Vacanta in Roma, Londra, Barcelona si Paris sau intalniri cu partenerii de afaceri din Bruxelles, Koln sau Dortmund. Toate sunt acum mai usor de pus in practica datorita companiilor aeriene low-cost care ofera bilete spre o multitudine de destinatii, pornind de la aproximativ 150 de lei. Iar competitia este in crestere

Companiile aviatice isi intensifica eforturile pentru a castiga o cota cat mai mare dintr-o piata care a depasit un milion de pasageri trasportati in 2005. Iar companiile care ofera tarife reduse, cunoscute drept operatori low-cost, sunt liderele de pluton, obiectivele stabilite pentru Romania fiind indraznete.

Aderarea la Uniunea Europeana si implicit la spatiul "open sky" va permite operatorilor low-cost europeni sa introduca curse in tara noastra si catre alte destinatii decat cele din tara de origine. Iar acest lucru va duce implicit la scaderea tarifelor si la cresterea calitatii serviciilor oferite, toate reflectate intr-o crestere semnificativa a numarului celor care vor alege avionul ca mijloc de transport in acest an. Blue Air, MyAir, SkyEurope si Wizz Air sunt cei patru jucatori din piata care se vor 'duela' pentru atragerea celor mai multi pasageri, startul fiind deja dat.

Prima miscare majora pe piata locala a fost facuta ieri de catre compania maghiara Wizz Air, cel mai mare operator low cost din Europa Centrala si de Est. Compania a lansat sapte noi curse catre cinci tari europene (cu plecare din Bucuresti Baneasa catre Barcelona, Budapesta, Dortmund, Londra - Luton si Roma - Ciampino, si din Targu Mures catre Barcelona si Roma - Ciampino), pentru acest an fiind planificate marirea numarului de zboruri si de destinatii, pentru ca acestea din urma sa ajunga in 2008 la un numar de 18.

"Suntem incurajati de evolutiile din Romania. 2007 va fi un an plin pentru noi. Pana in vara anului 2008, Wizz Air va fi liderul pietei de trasport aerian low-cost din Romania", a declarat Jozsef Varadi, CEO Wizz Air. Cifra de afaceri a companiei din operatiunile din Romania este estimata la 30-40 de milioane de euro in acest an, compania avand ca obiectiv trasportarea a 500.000 de pasageri in 2007 si atingerea unei cote de 15% din piata locala. In plus, Wizz Air si-a propus cresterea numarului de pasageri trasportati cu o rata anuala de 30-40%.

Jozsef Varadi nu se teme de competitia locala si de posibila intrare in viitor pe piata autohtona a celor mai mari operatori low-cost din Europa (Ryan Air si easyJet), aratandu-se increzator in capacitatea companiei pe care o conduce de a isi castiga si mentine pozitia de lider. "Suntem cel mai mare operator low-cost din regiune iar acest fapt reprezinta un avantaj. In plus, experienta din Polonia, unde sunt prezenti toti operatorii mari low-cost din Europa ne-a demonstrat ca putem face fata competitiei. Presiunea va creste in viitor in principal asupra operatorilor locali", a declarat CEO-ul Wizz Air pentru Wall-Street.

Oficialul operatorului aviatic a mai anuntat ca in luna mai va fi deschisa si o baza operationala in Romania, in acest moment fiind cautati piloti si insotitori de bord din Romania. Compania detine in acest moment baze operationale in Katowice, Varsovia si Gdansk (toate in Polonia), Budapesta si Sofia. Baza operationala din tara noastra va gazdui o aeronava noua de tip Airbus A320, cu 180 de locuri, aceasta fiind una din cele 44 de aeronave comandate de catre operatorul maghiar, aeronave ce vor fi livrate pana in 2013.

Wizz Air este prezenta pe piata locala din vara lui 2006, operand o cursa intre Targu Mures si Budapesta. Potrivit cifrelor raportate de companie, numarul pasagerilor inregistrati pe aceasta cursa a fost de 20.000, pentru cursele cu plecare din Bucuresti fiind deja rezervate 60.000 de bilete (grad de ocupare de aproximativ 75%). Pe plan european, Wizz Air a trasportat in 2006 peste trei milioane de pasageri, inregistrand o cifra de afaceri de 200 de milioane de euro.

