Cotidianul a selectat cateva dintre cele mai importante axe de actiune din planurile anticriza ale mai multor tari ale lumii si le-a comparat cu cele din Romania. Daca la ei programul este deja in derulare, la noi inca se discuta daca va fi aprobat.

Auto

Romania

Planul romanesc de masuri anticriza acorda atentie sporita sectorului auto, suma pusa la bataie de stat pentru sprijinirea industriei fiind de peste 500 de milioane de euro. Guvernul argumenteaza ca sectorul auto asigura o buna parte din exporturile Romaniei si ocupa multa forta de munca. Oferta statului a fost facuta dupa ce constructorii Ford si Renault au cerut ajutor sub forma unor garantii de stat pentru finantari prin Banca Europeana de Investitii. In plus, guvernul a decis marirea primei de casare pentru 60.000 de masini mai vechi de 12 ani, de la 3.000 de lei, la 3.800 de lei.

Marea Britanie

Presa britanica speculeaza ca planul de sprijin al industriei auto va contine masuri care sa inlesneasca celor care doresc sa achizitioneze masini contractarea de imprumuturi.
Planul ar putea contine, de asemenea, fonduri pentru constructorii de vagoane feroviare, dar si ajutor pentru producatorii de piese de schimb si granturi privind dezvoltarea cercetarii in domeniul vehiculelor ecologice. Pana in prezent, doar producatorul de automobile de lux Jaguar Land Rover a cerut ajutor din partea guvernului pentru a face fata situatiei de pe piata, dupa ce a anuntat concedierea a 450 de angajati.

SUA

George W. Bush a aprobat in decembrie un plan de ajutorare a celor trei giganti din industria auto americana, General Motors, Ford si Chrysler. Cele trei companii au primit in decembrie un imprumut de 13,4 miliarde de dolari din pachetul general de bailout si urmeaza sa mai primeasca 4 miliarde in februarie. Banii sunt destinati evitarii falimentului cel putin pana la 31 martie 2009. Dupa aceasta data, administratia Obama trebuie sa evalueze daca gigantii au indeplinit conditiile imprumutului - reducerea cheltuielilor si orientarea spre automobile economicoase - si sa decida daca va continua sa acorde imprumuturi sau le va forta falimentul.

Germania

Pentru a proteja industria auto de care depind, direct sau indirect, 2,5 milioane de locuri de munca, Berlinul a instituit o prima de casare de 2.500 de euro pentru cei care renunta la masinile mai vechi de noua ani, pentru a-si cumpara un automobil nou. Pentru acest program vor fi alocate 1,5 miliarde de euro. Un pachet suplimentar de 100 miliarde de euro este destinat garantarii creditelor pentru companiile aflate in dificultate financiara.

Franta

Guvernul francez definitiveaza in aceste zile un plan amplu de sprijinire a industriei auto, plan ce va fi anuntat de presedintele Nicolas Sarkozy pana la sfarsitul acestei luni sau la inceputul lui februarie. François Fillon a precizat ca marii constructori de automobile ar putea primi intre 5 si 6 miliarde de euro. Totodata, din cele 40 de miliarde de euro deblocati de stat pentru recapitalizarea bancilor, un miliard va fi pus la dispozitia societatilor de credit ale Renault si PSA in vederea finantarii creditelor auto. In schimbul ajutorului, companiile trebuie sa ofere insa garantii ca nu vor renunta la operatiunile industriale din Franta si nu vor face disponibilizari. In plus, directorii trebuie sa renunte la bonusurile salariale pentru activitatea din 2008. La sfarsitul anului trecut, guvernul a decis sa acorde o prima de casare de 1.000 de euro pentru francezii care renunta la masinile mai vechi de 10 ani.

Infrastructura

Romania

Guvernul Romaniei ar putea aloca lucrarilor de infrastructura pana la 10 miliarde de euro, potrivit ultimelor estimari. In aceasta suma ar intra infrastructura de transport, de educatie, de reabilitare termica a blocurilor si cea medicala. Aceste cifre au fost prezentate ca masuri anticriza, insa procentele din PIB alocate infrastructurii sunt asemanatoare celor programate pentru anul trecut de fostul guvern.

Germania

Germania a definitivat al doilea plan de stimulare a economiei, care pune accentul pe investitii, dupa un prim plan in valoare de 31 de miliarde de euro. In perioada 2009-2010, la nivel federal, regional si local vor fi alocate 17,3 miliarde de euro pentru modernizarea infrastructurii. Doua treimi din suma vor merge catre universitati, scoli si gradinite.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.