Noul Seat Leon Cupra si-a asigurat un loc de cinste in istoria Seat.

Noul Seat Leon Cupra si-a asigurat un loc de cinste in istoria Seat. Marca spaniola a reusit din nou sa creeze un automobil sportiv de exceptie, cei 240 CP dezvoltati desemnandu-l drept cel mai puternic autoturism de serie fabricat vreodata de Seat.

Propulsorul, trenul de rulare, echiparea avansata la capitolul securitatii pasive si active - toate aceste elemente fac din Leon Cupra un automobil cu atitudine de competitie, proiectat si dezvoltat insa si pentru uzul cotidian.

Seat Leon Cupra - de pe circuit pe soseaSasiul agil evolueaza inca o treapta

Se stie ca puterea nu inseamna nimic fara un control eficient al ei. Si de aceasta data, tehnicienii Seat au reusit sa optimizeze atributele trenului de rulare al modelului Leon pentru a le adapta noilor cerinte dinamice cerute de puterea apreciabila a versiunii Cupra. Astfel, toate caracteristicile suspensiei au fost resetate, iar prin utilizarea a numeroase componente din aluminiu s-a reusit reducerea drastica a greutatii constructive a acesteia. Modificari importante s-au efectuat si la nivelul sistemului de servodirectie; acesta are o demultiplicare mai scurta si implicit o precizie si un grad al feed-back-ului asigurat pilotului mult crescute.

Sistemul de franare al lui Leon Cupra a fost si el reactualizat, pentru a face fata solicitarilor mari. Discurile ventilate ale rotilor fata sunt de mare diametru (345 mm) si au o grosime de 30 mm. Jantele turnate din aliaj usor cu un diametru de 18 toli au un design suplu, permitand viziunea clara a etrierelor speciale, de culoare rosie, care subliniaza caracterul sportiv al lui Leon Cupra.

Seat Leon Cupra - de pe circuit pe soseaGenomul CUPRA

Elementul de sportivitate care defineste intreaga gama Seat Leon este si mai intens subliniat cu ajutorul unor elemente de design caracteristice liniei de top Cupra. Logo-ul posterior este inconfundabil, dar si teava de esapament ovala de dimensiuni impresionante sau oglinzile retrovizoare laterale finisate in culoarea ebano Black sunt insemne marcante ale lui Leon Cupra.

O marca a sportivitatii este reprezentata si de prizele de aer frontale de mari dimensiuni, necesare nu doar stilistic, ci si functional, pentru racirea eficienta a puternicului motor 2.0 TFSI. Difuzorul posterior de culoare neagra aminteste de versiunile sportive SEAT Leon WTCC, iar rotile cu jante din aliaj usor de format 7.5 x 18 toli (prezente in echiparea de serie) au un design unic, original si dinamic.
Interiorul lui Leon CUPRA nu face niciun compromis la capitolul confort, dar atmosfera cockpit-ului este realmente de competitie, subliniata de la primul contact vizual de scaunele stil racing cu tetiere integrate in spatar special concepute, asigurand o excelenta sustinere laterala.

Un alt element care face diferenta intre noul model si orice alt Leon din gama Seat este finisarea interioara: intreg habitaclul, inclusiv montantii si rama parbrizului sunt de culoare neagra si nu gri, in scopul focusarii depline a pilotului pe observarea soselei. In acelasi timp, aceasta finisare contrasteaza in mod incitant cu celelalte componente studiate in cel mai mic detaliu de proiectantii lui Leon CUPRA: volanul sport imbracat in piele perforata, cu cusaturi de culoare rosie, forma ergonomica a schimbatorului de viteze, fundalul alb al instrumentelor de bord ori pedalele sportive finisate metalic.

Seat Leon Cupra - de pe circuit pe soseaDesign-ul

Forma si functionalitatea sunt doua notiuni care se imbina armonios in design-ul noului model Cupra. Tinand cont de liniile sportive, misiunea proiectantilor Seat de a sublinia si mai mult calitatile dinamice ale lui Leon Cupra a fost dificila.

