Desi exista toate premisele ca Romania sa fie primita in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007 - cu toata opozitia unora dintre membrii influenti ai Parlamentului continentului - din nou se va proceda cu o jumatate de masura. In sensul ca va reveni mo
Desi exista toate premisele ca Romania sa fie primita in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007 - cu toata opozitia unora dintre membrii influenti ai Parlamentului continentului - din nou se va proceda cu o jumatate de masura. In sensul ca va reveni monitorizarea politica a Bucurestiului. Comisarii europeni vor masura cu mare grija, si dupa 1 ianuarie 2007, nivelul vointei politice de care este sau nu capabil Guvernul ori Parlamentul. Imi permit, in acest editorial, sa transmit in premiera nationala cateva informatii, incepand chiar cu cea de mai sus si sa fac cuvenitele comentarii pe marginea lor.
In paragraful 36 din concluziile Consiliului Europei se vorbeste despre "vointa politica necesara si obligatorie", in cazul Romaniei si Bulgariei. Ceea ce, mai pe romaneste, inseamna ca suntem din nou supusi clauzei politice. Examenului politic. Oare de ce? Explicatia nu este chiar atat de complicata. Este limpede ca, sub aspect tehnic, cele doua tari, desi au indeplinit unele dintre conditiile obligatorii pentru primirea in UE, inregistreaza fiecare in felul ei si o lunga, sa-i spunem, lista de asteptare. Este cu neputinta ca, in scurtul interval de timp care a mai ramas, Romania si Bulgaria sa-si indeplineasca toate obligatiile restante. Ceea ce inseamna ca vom intra in Uniunea Europeana fiecare cu cateva corigente. Garantia ca examenele vor fi, totusi, trecute candva, intr-un viitor nu prea indepartat, nu mai poate fi, insa, de natura tehnica. Ci doar politica. Asa ca, prin ironia sortii, intr-un fel, revenim de unde am plecat candva: la monitorizarea politica. Sa vedem cum va decurge aceasta.
Intr-un plan general, oficialii UE vor fi atenti sa separe apele atunci cand judeca reformele dintre cele doua tari, intre ceea ce inseamna actiune politica si ceea ce inseamna retorica politica. Nu imi permit sa ma refer la Bulgaria. Dar, in ceea ce priveste Romania, nu am nici cea mai mica ezitare in a spune ca atat guvernele, cat si parlamentele, indiferent care au fost, au excelat, mai degraba, in ceea ce priveste retorica. Angajamentele de tip demagogic. Formulate cat se poate de convingator. Dar, fara necesara acoperire prin fapte. Pentru ca faptele sunt consecinta nu a cuvintelor goale, ci a vointei politice, a actiunii, a curajului unui guvern de a-si asuma riscul. De a fi de cate ori este necesar, impopular. Comisia Europeana va da verde Romaniei, dar va avea nevoie de garantii politice. Salvgardarea mare, care ne putea duce la o amanare de un an a integrarii in UE sau chiar la o amanare sine die, este acum inlocuita cu ceva cu totul si cu totul nou in practica noilor nostri parteneri. Si anume, de o salvgardare sectoriala. O salvgardare mica. Sau mai bine zis mai multe.
Ce inseamna o salvgardare mica? Desi devenim membri deplini ai Uniunii Europene, daca de exemplu se constata pe parcurs ca nu indeplinim criteriile legate de Justitie, ca am excelat, cu alte cuvinte, in materie de retorica, dar am ramas corigenti la capitolul actiune, adica reforma reala, atunci Uniunea Europeana va lua decizia - si, atentie, foarte usor - de a ne aplica o sanctiune legata de Justitie. Cum ar fi faptul ca hotararile judecatoresti luate in Romania nu vor fi recunoscute in Uniunea Europeana. In acest caz, salvgardarea mica va insemna ca, din perspectiva unui domeniu extrem de important al Justitiei, vom cadea, deocamdata, in afara Europei. Si pentru ca doamna Monica Macovei sa nu se simta lezata, stiut fiind ca sufera de mania persecutiei in ceea ce priveste Ziarul ZIUA, voi da si un exemplu din gradina colegului ei de Guvern, domnul Gheorghe Flutur. Daca partenerii UE vor constata - si din nou va fi foarte usor - ca in domeniul fitosanitar nu am adoptat decat in plan retoric, demagogic normele europene - vezi cresterea si sacrificarea porcilor - atunci cand ne vom raporta la productia agricola a acestei tari ne vom afla in afara hartii. Nu vom fi parteneri UE. Pana cand nu vom indeplini cu adevarat obligatiile care ne revin, nu vom putea sa ne exportam produsele in conditii echivalente cu ale celorlalte tari. Daca se va constata ca facem dumping pe lingourile de fonta, atunci va intra in incurcatura domnul Seres. Pentru ca Romania va fi imediat sanctionata si scoasa sub acest aspect din schema europeana.
Monitorizarea va fi continua. Oricand, in urma oricarei sesizari si legat de orice domeniu, aceasta tara, ca si Bulgaria de altfel, va putea fi pusa la colt. Ceea ce inseamna ca respectiva clauza de salvgardare sectoriala poate fi activata oricand. Ca in fotbal. Nu va depinde de procesul propriu-zis de aderare, care va fi fost incheiat la 1 ianuarie 2007. Si atentie, pana una alta, doar Romania si Bulgaria, dintre toate tarile UE, se vor afla in aceasta situatie.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.