Nu pot sa nu constat fermitatea si incapatanarea de care da dovada primul-ministru al Guvernului Romaniei in ceea ce priveste taxa speciala pentru prima inmatriculare. Remarc, totodata, ca argumentele nu s-au schimbat - <
Nu pot sa nu constat fermitatea si incapatanarea de care da dovada primul-ministru al Guvernului Romaniei in ceea ce priveste taxa speciala pentru prima inmatriculare. Remarc, totodata, ca argumentele nu s-au schimbat - <>, dar tonul s-a ridicat, alarmant de mult: <> sau <>.
Ridicarea tonului, dar, mai ales, declaratiile primului-ministru sunt pentru mine o dovada a ceea ce a inteles premierul din argumentatia Uniunii Europene legata de taxa. Nu a inteles nimic.
Ce spune Comisia Europeana? Spune ca taxa este discriminatorie, ca nivelul foarte ridicat pune o bariera importurilor de automobile second-hand, in timp ce se creeaza o bretea de circulatie pentru producatorii de automobilie noi si mai ales pentru importatorii de automobile noi. Ceea ce inteleg eu din argumentatia Uniunii Europene este urmatorul fapt: Nu puteti restrictiona accesul automobilelor second-hand in numele poluarii, atat timp cat mai mult de jumatate din autoturismele deja inmatriculate in Romania nu respecta nici macar cel mai putin restrictiv standard de poluare - EURO 1.
Cu cat polueaza mai mult un autoturism de import, cu standard EURO 4 si vechime de 3 luni fata de un automobil non-EURO, inmatriculat deja, care circula nestingherit de impozite? Raspunsul este simplu: nu polueaza mai mult. Si atunci, de ce il scumpesti? Aici imi aduc aminte titlul unui film. Ai tai, ai mei, ai nostri? Iar comportamentul premierului are implicatie atat pentru <>. Sa ne punem in postura premierului care sustine taxa speciala pentru prima inmatriculare. Ce faci, ca premier? Scumpesti autoturismele second-hand pentru ai tai. Pentru romanii care te-au ales. Spre exemplu, daca ai 7.000 de EURO pentru un automobil, va trebui sa platesti 10.000 de EURO. Adica mai aloci 3.000 de EURO pentru a cumpara ce? Pentru a cumpara taxa. Am ajuns in situatia in care sa cumparam taxe si impozite. O sa zica premierul - dar de ce nu cumperi un autoturism nou pentru 7.000 de EURO, nepoluant. Raspunsul este simplu. Pentru ca nu vreau. Pentru ca, in calitate de membru al Uniunii Europene, am libertatea sa imi aleg. Daca vreau sa imi cumpar un autoturism de 3 ani, cu mai multe dotari decat unul nou, cu standarde de siguranta auto mai puternice, cu un motor mai puternic, de ce sa ma impiedice pe mine premierul Tariceanu? Pentru ca circulatia libera pentru autoturismele second-hand, de care beneficiaza <>, afecteaza profiturilor <>. Asadar, <> pierd.
Cine sunt <>? <> sunt producatorii de automobile noi din Romania si importatorii de automobile noi. De ce ai mei? Ai mei pentru ca firma pe care a pornit-o primul-ministru si-a construit profitul pe importuri de autoturisme. Or, acestia profita. Pentru ca primul-ministru a fost presedinte de onoare al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme. Ei sunt <>. Ei profita, pentru ca, importand autoturisme noi, taxa speciala pentru prima inmatriculare este mica. Autoturismele lor nu se scumpesc semnificativ din pricina asta. Pentru ei, restrictionarea accesului unui autoturism care costa 5.000 de EURO in emisiune creeaza loc pe piata pentru un autoturism de 7.000 de EURO. Vanzarile lor se majoreaza, acaparand cota de piata suplimentara, prin ceea ce numeste Comisia Europeana - <>.
Asadar, <> castiga. Mai castiga si mediul din Romania, zice primul-ministru. Da, dar cat pierde pentru ca nu il lasi pe cel care are un autoturism poluant sa nu isi cumpere unul mai putin poluant - care costa doar 5.000 de EURO? Cred ca pierzi mai mult.
L-as parafraza pe jurnalistul Ion Cristoiu, care spunea: <>. Si as spune: cea mai mare lovitura data automobilelor second-hand ar fi sa cresti castigurile romanilor astfel incat sa isi permita masini noi. In primul caz, s-a ales condamnarea comunismului printr-un text citit in Parlament. In al doilea caz, s-a ales accidentarea automobilelor second-hand prin lege. In ambele cazuri - piata - elementul esential al capitalismului, a fost "sarit", si nu si-a spus cuvantul. Cine castiga? <>.
Cine sunt <>? Ai nostri sunt cei aflati la putere. Cei care au temporar puterea de a decide si care, in loc sa priveasca interesul national, privesc interesul personal. Ai nostri sunt si importatorii de automobile noi, si anumiti producatori de tigari (pentru care s-a incercat la inceputul anului 2005 cam acelasi lucru ca in momentul de fata pentru importatorii de autoturisme noi), si prietenii numiti in diverse Consilii de Administratie pe alte criterii decat profesionalismul, si ministri care dupa ce si-au dat masura puterii la aparare, au devenit extraordinari pentru privatizare, sau dupa ce au fost rejectati din Guvernul Uniunii Europene - Comisia Europeana,
s-au pripasit la un minister intern. Ai nostri sunt si petrolistii de frunte ai tarii, pentru care te interesezi ce se intampla in Justitie, sau <> sunt si constructorii locali de autostrazi, atunci cand dai sugestii ministrului Transporturilor - tot <>, sa primeasca contracte de la stat. De prea multe ori conteaza in exclusivitate <>, in dauna <>. Cine plateste plusul de profit pentru <>? Ai tai. Care au inghitit si taxa pe viciu - introdusa prin majorarea accizei, pentru ca altfel nu se putea. Ai tai. Care au inghitit si scumpirea carburantilor prin taxe aplicate inainte de termenele asumate in fata Comisiei Europene. Ai tai, care sunt trimisi drept clienti in brattele <>, sa cumpere autoturisme noi ieftine, in schimbul autoturismelor second-hand performante.
Doar ca, acum ceva s-a schimbat. Ai tai nu mai sunt doar ai tai, ci sunt si ai Uniunii Europene. Iar ai tai se pot plange la forul superior, desi, in cazuri flagrante, forul superior - Comisia Europeana, se autosesizeaza. Iar <> au devenit ai Comisiei. Iar <> au devenit cei care profita din incalcarea regulilor comisiei. Iar <> au devenit cei care incalca regulile Comisiei.
Si, din fericire, unul dintre avantajele majore ale aderarii la Uniune este ca <> au devenit ai Uniunii. Si ca, peste scurt timp, nu va mai merge si asa.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.

9AM recomanda:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook

TI-A PLACUT ACEST ARTICOL?

Aboneaza-te la 9AM pentru a primi articole similare.

Sau
Aboneaza-te prin