Criza economica ii obliga pe patronii de presa sa ridice miza, introducand un sistem de plata pentru editiile online, in contextul in care site-urile gratuite de stiri se prolifereaza, ridicand problema concurentei neloiale si mai grav, pe cea a renuntarii la calitatea produsului jurnalistic livrat.
Magnatul australian Rupert Murdoch este cel care a redeschis dezbaterea privind limita pana la care poate merge compromisul dintre calitate si audienta pe scara larga. "Revolutia digitala a deschis canale noi si ieftine, dar nu a facut continutul gratuit", a fost premisa pe care a inaintat-o Murdoch, anuntand ca, din 2010, editiile online ale The Sun, The Times sau New York Post vor putea fi accesate doar in schimbul unei taxe.

Conform lui Murdoch, peste un milion de persoane au un abonament la versiunea online a ziarului de afaceri Wall Street Journal, contra unei taxe anuale de 100 de dolari. In toamna aceasta, site-ul economic va implementa un sistem de micro-plata, care va permite achizitionarea doar a anumitor articole. Unul dintre cele mai vechi ziare de duminica, Sunday Times, cu un tiraj de peste un milion de exemplare, va servi ca platforma de lansare a acestei strategii, la sfarsitul lunii noiembrie. [Era ziarelor online contra cost a inceput!]

Dincolo de scaderea vanzarilor, patronii de media se confrunta cu un declin al veniturilor din publicitate. Chiar daca publicitatea online a avut mai putin de suferit (o scadere medie de 5%) decat cea din presa traditiona (o scadere de aproximativ 25%), prima este mai slab platita decat cea din urma. Astfel, un singur cititor al editiei online a unui ziar aduce prin intermediul publicitatii intre 1-2 euro pe an, in timp ce un cititor al editiei print a aceluiasi ziar aduce intr 20 si 60 de euro pe an, conform Le Figaro.

Unele ziare prefera o varinta mixa in ceea ce priveste editia online, astfel incat doar anumite articole sa fie platite. De mai bine de un an, publicatia The Financial Times a propus o varianta in care ofera cititorilor aproximativ 30 de articole gratuite pe luna. In acest fel, internautii ar fi "provocati" sa-si faca un abonament. In urma unui studiu de marketing comandat de acelasi ziar a reiesit ca varianta optima este instaurearea unei taxe de 5 dolari pe luna pentru accesul total la articolele editiei online.

La inceputul saptamanii, "Washington Post" a decis sa renunte la editia saptamanala nationala, dupa ce vanzarea acesteia a scazut drastic. Hebdomadarul, cu o traditie de 25 de ani, a trecut in ultimii zece ani de la 150.000 la 20.000 de exemplare. Duminica, Media Guardian, grupul care detine ziarele "Guardian" si "The Observer", a anuntat ca ia in calcul desfiintarea celui mai vechi ziar de duminica, "The Observer", dupa ce a pierdut anul trecut 24 de milioane de lire. [Din seria "revolutia" media care ne doare: Editia saptamanala a Washington Post dispare]

Din aceste schimbari va avea de suferit nu doar simplul cititor de presa online, ci mai ales industria de publicitate. In noiembrie 2007, Murdoch spunea ca modelul de presa gratuita online, finantata din veniturile de publicitate, va fi mult mai rentabil decat formula platita de abonati. "In loc sa ai un milion de abonati, noi vom avea cel putin 10-15 milioane de cititori din patru colturi ale lumii" spunea, in urma cu doi ani, patronul trustui de presa.

Pe de alta parte, un studiu realizat in Marea Britanie la inceputul lunii august releva ca mai putin de o treime din consumatori ar fi dispusi sa plateasca pentru continut informativ online, la publicatiile grupului News Corp. Trei patrimi dintre persoanele care au participat la sondaj spun ca publicatiile din grupul lui Rupert Murdoch nu produc destul continut exclusiv pentru care sa merite sa platesti, in timp ce toate persoanele intrebate au raspuns ca nu ar plati pentru barfe din showbiz sau sport. 28% dintre respondenti au spus ca ar plati pentru a citi articolele editorialistilor, in vreme ce doar 13% ar plati pentru a accesa interviurile exclusive.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.