V-ati intrebat vreodata care este prima masina cu tractiune 4x4 din lume? Cand au descoperit oamenii ca 4 roti motoare sunt mai bune uneori decat doua?
Astazi, tractiunea integrala este deja un concept foarte performant si accesibil. Nu mai este demult caracteristica doar modelelor de teren rudimentare, ci si SUV-urilor foarte luxoase, masinilor de curse si supersportivelor, chiar si modelelor mici, indiferent din ce clasa fac ele parte. Pana si Fiat Panda are astazi tractiune integrala.

Prima masina cu tractiune 4x4
Nu este foarte clar si nu exista foarte multe date despre constructia primului automobil cu tractiune integrala, dar exista cateva surse care identifica un constructor. Evident, oamenii s-au gandit la acest concept inca de la aparitia primelor automobile, dar nu au gasit atunci resursele tehnice pentru a face transmisia sa antreneze ambele punti, sau au considerat ca nu este necesar, atata vreme cat aveau de imbunatatit rapid mecanica modelelor cu o singura punte motoare. Spyker Racer - Prima masina 4x4 din lume, construita in 1902Se pare ca primul constructor care a reusit sa faca un automobil 4x4 functional nu este chiar unul la care ne-am astepta. Este vorba de olandezii de la Spyker. Astazi cand vorbim de Spyker ne gandim la supersportivele C8 si C12, dar olandezii au facut mult mai mult decat atat. Prima lor masina 4x4 si prima din istorie este cea pe care o vedeti in poza. Din pacate este singura poza oficiala, asa ca nu va putem oferi o galerie foto.

Modelul se numeste Spyker Racer (nu se stie daca acesta este numele oficial al modelului) si a fost conceput in anul 1902. Motorul este unul cu 6 cilindri in linie, are o capacitate de 8,7 litri si dezvolta… 60 CP (amintiti-va ca vorbim de anul 1902). Transmisia permitea antrenarea celor 2 punti simultan, Spyker Racer fiind un 4x4 permanent. Se spune ca masina chiar a participat la o cursa pe drumuri normale, neasfaltate si a castigat, nu pentru ca ar fi fost cea mai rapida ci pentru ca in timpul cursei a plouat, iar sistemul 4x4 a avantajat-o decisiv. Oricum, nu vorbim de sistemele de astazi, asa ca sistemul 4x4 al celor de la Spyker avea si unele dezavantaje majore. In primul rand, transmisia era una “blocata”, daca se poate spune asa, pe cele doua punti, adica nu exista diferential. Din aceasta cauza, rotile aveau aceeasi viteza, iar in viraje, unde rotile din exterior parcurg o distanta mai mare, Spyker nu se simtea deloc bine. Virajele, mai ales cele luate cu viteza mai mare, provocau tensionarea puternica a transmisiei si a axelor cardanice, asa ca unele componente cedau destul de des.
Spyker racer - Prima masina 4x4 din lume, construita in 1902
Inaintea acestei masini au mai existat incercari de a utiliza tractiunea 4x4, dar este vorba de utilaje si nu de automobile. Exista si astazi cateva exemplare ale acestui model, dar acestea nu apar decat rareori, la marile show-uri cu masini retro din tarile europene.



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.