Prizele de aer generos dimensionate dispunand de grile-fagure nu au doar un rol decorativ, aportul majorat de aer fiind necesar racirii propulsorului, dar si franelor performante. In plus, suportul de culoare neagra al numarului de inmatriculare si portiunea inferioara de aceeasi culoare a spoilerului fata creeaza impresia unei guri avide sa inghita cat mai multi kilometri, accentuand linia agresiv-sportiva a partii frontale.

Partea posterioara a masinii este dominata de difuzorul de culoare neagra plasat la baza barei de protectie spate - un element care reaminteste de masinile de competitie SEAT Leon WTCC. Desi acesta are exclusiv un rol estetic la Cupra, simbolizeaza sugestiv originea sportiva a noului model, derivat din automobilul de curse Seat Leon World Touring Car.

Privit din profil, noul Leon Cupra apare evident cu o garda mai joasa decat cea a restului modelelor din gama. Diferenta de 14 mm accentueaza dinamica liniei generale a caroseriei, dar contribuie si la coborarea centrului de greutate al masinii. Design-ul suplu, incitant al jantelor standard din aliaj usor de 18 toli model Orion, echipate cu pneuri 225/40, este un alt detaliu exclusivist, cele cinci perechi de spite duble lasand la vedere etrierele de frana special concepute pentru Leon Cupra, vopsite in rosu aprins.

Toate aceste elemente specifice sunt completate de numeroase alte detalii: oglinzile retrovizoare laterale finisate in ebano Black ori teava de esapament cu sectiune ovala, din inox. Si logo-ul posterior mare este un simbol caracteristic acestui model din gama Leon.
Un cockpit "racing"

La interior, primul element care iese in evidenta este reprezentat de scaunele stil racing cu tetiere integrate in spatar; acestea sunt special concepute pentru Leon Cupra, asigurand o excelenta sustinere laterala. Logo-ul de culoare rosie Cupra brodat pe spatare este in armonie cu cusaturile de aceeasi culoare ale tapiteriei scaunelor. In plus, designerii SEAT au inclus in structura scaunelor ranforsari metalice pentru o rigiditate marita. Buretele de inalta densitate din care sunt fabricate este prelucrat prin tehnologia MDI, incluzand zone de densitate si elasticitate diferite.

Intreg habitaclul, inclusiv montantii si rama parbrizului sunt negre, spre deosebire de nuanta gri care predomina in interiorul restului gamei Leon, in scopul focusarii depline a pilotului pe observarea soselei. In acelasi timp, aceasta finisare contrasteaza in mod incitant cu celelalte componente studiate in cel mai mic detaliu de proiectantii lui Leon CUPRA: volanul sport imbracat in piele perforata, cu cusaturi de culoare rosie ori maciulia ergonomica a schimbatorului cutiei de viteze cu sase trepte care valorifica la maxim motorul.

Fundalul alb al instrumentelor de bord extrem de lizibile si pedalele cu acelasi look de competitie datorat finisarii metalice alternand cu cauciuc reprezinta alte elemente distinctive care completeaza tusa racing a habitaclului.

Motorul

Agregatul de sub capota fata a noului Leon Cupra a fost dezvoltat cu maxima atentie pentru a se ridica deasupra nivelului fostului motor 1.8 T de 225 CP al precedentul model CUPRA R. Astfel, propulsorul 2.0 TFSI - folosit si pe alte modele Seat - a fost optimizat in numeroase directii, puterea sa de 240 CP (177 kW) fiind o valoare de referinta in aceasta clasa a sportivelor compacte.

Proiectarea avansata si dezvoltarea meticuloasa a motorului 2.0 TFSI destinat noului Leon Cupra a permis obtinerea unei puteri record de 240 CP pentru acest tip de agregat in cadrul concernului Volkswagen. Centrul Tehnic Seat si-a indreptat atentia asupra a doua aspecte esentiale in cursa pentru obtinerea de performante maxime: injectia directa de benzina si supraalimentarea. Noua turbina a turbocompresorului are dimensiuni majorate si permite implicit dezvoltarea unei presiuni mai mari a supraalimentarii, care atinge acum valoarea de 0.8 bar.

