A doua companie de pe piata medicamentelor - Roche Romania - cu vanzari de 320,4 milioane lei si o cota de piata de 6,84 la suta la finele anului 2005, nu tinteste locul unu in aceste domenii care tin exclusiv de castiguri. "Nici nu ne-am propus sa d

A doua companie de pe piata medicamentelor - Roche Romania - cu vanzari de 320,4 milioane lei si o cota de piata de 6,84 la suta la finele anului 2005, nu tinteste locul unu in aceste domenii care tin exclusiv de castiguri. "Nici nu ne-am propus sa devenim primii pe piata romaneasca a medicamentelor, nu acesta este targetul corporatiei. Compania Roche este un pic altfel. Vrem sa ne concentram pe acele domenii unde avem expertiza din punct de vedere al cercetarii si dezvoltarii de medicamente. Sunt foarte numeroase domeniile in care mai avem de descoperit si de acoperit din punct de vedere al medicatiei. Acestea sunt domeniile asupra carora ne-am concentrat si asupra carora facem cercetari si investitii, incercand sa descoperim medicamente noi. In aceste domenii vrem sa fim numarul unu, dar printr-o politica novatoare. In sensul ca vrem sa fim numarul unu prin cel mai nou medicament dintr-o anumita clasa sau prin cel mai eficient.
Daca nu avem cel mai bun medicament din clasa respectiva sau cel mai nou, nu are rost, sustine Dan Zamonea, seful Roche Romania, a carei companie a avut vanzari de 86,6 milioane lei in primul trimestru al anului.
De-a lungul istoriei, compania Roche a inventat mai multe clase de medicamente si este unul dintre pionierii ingineriei genetice si biotehnologiei - domenii asupra carora s-a orientat in urma cu 15-20 de ani si care la vremea respectiva erau de avangarda, iar acum dau roade.
"Grupul Roche este o companie farmaceutica bazata pe cercetare, cu un portofoliu larg de produse destinate unor arii terapeutice diverse, respectiv virologie, oncologie, SIDA, anemie, transplant. Succesul companiei nu depinde de un singur produs, ci intervine in urma investitiilor masive pe care grupul le face in cercetare si dezvoltare si unui portofoliu complex de produse care imbunatatesc semnificativ calitatea vietii pacientilor", spune Dan Zamonea.

Piata medicamentelor - in scadere

Piata farmaceutica romaneasca a consemnat o incetinire a ritmului de crestere in primele trei luni ale anului, la 11,4 la suta, fata de 18,1 la suta in ultimul trimestru al anului trecut, dar a avansat cu 8,6 la suta comparativ cu rata raportata pentru primul trimestru din 2005, potrivit studiilor firmei de cercetare Cegedim.
In perioada ianuarie-martie 2006 valoarea pietei farmaceutice romanesti s-a situat la 1,24 miliarde lei. Ritmul de crestere al pietei farmaceutice depinde in mod direct de finantarea sistemului public de sanatate din tara, avand in vedere ca ariile terapeutice evolueaza diferit, companiile sunt pozitionate in functie de portofoliu, iar concurenta creste.
Piata farmaceutica romaneasca a atins in primul trimestru al acestui an un nivel de 350 de milioane de euro la pret de achizitie, in crestere cu 13 la suta fata de perioada similara a anului trecut, conform datelor Cegedim.
Ritmul de crestere al pietei s-a redus astfel in primul trimestru al anului, dupa ce in fiecare din ultimii trei ani consumul de medicamente a crescut in euro cu valori cuprinse intre 30 si 50 la suta.
"Piata nu creste chiar asa cum ne asteptam, respectiv cu 15 la suta, motivul fiind probabil o lipsa de fonduri. Din partea a doua a anului as putea preconiza o crestere, dar nu mai mare de 10 la suta pentru restul lui 2006", spune Dan Zamonea, subliniind ca in ce priveste cresterea companiei pe care o conduce, aceasta ar urma cursul pietei sau ar putea sa ajunga la o crestere de 10-15 la suta, in masura in care ar exista fonduri suplimentare mai ales pe programe, pentru ca majoritatea medicamentelor companiei sunt furnizate prin programe nationale sau prin cele derulate de Casa Nationala a Asigurarilor de Sanatate (CNAS) - destinate unor domenii ca oncologia, hepatita, anemia, transplantul, ariile principale ale Roche.
Doar in domeniul oncologiei fondurile publice alocate anul acesta sunt cu 37 la suta mai mari decat anul trecut, dar inca nu exista o alocare stricta pe produs.

