Petele solare rezultand din formarea pe suprafata Soarelui a unor campuri magnetice puternice pot fi detectate de acum inainte cu pana la 48 de ore inainte de aparitia lor.

Potrivit cercetatorilor americani, al caror studiu a fost publicat in revista Science, aceste pete reprezinta un pericol pentru astronautii aflati in spatiu, din cauza puternicelor perturbatii magnetice pe care le genereaza. Ele pot cauza, totodata, pene de electricitate si intreruperi ale serviciilor de telecomunicatii si de navigatie de pe Terra.

Noua metoda de detectare a petelor solare va ameliora capacitatile de previziune din domeniul "meteorologiei spatiului", a declarat Stathis Ilonidis, de la Laboratorul de fizica experimentala din cadrul Universitatii Stanford din California, principalul autor al studiului, scrie MEDIAFAX.

Savantii americani au folosit observatiile Doppler - un tip de ecografie - realizate de Observatorul solar si heliosferic, un satelit plasat pe orbita solara in cadrul unei misiuni comune NASA - ESA (Agentia Spatiala Europeana).

Ei au putut astfel sa detecteze pete solare in interiorul Soarelui inainte ca ele sa ajunga la suprafata.

Astrofizicienii au descoperit ca aceste campuri magnetice se formeaza la aproape 65.000 de kilometri sub scoarta Soarelui si sunt mult mai puternice decat anticipau modelele anterioare.

Oamenii de stiinta au calculat ca acele campuri magnetice urca dinspre interiorul Soarelui spre suprafata cu o viteza ce variaza intre 0,3 si 0,6 kilometri pe secunda, formand pete solare in urmatoarele 48 de ore dupa ce fenomenul a inceput.

Soarele va cunoaste o lunga perioada, neobisnuita, de activitate foarte scazuta, potrivit concluziilor a trei studii ce au fost dezvaluite la jumatatea lunii iunie in Statele Unite, ceea ce ar putea sa afecteze clima terestra.

Astronautii americani au observat o diminuare a petelor solare si o incetinire a activitatii in apropierea polilor, semnale care, in opinia lor, indica faptul ca Soarele se indreapta spre indelungata perioada de inactivitate.

Un test de sange ar putea detecta cancerul mamar cu cinci ani...