirati", arata raportul Chatham House.

Bandele de pirati au primit rascumparari estimate intre 500.000 de dolari si doua milioane de dolari pentru fiecare vas capturat, potrivit raportului numit "Amenintari pentru comertul mondial si bani pentru razboaiele locale". Asigurarile pentru vasele care tranziteaza aceasta zona au crescut de zece ori anul acesta, arata raportul.

Grupul de reflectie britanic afirma ca pirateria va determina in cele din urma armatorii sa nu mai foloseasca aceasta artera maritima, utilizata de 20.000 de vase anual, ceea ce va spori costurile transporturilor. "Saptamanile in plus de calatorie si cresterea cantitatii de combustibil consumate vor spori considerabil transportul de bunuri. Intr-un moment in care pretul petrolului este o preocupare majora, orice element care va contribui la noi cresteri de preturi trebuie sa fie tratat cu cea mai mare seriozitate", arata raportul.

Piratii devin din ce in ce mai sofisticati si indrazneti, deoarece nu se face nimic pentru a le contracara activitatea. In timpul atacurilor, piratii folosesc sisteme portabile de aparare antiaeriana MANPADS (Man Portable Air Defence Systems) si grenade propulsate de rachete. Ei au, de asemenea, sisteme GPS si telefoane prin satelit.

Majoritatea atacurilor au intervenit in Golful Aden, intre Yemen si nordul Somaliei, ruta maritima spre Canalul Suez, care leaga Europa de Asia.

In pofida prezentei unor baze militare americane si franceze in zona si a promisiunilor Consiliului de Securitate al ONU de a lua masuri, raportul Chatham House apreciaza ca eforturile internationale nu sunt suficiente.

Marina americana a anuntat luna trecuta ca vase de razboi aliate dintr-o forta internationala din regiune au prevenit 12 atacuri ale piratilor incepand din luna mai, dar armatorii ar trebui sa ia masuri pentru a-si proteja vasele si echipajele.

Rusia a anuntat ca a trimis o nava de razboi in largul Somaliei pentru a combate piratii, iar ministrul german al apararii Franz Josef Jung a spus miercuri ca UE intentioneaza sa trimita trei fregate, un vas de alimentare si trei de supraveghere.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.