Ca efect al situatiei economice nefavorabile din ultimul an 71,2% dintre romani si-au schimbat obiceiurile de consum, iar aproape 40% din populatia Romaniei resimte efectele crizei intr-o foarte mare si mare masura, conforma datelor celui mai recent sudiu de piata realizat de Mednet Marketing Research Center.

Efectele crizei sunt din ce in ce mai prezente in vietile romanilor. 17,1% dintre acestia afirma ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, 19,3% in mare masura, in timp ce numai 12,3% dintre romani pot spune ca nu au fost deloc afectati de situtia economica nefavorabila, se arata in studiul Mednet.

Comparativ cu inceputul anului 2009, mai exact luna februarie, procentul celor care se declara afectati in foarte mare si mare masura de criza este in crestere (de la 28,6% in februarie 2009 fata de 36,4% in noiembrie 2009), in timp ce procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere (de la 38,7% la 26,6%).

Cele mai afectate de criza economica se declara a fi femeile, cu varsta cuprinsa in intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educatie „sub liceu” si cu un venit mai mic de 1500 lei/familie.

Insa ce efecte a avut criza economica asupra romanilor si familiilor acestora?

  • Pierderea locului de munca. 22,4% dintre respondeti au declarat ca el sau un membru al familei sale (n.r. este vorba de familia extinsa) au devenit someri.

  • Reducerea salariului. 43,9% dintre persoanele intervievate au afirmat ca el sau un membru al familiei a suferit o micsorare a castigurilor salariale.

  • Pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale. 20,7% dintre respondeti au declarat ca ori ei ori o persoana din familia sa extinsa nu mai beneficiaza de bonrui de masa, sporuri sau alte beneficii extra-salariale.

  • Cresterea ratelor la credite. 22,8% dintre persoanele intervievate au afirmat ca devalorizarea leului i-a afectat destul de mult, deoarece le-a marit ratele la credite.

  • Cresterea preturilor si devalorizarea leului. Devalorizarea leului cu circa 16% de la inceptului crizei, a dus printre altele si la cresterea preturilor. Daca anul trecut kilogramul de paine taraneasca alta costa circa 2,8 lei, in prezent aceiasi paine este cumparata cu 3-4 lei/kg.



  • Inghetarea si intarzierea platii salariilor.


  • Schimbarea comportamentului de consum. In ceea ce priveste impactul crizei asupra comportamentului de consum al romanilor, datele studiului releva faptul ca: 28,8% dintre respondenti nu si-au modificat comportamentul de consum, in timp ce 71,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45,9% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 9,3% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate; iar 16,0% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica).


Cei care nu si-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care se declara ca fiind afectati intr-o foarte mica masura sau chiar deloc de criza, tineri, fara copii, care au venituri peste 3.000 lei/familie si au studii superioare.

Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 16 – 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.