Noul motor TFSI dispune de pistoane reproiectate, cu fuste, bolturi si biele ranforsate pentru a face fata solicitarilor termice si mecanice sporite. Blocul motor a fost si el ranforsat, iar chiulasa este acum fabricata dintr-un nou aliaj termorezistent. Curba diagramei de deschidere a axei cu came actionand supapele de evacuare a fost modificata, iar combustibilul este injectat direct in interiorul camerei de ardere prin intermediul unor duze de injector de inalta presiune, cu sectiune majorata.

Cei 240 CP se reflecta intr-o viteza maxima de 247 km/h si o acceleratie de la 0-100 km/h in 6.4 secunde. Kilometrul cu start de pe loc este parcurs in 26.4 secunde, iar timpii de repriza demonstreaza elasticitatea motorului: de la 80-120 km/h sunt necesare 6.4 secunde in viteza a cincea si 8.2 secunde in ultima treapta de viteza a cutiei manuale cu sase rapoarte. Pentru exploatarea optima a puterii propulsorului 2.0 TFSI, acesta este cuplat cu o cutie de viteze manuala cu sase rapoarte, a carei etajare si demultiplicare au fost special calculate pentru acest agregat. In plus, pinioanele cutiei de viteza au fost reproiectate, in scopul transmiterii eficiente a cuplului motor de o valoare marita. Consumul de combustibil este redus pentru un automobil de talia Leon Cupra. Tehnologia avansata TFSI a permis obtinerea unui consum mediu economic, de 8.3 l/100 km.

Inginerii de la Matorell au creat sistemul original de esapament Seat Engine Sound, care asigura o reverberatie viguroasa a sunetului motorului, de la cele mai reduse turatii. Esenta sportiva a a modelului poate fi astfel relevata si in cursul manevrelor efectuate la viteza mica de rulare.

Trenul de rulare

Tehnicienii Seat au reusit sa optimizeze calitatile trenului de rulare, pentru a le adapta noilor cerinte dinamice cerute de puterea de 240 CP a versiunii Cupra. Intrega suspensie a fost resetata pentru a minimiza efectele negative ale puterii tractiunii, iar prin utilizarea a numeroase componente din aluminiu s-a reusit reducerea drastica a greutatii acesteia.

Seat Leon Cupra - de pe circuit pe soseaAstfel, capetele de bara si bratele transversale ale suspensiei fata sunt acum fabricate din aluminiu si nu din otel. Rezultatul concret este reducerea cu 7.5 kg a maselor nesuspendate la nivelul puntii fata, conducand si la un alt avantaj major datorat noii cinematici adoptate: reducerea sensibila a tendintei subviratorii in curbe. In plus, comparativ cu celelalte versiuni din gama Leon (inclusiv modelul FR), dimensiunile barei stabilizatoare fata au fost reduse de la 23.6 x 3.5 mm la 22.5 x 3.0 mm, in scopul imbunatatirii eficientei tractiunii.

Puntea spate este de tip multilink, cu patru brate, dintre care unul longitudinal, permitand astfel separarea completa a dinamicii longitudinale (de confort) de cea a componentelor transversale (de agilitate). Astfel, ambele caracteristici de rulare se imbina in mod armonios pentru obtinerea unei tinute de drum ireprosabile.

Conceptul de suspensie sportiva gandit pentru noul Seat Leon Cupra este caracterizat printr-o setare ferma a sistemului de arcuri si amortizoare, a caror progresivitate in actiune asigura o maxima precizie a rularii, atat pe soselele virajate cat si pe autostrada. Modificari importante s-au efectuat si la nivelul sistemului de servodirectie; acesta are o demultiplicare mai scurta si implicit o precizie mult crescuta.
Garda la sol este si ea mai joasa decat cea a restului versiunilor din gama Leon. Diferenta de 14 mm accentueaza dinamica liniei generale a caroseriei, dar contribuie si la coborarea centrului de greutate al noului Leon Cupra.

Trenul de rulare al generatiei precedente Cupra R era deja recunoscut pentru calitatile sale de exceptie. Din nou, tehnicienii din Martorell au reusit sa optimizeze atributele de precizie, agilitate si reactie rapida la comenzile pilotului ale trenului de rulare.

