Liviu Turcu isi continua radiografia. Astazi, despre ce inseamna sa ai sub control persoana unui comisar european. Asemenea zicerii asiatice, potrivit careia ""cand vrei sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai
Liviu Turcu isi continua radiografia. Astazi, despre ce inseamna sa ai sub control persoana unui comisar european. Asemenea zicerii asiatice, potrivit careia ""cand vrei sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai aceasta se incheie, dar si pana cand se asaza ultimul fir de praf sau de nisip starnit de vant"", si dr. Liviu Turcu face o analiza la rece a ""scandalului Varujan Vosganian"". O radiografie, in serial, a clasei politice, institutiilor statului si, nu in ultimul rand, a cuibului de viespi ce se starneste la orice atingere a intereselor de grup. Despre ce inseamna sa ai sub control persoana unui comisar european indiferent de responsabilitatile concrete incredintate acestuia am scris deja si nu mai doresc sa revin. Cum in plin vodevil politic pe tema ""reformei morale a clasei politice"", deconspirarea trecutului protejatului echivala in mod normal, potrivit propriilor decizii, cu scoaterea lui Varujan Vosganian din functiile de conducere ale Partidului Liberal si stoparea unei cariere politice in care grupul de interese mentionat a investit foarte mult, cei in cauza au decis sa-l salveze printr-o atroce campanie de decredibilizare a subsemnatului si mutarea centrului de greutate al responsabilitatii respingerii candidaturii in aceasta directie. DECREDIBILIZAREA, CU MATERIALE DE SERVICIU. Pentru atingerea acestui obiectiv, cei in cauza au utilizat si mobilizat reteaua mass-media pe care fie o detineau cu acte de proprietar, fie o controlau prin alte mijloace (a se citi, de regula, dosarele personale ce includeau informatii compromitatoare). Absenta imediata a detaliilor reale cu privire atat la natura informatiilor compromitatoare circulate in cercurile politice occidentale, cat si a contextului ce a dus la legatura lui Varujan Vosganian cu structurile fostei Securitati au confuzionat serios pe executantii planului gandit ca riposta si i-au obligat ca in absenta contraargumentelor de fond ale problemei sa treaca direct la ""atacul la persoana"" sau cum se mai spune ""character assasination"" in toate gamele posibile. Drept urmare, mai rar in peisajul mass-media romanesti a perioadei respective atatea materiale de serviciu cuprinzand o infinita serie de ineptii si interpretari fanteziste pe tema interventiei mele. Vocile rationale si competente profesional pe subiect, pentru ca au fost si asemenea luari de pozitii, s-au aflat sub aspect cantitativ in minoritate si au fost acoperite curand de ""galagia si zgomotul de fond"" abil orchestrate de manipulatori. O situatie ce a contribuit cu siguranta si la intimidarea celor care, in conditii de normalitate, ar fi fost gata sa se alature comentatorilor obiectivi. Cum sade bine insa ""intreprinzatorului roman"" postdecembrist, grupul de interese economico-financiar mentionat, inainte de a declansa ofensiva generala impotriva subsemnatului, si-a mobilizat intreaga retea de VIP-uri, care, citez, ""au inrosit firele telefonice de comunicare cu Ambasada americana la Bucuresti, dar si pe la Washington, incercand sa afle «diplomatic» daca in spatele initiativei lui Liviu Turcu se afla autoritatile americane"". Amuzanta incercare, ca sa nu spun naiva, ce demonstreaza cat de putin se stie la Bucuresti, fie si azi dupa atatia ani de colaborare politica si militara, despre cum functioneaza sistemul politic din aceasta tara. CAMPANIE DE TIP PR. Esecul nominalizarii la postul de comisar european nu i-a descurajat pe mentorii care au investit serios in cariera politica a lui Varujan Vosganian. Ei au decis sa-l mentina in prima linie a vietii politice romanesti. Drept urmare, tactica discreditarii celor care au avut obiectii la adresa candidaturii a fost asociata in lunile ce au urmat unei campanii furibunde de tip ""public relations"" (PR) in scopul refacerii credibilitatii morale si politice a pupilei favorite. Pentru cine va avea curiozitatea sa revada sumarul mass-media romanesti din ultimele doua luni va constata ca Varujan Vosganian a fost de departe cea mai mediatizata persoana din Romania pe multiple planuri: politic, economic, jurnalistic si nefiind lipsit chiar din nisele vietii mondene. ""Omul-orchestra"" a avut ca nimeni altul la discretie pentru a se desfasura, uneori la modul simultan, jurnale de mare tiraj, posturi de televiziune si de radio. SFIDARE. Apogeul campaniei publicitare mascate, orchestrata de grupul de interese economico-financiar ce nu vrea sa renunte sub nici o forma la ""capitalul"" investit ani si ani de zile, avea sa fie marcat de presiunea extraordinara facuta asupra factorilor de decizie politica pentru numirea lui Varujan Vosganian in postul de vicepremier cu responsabilitati pe domeniul, ati ghicit, economico-financiar. Un act