De retinut ca New York Times Book Review si-a propus sa afle care e "cea mai importanta opera americana de fictiune din ultimii 25 de ani" si nu care e "cel mai important roman" si asa se explica de ce printre scrierile desemnate de participantii la
De retinut ca New York Times Book Review si-a propus sa afle care e "cea mai importanta opera americana de fictiune din ultimii 25 de ani" si nu care e "cel mai important roman" si asa se explica de ce printre scrierile desemnate de participantii la ancheta figureaza si culegeri de schite (cum ar fi Where I'm Calling From de Raymond Carver sau Jesus' Son de Denis Johnson), dar majoritatea covarsitoare a optiunilor se circumscrie genului romanesc si ca atare se poate spune ca, in ultima instanta, ideea a fost desemnarea "marelui roman american", cel putin din ultimul sfert de veac.
Se mai cuvine precizat ca ultima data cand s-a mai lansat o asemenea ancheta-sondaj a fost in 1965, deci acum patru decenii si mai bine, sub auspiciile suplimentului literar Book Week al cotidianului astazi defunct New York Herald Tribune (i-a luat locul International Herald Tribune, care nu mai are un asemenea supliment) si invingator a iesit romanul Invisible Man (1952) al scriitorului de culoare Ralph Ellison, descris ca fiind "cea mai memorabila" opera americana de fictiune aparuta de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial si avand cele mai mari sanse de a rezista la examenul trecerii timpului. Fara indoiala, o scriere valoroasa, care urmareste periplul initiatic unui tanar afro-american fara nume in cautarea propriei identitati, din Sudul inapoiat si inca rasist in Nordul unde spera sa se poata mai bine realiza. El va trai o succesiune de experiente dezamagitoare, ajungand treptat de la o existenta fals vizibila la o invizibilitate existentiala. Este insa acesta cel mai bun roman american al primelor doua decenii dupa razboi, poate fi trecuta cu vederea opera unui Saul Bellow (The Adventures of Augie March, Herzog), de pilda, ori cea a lui Gore Vidal, a lui Norman Mailer (The Naked and The Dead), a lui James Jones (From Here to Eternity), a lui Bernard Malamud, a lui J.D. Salinger (The Catcher in the Rye), sau romanul de capatai al lui Steinbeck (East of Eden), scrise in aceeasi perioada?
Aceeasi intrebare este valabila, schimbandu-se ceea ce se cuvine schimbat, si in cazul romanului scriitoarei de culoare Toni Morrison, Beloved, considerat de scriitorii, criticii si editorii care au raspuns anchetei din Book Review cea mai buna opera de fictiune a ultimilor 25 de ani. Toni Morrison este, fara doar si poate, una din cele mai proeminente figuri ale scenei literare americane, laureata in 1993 a Premiului Nobel pentru ansamblul scrierilor sale. Printre acestea, Song of Solomon (1977), saga unei familii afro-americane, care a obtinut National Book Critics Award, si amintitul Beloved (1987), povestea zguduitoare, bazata pe un fapt real si rasplatita cu Premiul Pulitzer, a unei sclave fugare, care isi ucide copilul, o fetita de doi ani, pentru a evita ca aceasta sa aiba parte de viata intunecata a celor de aceeasi conditie cu ea.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.