O cunosc de ceva vreme pe Maria Lungu, la autoritatea careia - este restaurator de peste doua decenii - am apelat, telefonic, in urma cu cativa ani, intr-un context care punea in discutie restaurarea icoanelor catapetesmei de la Vacaresti. S-a dovedi
O cunosc de ceva vreme pe Maria Lungu, la autoritatea careia - este restaurator de peste doua decenii - am apelat, telefonic, in urma cu cativa ani, intr-un context care punea in discutie restaurarea icoanelor catapetesmei de la Vacaresti. S-a dovedit intransigenta, ca de fiecare data cand se iveau probleme privind defectuoasa gestionare a patrimoniului, mobil sau imobil.
"Un specialist imbatabil", era si este sintagma ce insoteste numele Mariei Lungu. Imi lipsea insa ocazia unui dialog pe aceasta tema, despre care ar putea vorbi la nesfarsit.
Pentru ca exista, traieste si se hraneste spiritual cu munca de cercetare, investigare, "tratare a operelor suferinde", pe care le reda circuitului muzeal.
In plus, este autoare a foarte multe articole centrate pe observatiile si rezultatele muncii sale, aproape fara odihna. Marturisesc ca rar mi-a fost dat sa vad o femeie restaurator atat de cuprinsa de bucuria meseriei. Si, in acest sens, vivacitatea pictoritei (a absolvit Academia de Arta "Nicolae Grigorescu" sectia Arta monumentala- Restaurare), cercetatoarei, coordonatoarei celor patru compartimente ale Muzeului National de Arta Cotroceni - organizare expozitii, conservare, restaurare, supraveghere expuneri - este molipsitoare. Secretul il stie toata lumea: "Sunt intotdeauna severa cu mine insami si asta pentru ca esti tentat sa crezi ca tot ce faci tu este extraordinar", afirma. De fapt, unul din secretele implicarii sale eficiente atunci cand lucra in Ministerul Culturii, unde a coordonat, timp de zece ani, activitatea de conservare - restaurare in cadrul muzeelor din Bucuresti si din tara.
"Am prins exact perioada de dupa '90, mai exact incepand cu anul 1993, cand s-a abrogat Legea patrimoniului si cand s-au scos atatea valori din tara", explica Maria, care a "participat din plin la evenimentele din '89", cand lucra la Muzeul National de Arta.
Trei zile si trei nopti, a incercat, atunci, impreuna cu colegii, sa salveze patrimoniul muzeului, dupa care a plecat pentru sapte luni in Olanda, ca specialist, cu patru lucrari impuscate. "Au disparut atunci foarte multe lucrari din galeria universala si nationala, chiar autoportretul lui Andreescu, printre altele. Dupa cativa ani, s-au regasit, asa cum s-a scris si in presa, in colectii particulare, lucrari de Tonitza, Pallady, etc., etc., care au aparut la casele de licitatie de la noi sau din afara granitelor", continua Maria Lungu. "In schimb, perioada de la minister a fost una benefica pentru ca am vazut, pe viu, aspecte privind starea patrimoniului mobil si imobil, la nivel national. Abia atunci am cunoscut adevaratul patrimoniu al Romaniei - extraordinar de bogat. Avem lucrari de o valoare inestimabila - arta decorativa, pictura si tot ce include colectia unui muzeu.
Am vizitat muzee si laboratoare de restaurare din lume, din Europa, si mi-am dat seama ca noi nu stim nici la ora actuala sa ne sustinem imaginea, sa vorbim despre valorile noastre, in strainatate; de aceea am fost luati, de multe ori, drept cei <>. Dupa ce specialistii au luat contact cu noi, si-au dat seama ca suntem, profesional, poate chiar cu un pas inaintea lor, ca specialisti. Eu, la olandezi, am facut o impresie extraordinar de buna pentru ceea ce inseamna, de fapt, scoala noastra romaneasca de restaurare". In Olanda, a contribuit consistent la restaurarea lucrarii atribuita lui Rembrandt,"Haman cerand iertare Esterei"(una din cele patru, din galeria europeana a Muzeului de Arta al Romaniei), ca de altfel si la restaurarea unor lucrari din patrimoniul olandez. I-au trecut prin mana lucrari de scoala flamanda, olandeza, in special, scoala italiana, spaniola, secolele XV-XVI-XVIII-XX, scoala moderna si contemporana.
"Toate sunt pentru mine niste semne de intrebare in ce priveste materialul. Pot spune ca munca de restaurare mi-a creat, in timp, o oarecare disciplina; mi-a trezit interesul de a exploata materialul in pictura..."
Era de asteptat ca un profesionist de talia sa sa nu ignore nici creatia proprie. A avut pana acum 12 expozitii personale. Ultima dintre ele este inca deschisa la Bacau.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.