clar de sfidare la adresa deciziei structurilor Uniunii Europene si a cancelariilor occidentale care s-au opus nominalizarii. Totul, fireste, pe spezele intereselor nationale si cu scopul suplimentar de a-l pune inca o data pe adversarul lor politic intern, presedintele Traian Basescu, intr-o pozitie cat se poate de incomoda pe plan international. Intelegand consecintele propunerii avansate, presedintele, via Partidul Democrat, a trebuit sa foloseasca o serie intreaga de subterfugii, unele, e drept, esuate, in a bloca intrarea in Guvern a lui Varujan Vosganian. In cele din urma, democratii a trebuit sa renunte la mult-doritul post de ministru al Economiei, acceptand ca acesta sa-i fie atribuit lui Varujan Vosganian, capatand la schimb postul de vicepremier pe care oricum il doreau sa fie restructurat.Dupa comentariul plin de semnificatii al sefului statului la adresa noului ministru cu ocazia investirii acestuia, liberalii nu au ramas datori, reactionand politic agresiv prin intermediul unui comunicat oficial de partid, acuzandu-l direct pe presedinte de incalcarea atributiilor sale prezidentiale, respectiv imperativul pastrarii neutralitatii politice. UN HANDICAP. De aici eforturile de exceptie pentru mentinerea timp cat mai indelungat a actualului statu-quo guvernamental invocandu-se din nou ipocrit grija pentru netulburarea procesului de integrare efectiva a Romaniei in cadrul structurilor functionale ale Uniunii Europene. Imi permit cu titlu personal sa-i informez pe membrii grupului de interese economico-financiare care-l sustin pe Varujan Vosganian de doua lucruri: pot sa-si promoveze protejatul in orice functie politica din Romania, nimeni sau aproape nimeni nu-i va impiedica sa o faca. Daca insa tin tot atat de mult, asa cum au demonstrat-o pana acum, la consolidarea si expansiunea statutului de jucator international pe plan regional si international, grupul trebuie sa actioneze obligatoriu intr-una dintre cele doua directii: fie (1) pentru eliminarea sau modificarea actualului set de informatii compromitatoare la adresa lor si a protejatului lor din cancelariile si cercurile politice occidentale, fie (2) asumarea situatiei de facto ca ori de cate ori Varujan Vosganian ii va reprezenta in Vest, indiferent de aparenta raporturilor formale, el reprezinta un handicap pentru negocierea cu succes a intereselor Romaniei. Cu efectele negative de rigoare la nivel national si prin extensie pentru promovarea propriilor interese particulare, de grup, ale mentorilor sai. PROBLEME. Cat despre informatiile compromitatoare despre Varujan Vosganian aflate in posesia unor cancelarii si cercuri politice occidentale, acestea pot fi clasificate in trei categorii: politico-ideologic, economico-financiar si informativ-operativa. Voi spicui cu titlu ilustrativ cate ceva din fiecare categorie, mai ales ca majoritatea acestora provin din monitorizarea spatiului public romanesc pentru ultimii 17 ani. In cadrul categoriei politico-ideologice apare calificativul extrema-dreapta camuflata. Nu lipsesc conotatiile de rigoare, asimilate probabil prin translatie la curentele actuale politice europene ale neofascismului, rasismului etc. Asocierea personala a lui Varujan Vosganian la publicatii precum Rost (citata prima oara de Agence France Presse), printre ai caror fondatori sau mentori se numara persoane aflate in nomenclatoarele occidentale la capitolul ""legionari recunoscuti"", completeaza calificativul general mentionat mai sus. Cat priveste termenul de ""camuflaj"", acesta s-ar explica sub aspect ideologic prin evidentul conflict formal intre calitatea de membru in conducerea Partidului Liberal, valorile politice si morale ale acestei doctrine versus pozitiile formale si informale carora a fost asociat indeosebi in anii a€™90. Iar daca acest conflict ideatic de ordin politic si ideologic nu este real, ceea ce ar explica si absorbtia fara probleme de catre liberali a fostului partid Uniunea Fortelor de Dreapta condus de Varujan Vosganian, atunci situatia invita la reflectia fostului sef la SIE, generalul Ioan Talpes: ""Majoritatea persoanelor despre care se afla acum ca au fost colaboratori ai Securitatii a fost dirijata in zone si spre sisteme politice care nu se revendicau din PCR, ci spre acelea care voiau sa curete societatea de ramasitele vechiului partid, de sechelele Securitatii. Or, tocmai ei erau sechelele Securitatii"". Sa mai adaugam si informatia ca de fiecare data cand interlocutorii occidentali avizati pe astfel de teme au exprimat in numeroase randuri ingrijorarea cercurilor politice democrate cu privire la ""recrudescenta organizatiilor sau a formatiunilor politice de extrema dreapta"", oficialii romani au declarat ca acestea se afla sub direct control informativ-operativ, nereprezentand o reala problema. Christian Silva/JURNALUL NATIONAL
IN STUDIO. Omul care a zguduit clasa romaneasca


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.