Business 2 Iulie 2008 04:06
Dan Vlaicu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), vrea sa taie nasul bancherilor * ANPC pregateste un proiect de lege care sa impuna comisionul fix si reguli clare privind dobanda platita de romanii care iau credite * Proiectul ar urma sa fie gata intr-o luna * Autoritatea propune si un Cod de Bune Practici in domeniul bancar

Timpurile in care bancile isi faceau de cap modificand dobanzi si comisioane dupa bunul plac par a fi pe cale sa apuna. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a inceput, in cele din urma, sa controleze si sectorul bancar si pregateste o serie de legi care sa faca ordine in modul in care sunt stabilite comisioanele si dobanzile pe care le platesc clientii.

De la inceputul anului au fost inregistrate, la nivelul intregii tari, aproape 700 de reclamatii privind serviciile financiar-bancare, iar ANPC a verificat peste 20 de institutii bancare. Pentru incalcarea drepturilor consumatorilor 14 banci au fost sanctionate, valoarea amenzilor fiind de 150.000 lei. Dintre aceste 14 institutii bancare, cinci au contestat decizia in justitie. Este vorba de BCR, ABN AMRO Bank, Unicredit Tiriac Bank, CEC si Bancpost. Celelalte noua banci, care nu au contestat "pedeapsa" primita sunt: Banca Romaneasca, Volksbank, Credit Europe Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, BRD-Groupe Societe Generale SA, OTP Bank Romania, Libra Bank si Carpatica. "Era momentul ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sa stabileasca daca sunt respectate drepturile romanilor care apeleaza la serviciile bancilor. Mutarea interesului nostru, ca institutie, in domeniul atat de reclamat al serviciilor, va aduce beneficii consumatorilor", a declarat presedintele ANPC, Dan Vlaicu.

Autoritatea a descoperit, in timpul controlului, nenumarate nereguli in relatia client-banca. Printre acestea se numara comisioane introduse pe parcursul derularii contractului, tarife disproportionate, modificarea unilaterala de catre banci a dobanzilor si comisioanelor fara notificare, rambursari anticipate neoperate in cont, tranzactii bancare eronate, lichidari de conturi neoperate, inregistrarea consumatorilor la Biroul de Credit pentru datorii pe care acestia de fapt nu le aveau si fara a fi notificati, calcul gresit la lichidarea conturilor, con­sumatorii fiind obligati sa plateasca de mai multe ori aceleasi comisioane si penalitati pentru rate deja achitate.

Potrivit ANPC, va trebui implementat si in tara noastra un Cod de Bune Practici in domeniul bancar, decizie voluntara care apartine bancilor, dar care prezinta si o conditie pe piata financiara mondiala. Referitor la inscrierea unei persoane la Biroul de Credit, Vlaicu a spus ca, dupa o intarziere a platii de 30 de zile, clientul trebuie sa fie notificat ca in 15 zile va intra in baza de date a Biroului.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.