In esenta, sportivitatea unei masini este definita prin doi parametri principali: acceleratia laterala si unghiul de inclinare in viraje. Valoarea acestora este relevata prin teste de rulare intr-o curba cu raza constanta, de 100 m, pe care pilotii o parcurg accelerand de la 40 la 100 km/h, fara sa paraseasca trasa prestabilita. Proba este considerata ca fiind finalizata atunci cand este atinsa viteza la care trasa ideala de parcurgere a virajului nu mai poate fi urmata. Probele efectuate cu noul Leon Cupra au demonstrat ca acesta poate rula pe traseul mentionat cu o viteza mai mare cu aproape 5%, comparativ cu cea atinsa de precedentul model Cupra R in conditii similare. Unghiul de inclinare laterala este si el mai redus cu 18%, confirmand comportamentul sportiv modelului.

Prin manevre de virare brusca ("step steer") se testeaza gradul de agilitate al comportamentului rutier. Astfel, in timp ce vehiculul ruleaza cu o viteza constanta de 100 km/h, pilotul trebuie sa roteasca brusc volanul, sub un unghi care sa determine aparitia unei forte a acceleratiei laterale cu valoarea de 0.4 g.
Raspunsul directiei noului Leon Cupra - cu 10% mai rapid decat al precedentului model - a fost excelent si cu ocazia acestui test.

Si sistemul de franare a fost reactualizat. Discurile ventilate ale rotilor fata sunt de mare diametru (345 mm) si au o grosime de 30 mm, ia cele ale rotilor spate masoara 286 x 12 mm.

Asistenta de inalt nivel a directiei

Conducatorul beneficiaza de aportul ultimei generatii a sistemului ABS, combinat cu sistemul de distributie electronica a franarii EBD. Suplimentar fata de acestea, Leon Cupra dispune in echiparea de serie si de un performant sistem electronic de stabilitate (ESP) care poate fi dezactivat, la dorinta. Acesta include sistemele EBA (de asistenta la franarea de urgenta), TCS (de control al tractiunii) si alte functii suplimentare pentru asistenta conducatorului in orice gen de situatii critice. Acestea sunt:

Seat Leon Cupra - de pe circuit pe sosea- Sistemul de crestere a presiunii lichidului hidraulic din circuitul de franare atunci cand temperatura acestuia este ridicata - fara a necesita on forta suplimentara de apasare a pedalei de frana de catre sofer.

- Sistemul BSW care curata automat suprafata discurilor de frana, atunci cand sunt actionate stergatoarele de parbriz.

- Sistemul Driver Steering Recommendation care ajuta la mentinerea automobilului pe traiectorie, in situatii critice.

Atunci cand senzorii sistemul ESP detecteaza aparitia unei situatii critice cauzate de supravirare, este transmis un semnal motorului electric al servodirectiei pentru stabilizarea vehiculului prin contrabracare. Pilotul sesizeaza acest semnal si poate reactiona corespunzator pentru stabilizarea masinii. In conditiile rularii pe asfalt uscat, impulsul aplicat directiei este aproape inobservabil pentru pilot; eficienta acestui sistem este insa maxima pe drumuri cu diferente notabile de aderenta - de pilda atunci cand se ruleaza cu doua roti pe asfalt uscat si cu doua pe portiuni ude.

Echipare

Leon Cupra permite conducatorului sau abordarea sportiva a oricarui tip de traseu, fara sa faca totusi compromisuri la capitolul confortului rularii. In acest scop, exista posibilitatea optarii pentru numeroase echipamente suplimentare. Unul dintre acestea este reprezentat de farurile bi-xenon in combinatie cu sistemul AFS care pune in valoare avantajele evidente ale tehnologiei bi-xenon, prin ghidarea eficienta a fluxului luminos.

Astfel, sistemul AFS primeste informatii de la numerosi senzori de viteza si rotatie, in scopul ajustarii directiei fluxului luminos al farurilor in directia virajelor parcurse, pentru o vizibilitate optima in orice conditii. Mai mult decat atat, acest sistem regleaza in mod automat si inaltimea petei de lumina a farurilor in functie de gradul de incarcare a automobilului, eliminand astfel necesitatea minutioaselor operatiuni de reglare manuala.

