Un meteorit prabusit in localitatea franceza Orgueil in anul 1864 le-a oferit oamenilor de stiinta informatii pretioase despre explozia unei stele care a avut loc cu putin timp inainte de nasterea sistemului nostru solar.
Mai multi oameni de stiinta de la Universitatea din Chicago (SUA) si de la Centre National de la Recherche Scientifique din Franta (CNRS) au reusit sa identifice "urmele" unei supernove lasate de meteoritul cazut in Orgueil. Un fragment cu o greutate de noua kilograme din acest meteorit este expus la Muzeul National de Istorie Naturala din Paris, scrie MEDIAFAX.

Explozia stelelor la sfarsitul vietii acestora conduce la imbogatirea spatiului interstelar cu elemente chimice, create in timpul reactiilor nucleare ce au loc la nivelul nucleului sau in timpul exploziei finale (supernova).

Cu ajutorul urmelor lasate de acele elemente chimice descoperite in meteoritii prabusiti pe Terra, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia, inca de acum 40 de ani, ca o stea a explodat in urma cu 4,5 miliarde de ani, conducand probabil la nasterea Soarelui, au afirmat cercetatorii americani si francezi. Insa prezenta in exces a unui anumit izotop de crom in anumiti meteoriti a ramas pana in zilele noastre un mister.

Dupa ce au analizat aproape 1.500 de fragmente microscopice din meteoritul din Orgueil, cercetatorii francezi au descoperit o nanoparticula extrem de bogata in izotopul crom 54. Abundenta acestui izotop certifica ipoteza potrivit careia aceasta substanta exista inainte de formarea sistemului nostru solar, au explicat autorii acestui studiu, ce a fost publicat recent in revista stiintifica americana The Astrophysical Journal.

Odata diseminate de explozia supernovei intr-un nor urias de gaze si praf, care a dat nastere sistemului nostru solar, acele particule fine au fost triate in functie de marimea lor in timpul procesului de formare a Soarelui, a planetelor si a meteoritilor. Acesta este motivul pentru care izotopul crom 54 apare in abundenta in meteoritul din Orgueil, dar nu si pe Terra.

Pentru analiza nanoparticulelor cu diametre mai mici de 0,1 microni - de o mie de ori mai subtiri decat un fir de par - cercetatorii au utilizat o nanosonda ionica (NanoSIMS 50L) instalata la California Institute of Technology. Microfragmentele au fost studiate si cu ajutorul unui microscop electronic la Universitatea din Lille (Franta).

Iulia Albu dă de pământ cu vedetele care promovează clinici și...
Iulia Albu dă de pământ cu...

Cu ajutorul unui nou set de analize, savantii vor putea determina in curand tipul de supernova care a condus la formarea acestor fragmente cosmice bogate in izotopul crom 54.