O jungla birocratica, cu prevederi fiscale care adesea se bateau cap in cap si, mai ales, imposibilitatea de a-si schita un plan de afaceri macar pe termen mediu. Acestea au fost principalele dureri de cap cu care se confruntau firmele care fac afaceri in Romania si care ii tineau la distanta pe marii investitori speriati de o tara cu o legislatie fiscala fluida. Intregul mediu de afaceri a salutat, in acest context, aparitia Codului fiscal, lege care aduna cam 90 la suta din totalul taxelor si impozitelor si care ar trebui sa le ofere siguranta ca planurile de afaceri nu le vor fi date peste cap peste noapte. Certitudinea ca acest lucru se va intampla ar trebui data tocmai de un articol din Codul fiscal care spune ca textul acestuia "se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu sase luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia". La prima vedere, lucrurile par cat se poate de simple: companiile stiu cu cel putin o jumatate de an inainte ce modificari ii asteapta in anul urmator, avand astfel suficient timp sa-si adapteze planurile de afaceri la noile prevederi.

Numai ca, realitatea o demonstreaza, tertipurile dambovitene de evitare a aplicarii unei legi se dovedesc inepuizabile. In primul rand,nu s-a respectat termenul de sase luni pentru promovarea in Parlament a modificarilor la Codul fiscal ce va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2005. Fata de varianta initiala a proiectului, in Codul fiscal s-a introdus sintagma "de regula" atunci cand vine vorba de promovarea modificarilor, portita prin care Ministerul Finantelor isi poate permite sa mai modifice legea pe ici, pe colo. Adica, legea Codului Fiscal ar putea trece prin Parlament si mai tarziu, prin exceptie de la regula, ca doar n-o fi foc. Si asa s-a intamplat. Mai grav este insa ca investitorii au fost pacaliti, fiind obligati sa afle, cu doar cateva saptamani inainte de intrarea in vigoare, de noi modificari ale Codului fiscal.

Modificari facute de Guvern, printr-o ordonanta de urgenta, aprobata pe varful picioarelor, peste capul Parlamentului. Desi Codul fiscal nu poate fi modificat decat prin lege. Oare ce-or fi pazit reprezentantii Finantelor cand modificarile propuse au trecut prin Parlament? De ce a fost nevoie de OUG care sa dea peste cap tot ceea ce stiau deja toate firmele? E greu de crezut ca astfel de manevre pot oferi firmelor limpezimea de care au nevoie atunci cand isi organizeaza afacerile. Mai mult, "trucurile" pot da impresia ca legile se fac fie pentru a fi incalcate, fie pentru a servi anumitor interese de moment. Si-atunci n-ar trebui sa mai mire pe nimeni ca investitorii vor privi de acum incolo Codul fiscal dupa "chipul" lui Vanghelie, ca pe o lege "care este"...


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.