Acest sistem inovativ de faruri are in plus caracteristica de a se roti asimetric: intr-un viraj la dreapta, de pilda, farul din dreapta se roteste mai accentuat decat cel din stanga (valorile exacte fiind de 15, respectiv 8 grade). Acest fapt duce la o iluminare optima a interiorului virajului, in timp ce farul din exteriorul acestuia permite o buna vizibilitate de ansamblu a drumului.

Rezultatul implicit este o iluminare eficienta care creste gradul de vizibilitate si, evident, siguranta rularii pe timp de noapte. Farurile bi-xenon "inteligente" asistate de sistemul AFS permit iluminarea unei suprafete a drumului cu 30% mai mare in cursul parcurgerii curbelor si o crestere a distantei de la care pot fi observate obiectele din fata soferului cu nu mai putin de 68%; astfel, la o viteza de 70 km/h, pilotul are la dispozitie un timp de reactie suplimentar de 1.8 secunde.

Optiuni de conectica multipla

Optional, sunt disponibile o conexiune speciala care permite integrarea unui iPod si o conexiune de tip USB pentru orice accesoriu electronic dispunand de acest port (audio player MP3, de pilda). Acestea sunt amplasate sub scaunul soferului.

Controlul volumului si functiile de skipping pentru inregistrari si foldere pot fi operate prin intermediul comenzilor amplasate pe volanul multifunctional. Numarul curent al inregistrarii redate si cel al fisierelor care pot fi audiate apare pe display-ul instalatiei audio.

In echiparea standard a lui Leon Cupra este inclusa si o conexiune audio Aux-in, amplasata pe consola centrala. Acesta permite conectarea surselor audio externe prin intermediul prizei standard pentru castile audio.

Echipare de siguranta completa

Ocupantii sunt protejati de opt airbag-uri: doua frontale, doua laterale pentru sofer si pasager si doua de tip "cortina" asigurand protectia tuturor ocupantilor. Optional sunt disponibile si doua airbag-uri laterale pentru pasagerii de pe bancheta din spate. Toate cele cinci locuri sunt prevazute cu centuri de siguranta cu prindere in trei puncte incluzand limitatoare ale fortei de strangere; in plus, centurile scaunelor pilotului si pasagerului din fata dispun de pretensionatoare pirotehnica. Puncte de ancorare Isofix pentru scaunele speciale pentru copii sunt prevazute pe ambele parti laterale ale banchetei spate.

Aceste elemente de securitate pasiva sunt armonios completate de sistemele de siguranta activa ABS, TCS, ESP si EBA (Emergency Brake Assistance) - care activeaza automat luminile de avarie atunci cand intra in functiune. Leon Cupra poate fi echipat optional cu un sistem de alarma evoluat, prevazut cu senzor volumetric de miscare. Diverse alte dotari sunt prezente pe lista optionalelor, cum ar fi tempomatul cu sistem de avertizare auditiva in cazul depasirii limitei de viteza prestabilite.

Aceasta lista este completata de echipamente optionale de confort incluzand instalatia de climatizare automata bi-zona, reglarea pe inaltime a scaunelor pilotului si pasagerului, posibilitatea plierii 40 / 60% a spatarului banchetei din spate, spatiul de depozitare amplasat sub scaunul soferului, inchiderea centralizata cu telecomanda, oglinzile retrovizoare laterale reglabile electric si pliabile, geamurile fata si spate actionate electric, computerul de bord, volanul multifunctional reglabil in profunzime si inaltime, instalatia audio radio-CD compatibila MP3, plus, in premiera pentru gama Leon, conexiunea audio Aux-in anterior mentionata.

Alte echipamente optionale:

- Sistem de navigatie cu display alb/negru ori color de 6,5"

- Sistem Bluetooth pentru telefonia mobila

- Faruri bi-xenon directionale ASF

- Senzor de ploaie cu autoreglare anti-orbire a oglizii retrovizoare interioare si activare automata a luminii farurilor

- Airbaguri laterale pentru pasagerii din spate

- Trapa pavilionului actionata electric, din sticla

- Geamuri laterale spate fumurii

- Conexiune pentru IPod

- Conexiune USB pentru playere MP3



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.