Cercetarea si dezvoltarea - principalele atuuri ale Roche

Grupul Roche are peste 68.000 de angajati in lumea intreaga iar produsele companiei sunt comercializate in 150 de tari. Prezenta multinationala a companiei intareste abilitatea grupului de a oferi solutii de imbunatatire a calitatii vietii si sanatatii pe intreg mapamondul si de a anticipa necesitatile care se ivesc in orice parte a lumii.
Compania F. Hoffmann-La Roche & Co a fost infiintata de Fritz Hoffmann in 1896, cand a avut ideea revolutionara de a produce si comercializa medicamente la scara industriala si de a le oferi spre vanzare pe piata internationala.
De atunci, inovatia este unul dintre punctele forte ale companiei, iar multe dintre produsele acesteia au devenit esentiale pentru domeniul terapeutic.
Chiar si acum, circa 15 -16 la suta din cifra de afaceri a Grupului Roche este alocata cercetarii si dezvoltarii, in conditiile in care descoperirea unui nou medicament necesita investitii care se cifreaza la 800 milioane si 1,2 miliarde de dolari.
Unul dintre cele mai noi proiecte ale Grupului vizeaza diagnosticarea predispozitiei organismului unui pacient de a dezvolta anumite boli, prototip care a fost testat nu demult si pe directorii generali din cadrul companiei.
"Prin acest test, pacientul afla daca are o predispozitie la boala respectiva si trebuie sa se controleze. Daca boala se identifica la primele simptome, pacientul are foarte mari sanse sa se vindece.
In cazul cancerului, acesta este practic secretul supravietuirii - identificarea bolii cat mai timpuriu", spune Dan Zamonea, subliniind ca aceasta metoda de diagnostic va fi facuta publica anul viitor.

Proiectele sociale - nu numai in domeniul medical

Proiectele sociale ale companiei vizeaza in special aria medicala, oferind aparatura, testare si medicatie gratuita, reamenajari de sectii in diferite spitale.
"Cu ocazia sarbatorilor mari, cum este Craciunul spre exemplu, am oferit cadouri copiilor cu afectiuni oncologice sau bolnavi de SIDA. Dar ne-am mobilizat si in timpul crizei inundatiilor. Am facut o cheta in cadrul firmei, cu bani si obiecte, iar cativa colegi chiar au mers la Vadu Rosca pentru a oferi ajutoarele respective persoanelor sinistrate. In acest caz nici nu a mai fost vorba de companie, ci de oamenii din cadrul ei. Mergem pe principiul ca nu trebuie sa asteptam totul de la statul roman, in fond statul suntem noi, iar daca nu exista si implicare sociala si din partea noastra atunci chiar ca autoritatile nu pot face nimic, sau poate prea putin", sustine Dan Zamonea.

Intre "familia Roche" si cea personala

Dan Zamonea conduce Roche Romania de 6 ani, dupa ce a detinut functia de director regional pe zona Balcanilor in cadrul altei companii. Este casatorit si are un baiat, caruia se straduieste sa-i insufle de anul acesta grija pentru examenul de bacalaureat pe care il va sustine in 2007. Spune ca de multe ori starneste invidia si gelozia familiei de acasa pentru timpul prea indelungat pe care il acorda "familiei mari" reprezentate de Roche Romania. "Timpul liber care se regaseste doar in week-end incerc sa il petrec alaturi de familie, ca sa simta ca exista si un barbat in casa, desi sotia mea a preluat multe dintre atributiile care mi-ar fi revenit", spune Dan Zamonea.
Printre metodele de relaxare se mai numara joaca cu cel mai mic si mai rasfatat membru al familiei - catelul - si meciurile de tenis cu fiul sau, care in ultima vreme chiar a inceput sa-si invinga tatal. De asemenea, apreciaza o carte buna de istorie si are o colectie de arme medievale. Vacanta familiei Zamonea este impartita in doua: munte si mare. "La munte mergem in Romania, iar in ce priveste litoralul nu il excludem pe cel romanesc, dar mai avem ca variante Turcia, Grecia si Spania. Fiind nascut la malul marii (la Constanta) am nevoie din cand in cand sa inspir aer sarat, de litoral", spune Dan Zamonea.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.