Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica (ARCA) a anuntat programul primului avion supersonic romanesc pentru Competitia Googe Lunar X Prize.
Dupa lansarea cu succes a primei rachete spatiale romanesti, la data de 1 octombrie 2010, Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica - ARCA, a decis sa faca publica existenta unui program la care a lucrat in secret in ultimul an.

Programul vizeaza realizarea unui avion supersonic de mare altitudine destinat extinderii capabilitatilor ARCA de lansare a rachetei Haas II, pentru competitia americana de astronautica Google Lunar X Prize, precum si dezvoltarii tehnologiilor pentru turismul spatial.

  • Scopul programului

E - 111 a fost proiectat pentru a inlocui baloanele purtatoare folosite pana in prezent de ARCA, necesare transportului deasupra atmosferei terestre a vehiculelor racheta, precum racheta Haas II pentru competitia Google Lunar X Prize. Baloanele purtatoare au reprezentat o solutie ieftina si rapida, acestea aratandu-si insa limitarile, fiind cauza principala pentru doua amanari succesive ale lansarii rachetei spatiale Helen.

  • Descrierea si capabilitatile aparatului
E - 111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000m, in cazul transportului rachetei Haas II, iar in cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spatial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000m.

Secventa de zbor tipica a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafata marii, executarea unui zbor orizontal de accelerare, pana la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapida, in circa doua minute, pana la altitudinea de 16.000m. La aceasta altitudine avionul va elibera racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. E - 111, fara sarcina utila acrosata, va reveni planat pe suprafata marii.

Avionul va avea un echipaj format din doua persoane, pilot si navigator, urmand sa devina primul avion supersonic romanesc. Cabina avionului este separabila si este echipata cu doua parasute propulsate cu motoare racheta proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separata de avion la viteze de Mach 0 - 1,2 si inaltimi de 100 m si poate aduce echipajul in siguranta pe suprafata marii. Propulsia va fi asigurata de un motor racheta cu combustibil lichid, functionand cu apa oxigenata si kerosen. Datele geometrice si masele aparatului nu sunt comunicabile.

  • Calendarul programului
Pana la de finalizarea lucrarilor ARCA va efectua: primul zbor al modelului experimental al avionului, testarea capsulei avionului, selectia pilotilor, testele de motor ale avionului, etc. Finalizarea lucrarilor la aparatul E-111 este stabilita pentru jumatatea anului 2012, urmata de prima decolare la sfarsitul anului 2012.
Citeste si:
Un tanar din Deva a construit un motor cu reactie pe care l-a...
Un tanar din Deva a construit...

Primul zbor supersonic al avionului E-111 este prevazut pentru prima jumatate a anului 2013.

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.