Blue Air tinteste cresterea cu 50% a numarului de pasageri

Blue Air liderul pietei locale de low-cost, si-a propus pentru acest an atingerea cifrei de 600.000 de pasageri transportati, dupa ce a incheiat anul 2005 cu un total de aproximativ 400.000. Compania si-a mai propus atingerea unui grad de ocupare de 80%, in crestere de la 77% inregistrat in 2006, precum si o cota de piata de 10% din toata piata aviatica din lume, potrivit declaratiilor oficialilor operatorului autohton.

"Intentionam ca pe viitor sa investim in achizitionarea unor noi aeronave, in deschiderea unor noi puncte de vanzare Blue Air, atat in Romania dar in special in tarile Uniunii Europene. De asemenea, intentionam sa achizitionam echipamente de ultima generatie pentru departamentul propriu de handling", ne-a declarat Raluca Pauna, Marketing Assistant Blue Air.

"In 2007 intentionam sa introducem zboruri catre Stuttgart, Lisabona, Londra, Zurich, Grecia si Larnaca - destinatii care sunt inca in faza de proiect", a mai precizat oficialul Blue Air. Compania opereaza in acest moment curse catre 14 destinatii europene, cifra de afaceri inregistrata in 2006 fiind 47 milioane de euro.

SkyEurope si MyAir mizeaza pe cresteri semnificative

Operatorul slovac low-cost SkyEurope si-a propus triplarea cotei de piata, prin cresterea la o cota de 25-30% comparativ cu aproximativ 10% inregistrati in anul precedent. Potrivit cifrelor transmise de catre companie, SkyEurope a trasnportat in 2006, pe singura cursa operata, Bucuresti - Bratislava cu posibilitatea transferului la Viena, aproximativ 35.000 de pasageri, obiectivul pentru acest an fiind de 140.000 de pasageri.

Compania se mandreste cu faptul ca este singurul operator low cost care a incheiat acorduri cu aeroporturile principale din Roma si Viena. Primul zbor spre Roma - Fiumicino a fost efectuat la finalul saptamanii trecute, compania avand in plan introducerea de pe 23 martie a destinatiei Budapesta si a Vienei, care va inlocui actuala cursa de Bratislava.

Pe plan international, SkyEurope a inregistrat in 2006 o crestere de 48,4% a numarului de pasageri transportati, pana la 2,74 milioane. Potrivit cifrelor comunicate de catre companie, gradul de ocupare a curselor SkyEurope este de 77,5%, compania detinand patru baze operationale, in Bratislava, Budapesta, Cracovia, Praga si Vienna.

Si operatorul aerian MyAir, prezent pe piata locala de aproximativ doi ani, si-a propus pentru acest an cresterea semnificativa a numarului de pasageri. "In acest moment MyAir zboara din Romania catre Milano, Venetia, Napoli, Roma si Catania. In 2006 au fost transportati pe aceste rute un total de 220 000 pasageri", a declatat pentru Wall-Street Alina Rus, manager general.

Compania va lansa o noua destinatie, catre Milano Malpensa, de la 1 Februarie 2007, acesta urmand sa fie completata de Bari, din 15 Martie. In plus, MyAir nu si-a ascuns interesul pentru lansarea unor curse interne.

Oficialii MyAir nu se arata ingrijorati de intensificarea concurentei, sprijinindu-se ca si competitorii din acest moment, pe calitatea serviciilor si pe preturile oferite. Dar o piata cu oportunitati majore precum Romania nu va lasa indiferenti jucatorii mari de afara, precum Ryanair care s-a oprit deocamdata la granita.

Responsabilul cu relatia cu presa, Samantha Day, din cadrul operatorului easyJet, al doilea ca marime din Europa, a precizat pentru Wall-Street ca "se poarta negocieri cu un numar de aeroporturi pentru extinderea rutelor", pietele din regiune avand un potential de crestere considerabil.

Iar intensificarea concurentei nu va fi decat in beneficiul pasagerilor, acestia putand sa calatoreasca acum mult mai usor decat in urma cu cativa ani. Iar previziunile arata cer senin pentru afacerile jucatorilor din piata.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.